Hughes: 'McLaren ziet er op dit moment beter uit dan Ferrari'

| door Mike van Weert

De Formule 1-coureurs hebben momenteel een weekje rust voordat de wintertestdagen worden vervolgd in Bahrein. De testdagen in Barcelona lieten zien dat Ferrari en McLaren mogelijke outsiders kunnen zijn in het titelgevecht dit seizoen. De twee teams vochten op de eerste twee testdagen onderling uit wie er bovenaan de tijdenlijst kwam te staan. Pas op de laatste dag pakte Mercedes, met Lewis Hamilton, de koppositie af.

De tijden die verreden zijn in Barcelona zijn nog niet representatief. Desondanks is Mark Hughes, journalist bij The Race, enthousiast over de nieuwe bolides en stelt hij dat McLaren verder is dan haar concurrent. 'McLaren ziet er in mijn ogen beter uit dan Ferrari', zegt de journalist bij El Confidencial. 'Zeker wanneer het aankomt op grip. De auto heeft laten zien goed in balans te zijn, maar tegelijkertijd ook heel agressief bochten aan te kunnen vallen. Zelfs op de vroege ochtend viel dat al op.'

Mercedes pakte vorig jaar het constructeurskampioenschap, maar leek tijdens de testdagen in eerste instantie niet mee te kunnen met de snelheid van McLaren en Ferrari. Hughes verwacht dat het team nog wel wat konijnen uit de hoge hoed zal toveren. 'Ze hebben echt wel een plan. Er komt een moment wanneer ze met de daadwerkelijke W13 de baan op gaan. Ze zullen in Barcelona een aantal dingen hebben geleerd en dat meenemen naar Bahrein. Mercedes heeft nu gewoon een plan opgesteld.'

Hughes merkt grote verschillen in snelle en langzame bochten

Door de nieuwe reglementen werken de auto's nu met een andere aerodynamische structuur. Hierdoor zijn er verschillen te merken in de bochten op een circuit. 'Het verschil is het grootst in de langzame bochten', vertelt de journalist. 'Zelfs de snelste auto's zijn daar langzaam. De bolides hebben last van onderstuur en tegelijkertijd zijn ze heel erg zwaar.'

In de snellere bochten is het de omgekeerde wereld. Daar lijken de auto's nu een stuk beter doorheen te gaan. 'De auto's lijken een stuk meer gebalanceerd in de snelle bochten. Vroeger konden de coureurs de controle over hun auto opeens verliezen, maar dat is nu niet meer zo. In de bolides van de vorige generatie was het soms heel makkelijk voor de rijder om het vertrouwen in de auto te verliezen in dergelijke bochten. Nu kunnen ze de bochten aanvallen zonder dat gevoel', eindigt Hughes.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen