Mol spreekt Leclerc vrij: 'Ferrari bezweek onder de druk'

| door Christian Moerman

Olav Mol denkt dat het ondermaatse resultaat van Charles Leclerc in Imola Ferrari deels toe te schrijven is. Het was de Italiaanse renstal die geen genoegen wilde nemen met een solide derde plek voor haar topcoureur, en dat heeft punten gekost volgens de voormalig Formule 1-commentator. 'Dit is een hele fijne voor Red Bull Racing in de achtertuin van Ferrari', merkte hij na afloop van de race op bij Ziggo Sport.

'Leclerc begint als tweede en verliest het bij de start. Ik begrijp niet dat je dit (een spin, red.) laat gebeuren aan het einde van de wedstrijd op jacht naar één extra punt', aldus Mol, die genadeloos oordeelt over het optreden van het team dan haar thuisrace vergooide. Carlos Sainz werd in de eerste ronde door Daniel Ricciardo van het circuit gereden en toen Leclerc in de slotfase van de race spinde in de laatste sector, was meer dan P6 niet meer mogelijk.

Also read

Mol ziet gretigheid bij Ferrari

Mol denkt dat Ferrari haar coureur onnodig druk oplegde door tegen het einde van de wedstrijd nogmaals een pitstop te maken. Op de mediumbanden kon hij Sergio Pérez niet passeren, Ferrari hoopte dat een stint op de zachte band de Monegask nog een poging bood, terwijl hij na de bandenwissel de snelste raceronde aan kon vallen. Dat had koploper Max Verstappen een punt gekost. Twee redenen dus voor Ferrari om wél voor die stop te gaan.

Volgens Mol was er voor Ferrari echter ook een reden om Red Bull níét nogmaals aan te vallen: 'Ik zou, als je de rust ervoor hebt bij het team, denken: oké, we hebben de start verloren, we liggen derde, Verstappen ligt eerste, we pakken dat podium. Dan gaan ze risico nemen met een extra pitstop, want de snelste raceronde levert een extra punt op.'

'In de jacht daarop spinnen, en dan meer punten weggooien dan dat ene puntje dat je ermee had kunnen winnen, Ferrari bezweek onder de druk', vindt de Ziggo Sport-man. 'Een falend team, zou ik dit willen noemen.' Mol legt de schuld van het suboptimale resultaat dus niet zozeer bij Leclerc, die duidelijk een rijdersfout maakte, maar bij Ferrari, dat haar rijder onder druk zette door een tweede bandenwissel te initiëren.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen