Update | Marko geeft foute inschatting toe bij remincident Verstappen en Hamilton

| door Marcel Brons

Volgens Helmut Marko is het laatste woord nog niet gesproken over de beslissingen die de wedstrijdleiding heeft genomen bij de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Red Bull Racing is een protest aan het voorbereiden tegen de tien seconden straf die Max Verstappen kreeg voor zijn aanrijding met Lewis Hamilton voor bocht 27. Volgens Marko heeft het team bewijs dat dat geen brake test was. Verder hekelt de Oostenrijker de in zijn ogen ongelijke behandeling die zijn team ontving tijdens de race.

In ronde 37 kreeg Verstappen de instructie om Hamilton voor te laten, vanwege een incident eerder in de race. De Brit was hier echter nog niet van op de hoogte, en reed achterop de Red Bull van Verstappen. Direct na het incident klaagde hij over de radio dat de Nederlander hem een brake test had gegeven, waarbij hij bewust afremde om de auto achter hem (bestuurd door Hamilton) te dwingen ook in de ankers te gaan. De wedstrijdleiding was het daar mee eens en gaf Verstappen na de race een tijdstraf van 10 seconden. In het officiële document staat dat Verstappen ‘plotseling’ harder afremde en daarmee verantwoordelijk was voor de aanrijding.

Helmut Marko is het echter niet met deze beslissing eens. Volgens hem is er namelijk bewijs dat zijn stercoureur niet aan een brake test deed. ‘Ik denk dat we kunnen bewijzen dat Max constant was in zijn remdruk. De brake test is dus onzin, Hamilton heeft zichzelf blijkbaar verkeerd ingeschat’, vertelt Marko, geciteerd door Motorsport-Magazin. De Oostenrijker lijkt van plan te zijn om een protest in te dienen bij de FIA. Dat is echter nog in voorbereiding. ‘We zijn op zoek naar feiten. We gaan alles grondig nakijken, en dan gaan we met de juiste argumenten naar de stewards.’

De tijdstraf van Verstappen is niet de enige beslissing waar Marko een probleem mee heeft. Volgens hem werd zijn coureur door de wedstrijdleiding benadeeld ten opzichte van concurrent Hamilton. ‘Als Max hard rijdt tegen Hamilton is het een penalty, maar als Hamilton hem van de baan drukt, dan is dat blijkbaar een kleine overtreding.’ Marko refereert aan het moment later in de race, waarbij Verstappen Hamilton voorbij laat en vervolgens buiten de baan geduwd wordt in de laatste bocht. Ook heeft hij zijn twijfels bij de manier waarop Mercedes de verscheidene herstarts heeft behandeld. Die werden niet bestraft, maar zijn volgens Marko niet toegestaan. ‘De regel zegt dat je niet meer dan tien autolengtes achter mag staan. Hamilton deed dat en had daarmee warmere banden voor de herstart.’

‘Zo kan het niet doorgaan’

Marko lijkt ontevreden te zijn met de gehele manier waarop de wedstrijdleiding de race beheerde. ‘De normen lijken hier iets anders te worden gehanteerd. Zo kan het niet doorgaan.’ Zo begrijpt hij niets van de manier waarop na de eerste herstart werd onderhandeld over een ‘gridstraf’ voor Verstappen bij de tweede herstart. ‘Het was een compleet nieuwe situatie. Ik dacht dat regels ergens vaststonden. En dan doe je onderhandelingen tijdens de race.’ Marko hekelt echter met name een naar zijn mening inconsistente manier van beslissen: ‘De beslissingen werden, ik wil niet zeggen willekeurig, maar zeker ongebruikelijk genomen, en dat pikken we niet.’

Update 13.55u (07/12) | Marko geeft foute inschatting toe bij remincident Verstappen en Hamilton

Helmut Marko heeft zich verontschuldigd voor de misinformatie die hij verspreidde vlak na het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in Saoedi-Arabië. Hij suggereerde op televisie dat de Nederlander in het incident niet fout zat en dat de remdruk gedurende het hele proces gelijk bleef. Inmiddels is duidelijk dat Verstappen wel degelijk schuld droeg. Marko excuseert zich voor de foute informatie die hij bood.

'Toen ik dat interview gaf op televisie heb ik de informatie doorgespeeld die ik destijds tot mijn beschikking had en de ingenieurs voor mij hadden', zo beargumenteert de Oostenrijker waarom hij gezegd heeft dat de Red Bull-coureur vrijuit zou moeten gaan. 'Ze hadden het duidelijk bij het verkeerde eind', voegt hij daaraan toe. 'Daar bied ik mijn excuses voor aan.' Inmiddels denkt ook Marko dat Verstappen fout zat, zoals eerder al bevestigd werd door de tijdstraf die de FIA uitdeelde.

Also read

Marko wil winnen in Abu Dhabi

Er is nog één mogelijkheid om de titel van 2021 veilig te stellen. In de Grand Prix van Abu Dhabi zal de coureur die wint er met de titel vandoor gaan. Daar wil Marko zich nu graag op richten: 'Hopelijk kunnen we het trieste Saoedi-Arabië-hoofdstuk achter ons laten. Wij kijken naar de aankomende race. We willen in Abu Dhabi winnen en daarmee de titel veiligstellen.'

'Daar zullen we alles voor doen, maar geen onreglementaire acties voor uithalen', benadrukt hij bij F1-Insider. 'In Saoedi-Arabië hadden we de pace al om Hamilton bij te houden. In Abu Dhabi zal het circuit ons nog beter moeten liggen.' Hij schat de kansen van zijn Oostenrijkse renstal dus prima in tijdens de laatste wedstrijd van het jaar. Het zal vermoedelijk weer een ware strijd worden tussen kemphanen Verstappen en Hamilton.

Bookmakers: Hamilton favoriet voor WK-titel en overwinning in Abu Dhabi

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen