Helmut Marko

Helmut Marko staat te boek als de teamadviseur van Red Bull Racing. Hij reed ooit Formule 1, is als een vader voor Max Verstappen en neemt in de media geen blad voor de mond als hem iets niet zint. Maar wie is hij nu precies? Een kort overzicht. Marko wordt op 27 april 1943 geboren in het Oostenrijkse Graz. Op school raakt hij bevriend met Jochen Rindt en beide heren stappen gezamenlijk in de autosport. Zijn studie rondt Marko in 1967 af met een titel in de rechten.


Carrière als coureur

Als coureur boekte Marko zijn grootste successen in de Endurance-racerij. Samen met de Nederlander Gijs van Lennep wint hij in 1971 de 24 Uur van Le Mans. Maar Marko probeert het ook nog even in de Formule 1. Schoolvriend Jochen Rindt wordt in 1970 Formule 1-wereldkampioen en ziet Marko in het jaar daarop beloond worden voor zijn overwinning in de 24 Uur van Le Mans.Een succes wordt het niet; in een tijdspan van twee jaar rijdt Marko in totaal tien Grand Prix, waarin hij geen enkel punt scoort. Hoewel de Oostenrijker weinig succesvol was, krijgt hij voor 1973 een voorcontract bij Ferrari. Op 2 juli 1972 komt er abrupt een einde aan zijn Formule 1-carrière; tijdens de Grand Prix van Frankrijk vliegt een kiezelsteen omhoog, door zijn voorligger Emerson Fittipaldi, en wordt Marko geraakt op zijn vizier. De Oostenrijker raakt permanent blind aan zijn linker oog. Marko besluit per direct te stoppen met racen.

Talentenscout en teameigenaar

Terwijl landgenoot Niki Lauda de Oostenrijkse naam hoog houdt in de Formule 1, richt Marko zich binnen de landsgrenzen op aanstormend racetalent. Als scout ontdekt hij onder andere Formule 1-coureurs Gerhard Berger en Karl Wendlinger en helpt ze de Formule 1 in. In 1989 start hij zijn eigen raceteam genaamd RSM Marko, waarmee hij deelneemt aan de Formule 3 en de Formule 3000. In de jaren ’90 komt Marko in contact met Red Bull en in 1999 neemt Red Bull zijn team over. Het team wordt omgedoopt tot het Red Bull Junior Team en voor Marko betekent dit het begin van zijn avontuur in dienst van de energiedrankfabrikant. In het raceteam is niet direct een rol weggelegd voor Marko, maar Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz ziet de waarde van zijn landgenoot in en stelt hem aan als een adviseur voor zijn raceafdeling. Hij heeft de leiding over het opleidingsprogramma van Red Bull. In 2005 promoveert Marko binnen de Red Bull-familie en wordt hij aangesteld als officiële teamadviseur van het Formule 1-project van de Oostenrijkers. Die rol heeft hij tot op de dag van vandaag nog steeds. Helmut is verantwoordelijk voor de steun en opleiding van veel bekende namen in de Formule 1. Sinds zijn toetreden als hoofd hebben onder andere Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo en Max Verstappen deel uitgemaakt van het opleidingsprogramma.

Begin bij Red Bull

Al spoedig nadat Helmut Marko is aangesteld als hoofd van het opleidingsprogramma van Red Bull, bewijst de Oostenrijker opnieuw dat hij oog heeft voor talent. In 2001 wordt de dan veertienjarige Sebastian Vettel gebonden aan het Red Bull junioren team. Red Bull steunt de Duitser de gehele weg naar de Formule 1. Vier kampioenschappen en 117 podia later blijkt dit een goede keus geweest te zijn. Naast Vettel zijn er in de eerdere jaren van de samenwerking weinig échte hoogvliegers. Met de komst van Daniel Ricciardo, in 2008, komt een einde aan de droogte.

Max Verstappen 

Nadat Max Verstappen al enige tijd furore maakt in het formule racen, wordt hij op 12 augustus 2014 toegevoegd aan het junioren team van Red Bull. De Nederlander is dan zestien jaar oud. Een dag later wordt bekend dat hij in 2015 bij Toro Rosso, naast Carlos Sainz, gaat rijden. Red Bull, en voornamelijk Helmut Marko, hadden Verstappen al enige tijd in het vizier voor ze deze beslissing maakten en hadden grote verwachtingen. Anders dan andere rijders uit het juniorenteam, is gebleken dat Max deze verwachtingen meer dan waar kon maken, en is hij na een jaar al gepromoveerd naar het team Red Bull.

Naast het scouten van jong talent, vervult Helmut Marko de functie van teamadviseur. In deze rol geeft hij, samen met onder andere Christian Horner, vorm aan de koers die het team volgt. Ook is Marko betrokken bij nagenoeg alle beslissingen die worden gemaakt in de garage; zoals de beslissing, tijdens de kwalificatie in Silverstone, 2010, om de enige intacte voorvleugel van Mark Webber’s wagen te halen en die te monteren op de auto van Vettel (waar Webber woest over was). 

Helmut Marko staat er om bekend geen blad voor de mond te nemen. Zo staat hij altijd de media te woord om zijn mening te geven wanneer coureurs van Red Bull een fout maken op de baan, of om een rijder streng toe te spreken als hij slecht presteert. Maar ook als het goed gaat en hij optimistisch is, spreekt Marko vrijuit. Zo heeft hij onlangs nog gezegd dat Red Bull Mercedes voorbij is in de strijd om de beste auto.

Albon

Naast Max Verstappen, heeft Marko recent Pierre Gasly en Alexander Albon onder zijn hoede genomen. Gasly en Albon zijn van Toro Rosso opgestroomd naar Red Bull. Hoewel Gasly bij Toro Rosso goed presteerde lijkt zijn promotie toch een inschattingsfout: door tegenvallende resultaten wordt hij na een half jaar alweer terug gestuurd naar zijn vorige team. Albon kreeg daardoor de kans om in het Red Bull team plaats te nemen.

24 uur van Le Mans 1971

Meer nieuws