Chandhok analyseert de RB16B: 'De auto graaft haar neus vandaag in'

| door Christian Moerman

Karun Chandhok ziet ook op testdag 2 in Bahrein goede signalen afkomen van Red Bull Racing. De Sky Sports F1-analist stond naast bocht 7 en 8 en zag Sergio Perez, die vandaag in actie komt voor de Oostenrijkse renstal, de 2021-bolide stabiel door deze bochten jagen. Het lijkt erop alsof Red Bull de sterke startfase van vrijdag doortrekt de zaterdag in.

'Ik heb Sergio Perez inmiddels al langs zien komen. Toen Max Verstappen de RB16B gisteren bestuurde leek het alsof deze niet echt mee wilde werken, hoewel dat probleem 's middags opgelost was. Je ziet vandaag dat Sergio de auto precies oppakt zoals Verstappen hem gisteren achtergelaten heeft', is Chandhok van mening, die naast het circuit een blik werpt op de langs schietende Formule 1-bolides.

'De auto oogt zeer goed en heel gebalanceerd', voegt hij daaraan toe. Waar Verstappen in de ochtendsessie wat balansproblemen ervoer, merkt hij dat zijn Mexicaanse teamgenoot daar gedurende de ochtendsessie geen problemen mee heeft. 'Perez weet de juiste racelijnen te pakken en kan daardoor genoeg snelheid meenemen de bochten in.' Verstappen heeft de RB16B dus perfect klaargestoomd voor zijn collega.

Maar dit is niet het enige van de Formule 1-kenner opvalt wanneer hij naar de Oostenrijkse renstal kijkt. 'Wat ook interessant is, er komen vonken af van de voorkant van de vloer. Die RB16B graaft haar neus vandaag dus in, dat hebben we gisteren niet gezien', concludeert Chandhok. Red Bull is dus langzaamaan de auto aan het afstellen op neerwaartse druk aan de voorkant, precies wat Verstappen fijn vindt bij een raceauto.

De wind in Bahrein

De Formule 1-coureurs testen weliswaar op exact hetzelfde circuit, maar de sessies van de vrijdag en zaterdag zijn wel degelijk verschillend. 'De wind is 180 graden gedraaid, dat is het eerste dat opvalt', stelt Chandhok naast de vangrail van Bahrain International Circuit. 'Gisteren stond de wind in de rug van de auto's op de start-finish.'

'Dat maakt de aanpak wel anders, de coureurs snijden met name de bochten vandaag anders aan. Het maakt voor het remmen bijvoorbeeld een meter of twintig verschil', concludeert de analist. Het is dan ook gevaarlijk om de tijden van de vrijdag- en zaterdagsessie naast elkaar te leggen. Het zou zomaar kunnen zijn dat de coureurs door suboptimale racelijnen tijd moeten laten liggen.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen