Ferrari heeft reputatie afgeschud voor komst van Hamilton: 'Er zijn niet meer van die discussies' Formule 1
Formule 1

Ferrari heeft reputatie afgeschud voor komst van Hamilton: 'Er zijn niet meer van die discussies'

Ferrari heeft reputatie afgeschud voor komst van Hamilton: 'Er zijn niet meer van die discussies'

Sky Sports-analiste en voormalig hoofdstrateeg Bernie Collins stelt dat Ferrari haar reputatie van slechte besluitvorming op het juiste moment heeft afgeschud nu Lewis Hamilton in 2025 bij het team komt. Het ging naar haar idee veel beter tijdens de afgelopen vier raceweekenden en ze hoort minder onenigheid over de strategie op de boordradio.

In voorgaande seizoenen gebeurde het regelmatig dat Ferrari niet duidelijk communiceerde met haar coureurs over de boordradio. Het hele alfabet werd afgegaan als de ingenieurs refereerden naar een bepaald strategisch plan, en als er dan een safetycar kwam, dan was alles voor elkaar weg. Dit seizoen is dat nog niet gebeurd. De communicatie van coureur naar pitmuur en andersom is helder, en dat is volgens Collins een goede basis als Hamilton in 2025 het stoeltje van Carlos Sainz inneemt.

Collins denkt dat het vooral komt door teambaas Frédéric Vasseur, die vanaf het 2023-seizoen Mattia Binotto verving en meer rust heeft gecreëerd. 'Hij is aan boord gekomen en het lijkt rustiger te zijn', zegt Collins bij Sky Sports. 'We horen niet meer de: safetycar komt naar buiten, pitten, niet pitten, en meer van dat soort discussies die we in het verleden hoorden. Het lijkt erop dat ze een beslissing nemen, eraan vasthouden, en dat iedereen het ermee eens is. Er lijkt veel meer samenwerking te zijn dan in het verleden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari heeft reputatie afgeschud voor komst van Hamilton: 'Er zijn niet meer van die discussies'
Geen gekibbel of chaos meer op de boordradio bij Ferrari. (Foto: Ferrari F1 Media)

Collins ziet het de goede kant opgaan

Collins vindt het goed om te zien dat er nu op de strategen vertrouwd wordt. 'De race-ingenieurs en de strategen, de experts, moeten de beslissingen maken. Dan is het niet aan het management om te zeggen dat ze het er niet mee eens zijn', zegt de Brit. 'Ze laten duidelijk vertrouwen over de pitmuur toe aan degenen met de kennis om de beslissingen te nemen. In het verleden heeft dit geleid tot een discussie, waarna ze hun kansen misten.' Met name in 2022 gebeurde dit vaak, maar ook vorig jaar zagen we zulke momenten nog wel eens gebeuren.

De voormalig hoofdstrateeg van Aston Martin ziet dat Ferrari de stijgende lijn op meer gebieden te pakken heeft. 'Aan het begin van vorig jaar, of daarvoor, had Ferrari last van hoge bandenslijtage', zegt Collins. 'Het leek erop dat ze dat vorig jaar hard mee bezig waren. In Japan reed Leclerc even aan kop, en toen gaf hij goede feedback aan zijn team over de band waarop hij reed. In vrije lucht kan je een set mediums beter managen dan in verkeer op de harde band. Elke keer dat je wordt ingehaald op de harde band, verlies je bandentemperatuur, het is moeilijk te controleren, je verliest rondetijd', aldus Collins.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws