Kampioensploeg Prema miste één coureur in haar geschiedenis: 'De huidige wereldkampioen Verstappen' Interviews
Interviews

Kampioensploeg Prema miste één coureur in haar geschiedenis: 'De huidige wereldkampioen Verstappen'

Kampioensploeg Prema miste één coureur in haar geschiedenis: 'De huidige wereldkampioen Verstappen'

Liefhebbers van het voorprogramma van de Formule 1 zullen hem direct herkennen: René Rosin (43), de vrolijke man met het brilletje, is al jarenlang teambaas van het zeer succesvolle Prema Racing. De Italiaanse alleswinnaar nam uitgebreid de tijd voor een exclusief interview met F1Maximaal.

Voor jonge autoracetalenten is er eigenlijk maar één team dat ertoe doet. Als je een roodwitte bolide van Prema Racing onder je achterste hebt, dan zit je in negen van de tien gevallen gebakken. De succesformatie uit het pittoreske Grisignano di Zocco, gelegen in het noordoosten van Italië, greep sinds 2016 liefst zeven titels in de GP2/Formule 2 en reeg daarnaast de successen aaneen in de onderliggende klassen. Pierre Gasly, Charles Leclerc en Oscar Piastri , maar ook Antonio Giovinazzi en Mick Schumacher, zijn de bekendste recente voorbeelden van Formule 1-promovendi die hun sporen bij het Italiaanse team verdienden. Wat is toch het geheim van Prema Racing?

'Er is geen geheim!', lacht teambaas Rosin, de zoon van Prema Racing-oprichter Angelo Rosin, als hem deze vraag wordt gesteld. 'Er wordt vooral heel erg hard gewerkt bij Prema. De voorbereiding is het belangrijkste, samen met een goede werksfeer. Iedereen hier kent elkaar', wijst Rosin naar de garagebox, waarin monteurs en ingenieurs zich over de Formule 2- en Formule 3-wagens buigen.

'Je kan geen races winnen als je enkel de beste wagen hebt, en met alleen een goede coureur zal het ook niet lukken om kampioen te worden. Je moet die twee combineren en dan heb je ook nog een team nodig dat samen wil winnen. Natuurlijk zal je in de problemen komen, en kan je eens onderuit gaan, maar daarvan word je alleen maar sterker. Door samen de strijd aan te gaan, kan je collectief sterker worden.'

Succes Prema kwam niet zomaar aanwaaien

Rosin runt Prema Racing met zijn vrouw Angelina, die verantwoordelijk is voor de PR-activiteiten rondom de single seater-teams. Samen hebben zij twee kinderen: een jongetje van twaalf en een meisje van tien. 'Ik ben actief betrokken geraakt bij Prema Racing in 2006, toen ik net was afgestudeerd. Mijn vader Angelo heeft het team opgericht in 1983 en dus loopt het voor mij, geboren in 1980, als rode draad door mijn jeugd. Toen mijn vader me vroeg om in het team te werken toen dacht ik, waarom niet?'

Als team manager in de vermaarde World Series by Renault mag de jonge René proeven aan het hebben van zeggenschap in de autoracewereld. Het is een lastige tijd, waarin de financiële crisis voor verschillende uitdagingen zorgt. Prema houdt amper het hoofd boven water, is afhankelijk van betalende coureurs (die hun verplichtingen soms niet nakomen) en moet roeien met riemen die zij heeft. 'Mijn vader en ik hebben toen alles of niets gespeeld. We hebben getracht de koers te veranderen en vanaf 2008 ging Prema het aanmerkelijk beter doen.' Sindsdien zijn er zo ontzettend veel successen geboekt, dat het aanwijzen van de mooiste overwinningen haast onmogelijk is. Toch wil Rosin zijn brein kraken over die vraag. Hij mag drie momenten uitpikken die voor hem en Prema Racing onvergetelijk waren.

'Het was heel bijzonder toen we met Daniel Juncadella de Formule 3-race in Macau wonen', mijmert de bebrilde Italiaan. 'Dat was mijn eerste Macau-zege. Wat het speciaal maakte, was dat mijn vader sinds 1983 – en hij had in bijna alle races sindsdien deelgenomen – ‘m als teambaas nooit wist te winnen', knipoogt Rosin. 'Maar goed, elke zege, elke titel heeft zijn eigen verhaal. Wat ik me als de dag van gisteren herinner zijn de GP2-titels in 2016, toen we met Pierre Gasly en Antonio Giovinazzi eerste en tweede in het rijderskampioenschap werden – en uiteraard wonnen we zodoende ook de teamtitel. We debuteerden dat jaar in de GP2, dus dat was heel bijzonder. Maar ook de titel met Charles Leclerc in 2017, en die van vele andere coureurs, waren heel mooi.'

'Wat ik graag wil aanstippen – en dit is geen winst of titel – is de tweede plaats die we vorig jaar behaalden tijdens de 24 uur van Le Mans', zegt Rosin, die sinds vorig jaar met Prema Racing ook zijn kunsten vertoont in de enduranceracerij. 'Na 24 felbevochten uren kwamen we als tweede over de streep. Dat was niet het best denkbare resultaat, maar wel heel erg verdiend. We hebben die race veel problemen gehad, waren nadien doodmoe en hadden veel tijd nodig om bij te komen – maar die trofee maakte veel goed.'

Rosin baalt van niet samenwerken met Verstappen

Met de steeds hoger oplopende kosten en de invloed van Formule 1-teams en hun juniorenprogramma’s heeft Rosin natuurlijk niet volledig de vrije hand in zijn rijderskeuze. Toch heeft de Italiaan zeker zijn voorkeuren. 'Het is voor mij belangrijk dat een rijder in het systeem past. Hij of zij moet zich goed voelen binnen het Prema-team, moet goed samenwerken met de mensen eromheen. Rijders kunnen fantastisch zijn, maar als er geen klik is, dan wordt het ook niks. Voor mij voelt het overigens als een privilege om nauw met de junioracademies samen te werken. Ik denk dat we dat hebben afgedwongen door onze prestaties. Door het momentum kunnen we toch kiezen met wie we willen samenwerken', wijst Rosin op het feit dat Prema een gigantische aantrekkingskracht heeft onder jonge coureurs.

Een blik op het huidige Formule 1-veld vertelt dat Rosin met niet minder dan liefst tien (!) coureurs heeft samengewerkt, te weten Valtteri Bottas, Charles Leclerc, Pierre Gasly, Esteban Ocon, Alexander Albon, Lance Stroll, Logan Sargeant, Nyck de Vries, Oscar Piastri én Guanyu Zhou. Van die tien wonnen Leclerc (F2), Gasly (GP2), Ocon (F3), Stroll (F3) en Piastri (F2 én F3) titels met Prema.

Toch zit het Rosin dwars dat hij met eentje van de Formule 1-coureurs niet heeft samengewerkt. 'Iemand waar we geen deal mee konden maken, is de huidige wereldkampioen Max Verstappen. Hij deed mee aan de Florida Winter Series van 2014, een one-make serie waarin wij het technische onderhoud aanboden. Je kon toen al zien dat hij verschrikkelijk goed zou worden. Wij zaten echter al vol voor dat jaar', wijst Rosin op het Formule 3-seizoen van 2014, waarin hij met Ocon overigens de titel voor de neus van Max Verstappen en Van Amersfoort Racing weg zou grissen.

Wat Rosin zelf nog wil bereiken? 'Ik wil natuurlijk de best denkbare prestaties leveren met Prema Racing, de leider van het project zijn waaraan we deelnemen. Wij moeten als Prema zijnde te allen tijde het referentiepunt zijn. Natuurlijk zou ik wel graag wat meer tijd voor mijn kinderen hebben, want dat is de laatste jaren met de verschillende programma’s in verschillende klassen (F2, F3, FRECA, F4, WEC) wel erg lastig geweest. Prema is het bedrijf wat mijn vader heeft opgericht en aan mij is het de taak om constant beter te worden. En misschien, heel misschien', wijst Rosin naar de televisie, waarop een Formule 1-sessie wordt uitgezonden, 'staan wij er op een dag zelf ook tussen.'

Door: René Oudman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws