AMuS analyseert: 'De Mercedes W12 heeft een kleiner werkvenster dan de W11'

| door Tibbe Dolman

De Mercedes W12 heeft een kleiner werkvenster dan zijn voorganger, analyseert Auto, Motor und Sport. De auto krijgt de banden niet altijd goed op temperatuur en dat limiteert de prestaties die Lewis Hamilton en Valtteri Bottas eruit kunnen halen. Mercedes begrijpt nog niet helemaal waar de oorzaak van het probleem ligt, maar zoekt naar een oplossing na teleurstellende races in Monaco en Baku.

Op de twee stratencircuits hadden de Mercedessen duidelijk meer moeite om op het tempo van Red Bull Racing te komen dan voorheen. 'De belangrijkste reden hiervoor was het probleem van de opwarming van de voorbanden', oordeelt Auto, Motor und Sport. 'Over het algemeen kan worden gezegd dat de Mercedes W12 een auto is die in een kleiner venster werkt dan zijn voorganger. En zeker kleiner dan dat van de Red Bull.'

'Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van de effecten van de aerodynamicaregels van 2021 en het nieuwe ontwerp van de banden.' Het probleem zou ook alleen een groot verschil maken op stratencircuits, waar het opwarmen van het rubber lastiger is vanwege de vele korte bochten. 'Op een normaal racecircuit vindt Mercedes het gemakkelijker om het magische venster te raken. Er zijn dan genoeg lange bochten om van nature warmte binnen en buiten de banden te krijgen.'

Lage rake is niet de boosdoener

De oorzaak van het opwarmingsprobleem zou volgens het medium in ieder geval niet bij de lage rake-afstelling van de W12 liggen. Hier werd door Mercedes en Aston Martin eerder nog over geklaagd. 'Aston Martin rijdt met hetzelfde concept en was twee keer goed, zelfs aanzienlijk beter dan normaal', zeiden de ingenieurs van Mercedes. 'We zijn het enige team dat achteruit is gegaan.'

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen