Brundle oneens met kritiek: 'Moet eens mijl in de schoenen van de verantwoordelijken lopen'

| door Mike van Weert

Martin Brundle is in de bres gesprongen voor de wedstrijdleiding naar aanleiding van de beslissing om in de eindfase van de race met de rode vlag te zwaaien. De analist van Sky Sports denkt niet dat de entertainmentfactor ook maar enige rol speelde in de beslissing van de raceleiders. Brundle denkt dat er nog een hoop mis had kunnen gaan met alle brokstukken van de Haas-bolide op de baan. Hij zet wel zijn vraagtekens bij de eerste rode vlag na de crash van Alexander Albon.

De wedstrijdleiding heeft al veel kritiek ontvangen voor de keuze om in de slotfase van de race met de rode vlag te zwaaien. Brundle springt in de bres voor Niels Wittich, die in zijn ogen niet alleen aan de show dacht. 'Absoluut niet', zegt de oud-coureur bij Sky Sports. 'Je moet een mijl lopen in de schoenen van de verantwoordelijke mensen. Het is gemakkelijk voor ons om aan de zijlijn te zitten en te zeggen: dit had gedaan moeten worden, dat had gedaan moeten worden.'

Desalniettemin kwam de eerste rode vlag wel als een verrassing voor Brundle. 'Toen Albon van de baan ging, dacht ik dat ze misschien gewoon de safetycar hadden kunnen gebruiken om het grind op te ruimen en de auto weg te slepen. Een rode vlag leek misschien een beetje overdreven, maar tegen het einde van de race hadden we een band en wiel op de baan en veel brokstukken. Ik ben er absoluut van overtuigd dat niemand daar zit en zegt: Hey, laten we dit een beetje leuker maken.' Lando Norris kwam wel met dergelijke kritiek, terwijl Max Verstappen aangaf dat het meer chaos opleverde dan dat het veiligheid bracht.

Brundle herinnert F1-wereld aan incident Massa in 2009

Brundle is van mening dat er van alles fout had kunnen gaan. Hierbij wijst de Brit op het incident van Felipe Massa op de Hungaroring in 2009. 'Het was bijna een fataal ongeluk voor Massa toen een stuk van iemand anders zijn auto door zijn cockpit vloog. Het is ook een stratencircuit met veel fans aan beide zijden van de baan, en ook marshals en medische hulpverleners zijn aanwezig. Als er brokstukken op de baan liggen, kun je niet hebben dat deze met een snelheid van een paar honderd kilometer per uur door de lucht vliegen', aldus Brundle.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen