Capito: 'Ik heb Verstappen het motorpakket gegeven voor zijn Formule 3-deelname'

| door Christian Moerman

Williams-teambaas Jost Capito heeft een rol gespeeld in het Formule 1-debuut van Max Verstappen. Capito werkt al jaren in de racerij en heeft zo diepgaande relaties ontwikkeld binnen het topmanagement van Mercedes, maar ook van Red Bull Racing, terwijl hij met Volkswagen steun bood aan onder meer Verstappen in zijn jongere jaren. Hij denkt dan ook dat de succesvolle samenwerkingen uit het verleden met beide teams het mogelijk gemaakt hebben voor Williams om voor 2022 Alexander Albon aan te trekken.

Bij de Collecting Cars-podcast wordt de relatief nieuwe teambaas gevraagd hoe hij het politiek voor elkaar gekregen heeft om de Thai los te weken bij Red Bull, zonder dat Mercedes zou gaan steigeren. George Russell, een Mercedes-junior, was immers de rijder die dat stoeltje bij het klantenteam zou verlaten dat Albon op zou vullen. 'Het was makkelijker dan men denkt', zo steekt hij van wal in gesprek met host Chris Harris.

'Ik heb een goede relatie met Red Bull. Ik heb met ze gewerkt gedurende mijn tijd bij Sauber. Ik ken Dietrich Mateschitz persoonlijk dus best goed. Daarnaast waren ze de hoofdsponsor van Volkswagen voor ons rallyprogramma. Ik ken deze gasten en ik heb een goede relatie met ze, ook met Helmut Marko', benadrukt hij. Via diverse raceklassen is hij dus al in aanraking gekomen met het Oostenrijkse merk, dat in vele sporten sponsoractiviteiten uitvoert.

Also read

Capito biedt Verstappen Formule 3-motor

Middels deze betrokkenheid bij diverse sporten en autosportklassen heeft hij in het vorige decennium ook Verstappen een handje geholpen. 'Ik gaf Verstappen het motorpakket om aan de Formule 3 deel te kunnen nemen toen hij bij Van Amersfoort Racing reed', geeft de Williams-topman vrij. 'Anders was dat dat jaar nooit gelukt', voegt hij daaraan toe. Dat ene jaar dat Verstappen in de F3 spendeerde, was het jaar dat hij opgepikt werd door Red Bull.

'Na een paar Formule 3-races werd hij meteen opgepikt. Ook daar heb ik het destijds over gehad met Marko. Ik heb een goede relatie met ze, ze vertrouwen mij', zegt de Duitser. Uit de podcast wordt duidelijk dat Capito met zijn ervaring eigenlijk overal wel iemand heeft zitten die hij kent, en bij de meeste leiders van de andere renstallen ook wel op de koffie kan. Zo is zijn relatie met Toto Wolff ook prima.

Capito en Wolff

De reden dat hij de Oostenrijker al kent, en goed met hem overweg kan, is omdat ze in het verleden een gedeelde interesse hadden: 'Toen ik Volkswagen leidde, en hij Mercedes, moesten we er beiden voor zien te zorgen dat het niveau van de Formule 3 toenam. Wij hebben het samen op het huidige niveau gekregen.' Hoe zij daar precies invloed op uitgeoefend hebben, daar gaat hij verder niet op in, maar daar kent hij de Mercedes-teambaas dus van.

'Ik heb een vertrouwensrelatie met Red Bull en met Mercedes. Van allebei die kanten wordt erop gerekend dat ik zaken zoals coureurswissels op een fatsoenlijke manier afhandel, en dat geen van beide teams er negatieve gevolgen aan ondervinden', concludeert hij. Bij het aantrekken van Albon heeft hij aan beide partners getoond dat hij hiertoe in staat is en het is duidelijk dat Capito een van de weinigen in de F1-paddock is die een dergelijke deal door kon drukken.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen