Financiële afdeling Mercedes groeide flink door budgetplafond: 'Van 16 naar 45 medewerkers'

| door Yentl Salfischberger

Toto Wolff benoemt de gevolgen van het budgetplafond. De teambaas van Mercedes legt uit waarom hij de straf van Red Bull Racing gepast vindt en wat het team moest doen om het soort situatie als bij de concurrent te voorkomen. De renstal nam bijvoorbeeld meer medewerkers aan, maar met de hoeveelheid races van de afgelopen jaren, hebben zij het wel zwaar.

Red Bull kreeg een reductie van tien procent van hun windtunneltijd voor het overschrijden van het budgetplafond en Wolff verwacht grote gevolgen. 'We denken dat het verschil één tot twee tienden van een seconde per ronde kan worden, boven het seizoensgemiddelde', begint de Oostenrijker, geciteerd door Speedweek.com.

Het team van Max Verstappen zou voornamelijk te veel geld hebben uitgegeven aan bijvoorbeeld eten voor de medewerkers. De teambaas van Mercedes geeft aan dat hij de straf die de concurrent kreeg wel terecht vindt. 'Wij bieden dezelfde sociale voordelen, van de catering tot zwangerschapsverlof en verzekeringen, die veel verder gaan dan de gebruikelijke standaard. Als je twee miljoen meer hebt, geef je die uit aan technologie. We hadden de laatste technische update dit jaar op Silverstone, Red Bull Racing vier daarna', is Wolff kritisch.

Wolff: 'De financiële afdeling groeide van 16 naar 45 medewerkers'

Om situaties als bij Red Bull te voorkomen, heeft Mercedes van tevoren al maatregelen genomen. 'De financiële afdeling groeide door het kostenplafond van zestien naar 45 medewerkers', vervolgt de teambaas. Het Duitse team heeft dit jaar überhaupt veel medewerkers. '1300, zelfs meer dan vóór het budgetplafond', verklaart Wolff. 'Naast de extra financiële experts, vijf extra advocaten en in totaal honderd alleen al in marketing. We hebben 4300 mensen op ons kerstfeest, waar alle werknemers hun partner kunnen meenemen. Dit is waarschijnlijk meer dan bij een niet zo belangrijke voetbalwedstrijd in Oostenrijk.'

Wolff vindt dat het aantal races die er nu worden verreden, minder moet worden. Voor bijvoorbeeld de medewerkers is het erg zwaar. 'We zijn dit nu aan het bespreken. Ik zou twintig WK-rondes als bovengrens introduceren, daarna zouden in elke afdeling gelijkwaardige vervangers moeten worden aangesteld', vertelt de teambaas. 'Maar er zijn ook medewerkers die houden van de levensstijl van constant reizen, die er altijd willen zijn. Je moet hier differentiëren', eindigt Wolff.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen