Om de teams in de Formule 1 meer naar elkaar toe te trekken, is er een budgetplafond bedacht voor de teams. Het budgetplafond geldt met name voor de specifieke ontwikkeling van de auto: de kosten van de krachtbron, salarissen, marketing en reiskosten zitten hier dan ook niet bij. De nieuwe reglementen, opgesteld in een enorm document van 260 pagina's, zorgt er voor dat de big spenders zoals Mercedes en Red Bull Racing iets worden tegengehouden, zodat teams met een kleiner budget meer kans hebben om competitief te zijn. In 2021 bedroeg het budgetplafond 145 miljoen dollar, in 2022 zal dat 140 miljoen dollar zijn en in 2023 landt het budgetplafond op de definitieve 135 miljoen dollar, het niveau waarop het daarna zal blijven.
Red Bull Racing-teambaas Christian Horner geeft aan dat de volledige impact van de budgetcapstraf nog niet duidelijk is, maar...
Red Bull Racing heeft hele positieve financiële cijfers weten te noteren vorig jaar. De Oostenrijkse renstal wist uiteraard h...
Charles Leclerc heeft aangegeven dat de auto van Ferrari in 2024 heel anders zal zijn in vergelijking met de bolide van dit s...
McLaren-CEO Zak Brown gelooft dat de resterende mazen in de regels van het budgetplafond van de Formule 1 worden gesloten voo...
Het budgetplafond werd mede geïntroduceerd om de verschillen tussen teams kleiner te maken, maar voormalig wereldkampioen Jac...
Alle teams hebben zich in 2022 aan het budgetplafond gehouden, bevestigt de FIA. Die conclusie kon het bestuursorgaan trekken...
Frédéric Vasseur heeft uitgelegd waar Ferrari momenteel staat ten opzichte van zijn concurrenten. De Italiaanse renstal kan d...
Alpine bevindt zich de laatste tijd in onrustiger vaarwater: 24 procent van het team is verkocht aan een investeerdersgroep,...
Frédéric Vasseur had een veel zwaardere straf willen zien voor Red Bull Racing voor het overschrijden van het budgetplafond. ...
David Croft denkt dat het huidige financiële reglement in de Formule 1 niet werkt. De commentator van Sky Sports is van menin...