Horner roept FIA op om geen aanpassingen te maken aan de reglementen van 2023

| door Bart Slabbekoorn

Christian Horner, de Red Bull Racing-teambaas, heeft de FIA opgeroepen om geen aanpassingen te maken aan de reglementen van 2023. De FIA overweegt na het doorvoeren van wijzigingen voor porpoising, om ook wijzigingen aan het reglement van 2023 aan te brengen. Meerdere teambazen zijn het eens met Horner, maar bij Mercedes hopen ze wel op verandering.

De meeste teambazen gaven aan dat het al te laat is om wijzigingen aan te brengen voor volgend seizoen. Nikolas Tombazis, technisch directeur van de singleseaters van de FIA, heeft een herziening van de reglementen voor 2023 voorgesteld, en teams verteld dat ze naar verwachting zullen bijdragen aan onderzoek.

Tombazis liet weten: 'Het blijft ons doel om voor 2023 veranderingen door te voeren die de neiging van de auto's om aerodynamisch te stuiten zullen verminderen. Te zijner tijd zullen teams worden gevraagd om deze beoordelingen te ondersteunen, een reeks wijzigingen aan hun auto's door te voeren en hun resultaten aan de FIA ​​te rapporteren.'

Also read

Te laat om veranderingen door te voeren

Veel teams hebben echter duidelijk gemaakt dat ze terughoudend zijn om wijzigingen in de technische reglementen te steunen omdat ze geloven dat stabiliteit de voorkeur zou hebben, met Horner als een van de meest uitgesproken teambazen. 'Ik denk dat het te laat is om veranderingen voor volgend jaar door te voeren', zei de Red Bull-team baas toen hem door Motorsport.com werd gevraagd naar het vooruitzicht van veranderingen. 'Het zal je ontwerp en ontwikkeling beïnvloeden.'

'En het belangrijkste, en de grootste manier om stabiele kosten te bereiken, is stabiliteit. Je kunt nu al zien dat sommige auto's er zeker meer vertrouwd uitzien. En ik denk dat dat de komende zes tot negen maanden zal doorgaan. Dus ik denk dat het belangrijkste is: verander er niks aan. De teams zullen het oplossen', voegde hij eraan toe.

Mercedes wilt wel veranderingen

Waar veel teambazen Horner steunen, hoopt Mercedes wel op veranderingen. Het team heeft het al het hele seizoen moeilijk, en kan niet meekomen met Ferrari en Red Bull. Technisch directeur Mike Elliott vertelde: 'Coureurs zeggen dat het niet veilig is voor hen om de auto's te besturen als er sterke sprongen zijn. Ik denk dat de moeilijkheid is dat deze auto's zijn ontworpen om te proberen het inhalen te verbeteren. En de vraag is, kun je een deel daarvan behouden zonder last te hebben van porpoising?'

Also read

Altijd al willen schrijven over Formule 1? Solliciteer dan nu bij F1Maximaal!

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen