Bloedsnelle Norris pakt eerste zege dankzij mazzeltje in spektakelstuk, Verstappen tweede Formule 1
Formule 1

Bloedsnelle Norris pakt eerste zege dankzij mazzeltje in spektakelstuk, Verstappen tweede

Bloedsnelle Norris pakt eerste zege dankzij mazzeltje in spektakelstuk, Verstappen tweede

Lando Norris heeft zijn eerste Grand Prix gewonnen in Miami. De Brit was de hele race de snelste man, maar reed na de start op de zesde plek. Norris profiteerde van een Safety Car nadat hij langer doorreed in de eerste stint dan zijn concurrenten. Max Verstappen klaagde veel over het gevoel in de auto en kon Norris na de Safety Car niet bijhouden. Hij eindigde wel nog als tweede, voor Charles Leclerc en Carlos Sainz.

Vlak voor de start van de opwarmronde werd duidelijk dat bijna het gehele veld voor de mediumbanden gekozen hard bij de start. Lewis Hamilton was de enige uitzondering in de top veertien met het harde rubber, net als Fernando Alonso (vanaf vijftien), Kevin Magnussen (achttiende), en Daniel Ricciardo (laatste), terwijl Valtteri Bottas als enige op de zachte banden startte.

Pérez vergooit de start met risico voor Verstappen

Na een opwarmronde maakte Verstappen een uitstekende start mee. Charles Leclerc kwam juist slecht weg, waardoor Sergio Pérez vanaf de vierde plek zijn kans rook. De Mexicaan verremde zich echter volledig in de eerste bocht, schoot rechtdoor, en miste Carlos Sainz en Verstappen maar ternauwernood. Pérez viel daarbij terug tot de vijfde plek, achter Verstappen, Leclerc, Oscar Piastri, en Sainz, terwijl Lando Norris als zesde aansloot.

Piastri had niet alleen een goede start, maar ook uitstekende race pace. De jonge Australiër hield Leclerc in het vizier, en remde de Ferrari-coureur aan het einde van de vierde ronde uit om de tweede plek over te nemen. Piastri zat toen al op ruim twee seconden achterstand van Verstappen, en dat verschil bleef in de eerste stint ongeveer gelijk. Ferrari leek echter sneller en zat met Leclerc en Sainz lange tijd vast achter Piastri, die dit weekend goede topsnelheid had.

Achter de driestrijd voor de tweede plek hield Pérez de heren niet bij. De Mexicaan had na vijftien ronden een achterstand van vier seconden op het groepje, terwijl Norris in zijn DRS zat. Inhalen bleek echter lastig te zijn, en de bandenslijtage beperkt, en dus waren er vooralsnog weinig positiewisselingen. Na zeventien ronden was Pérez de eerste coureur van de top zes die zijn mediumbanden inwisselde voor harder rubber. Red Bull voorzag haar coureur daarbij in 1,9 seconden van nieuwe banden.

Norris bloedsnel

Leclerc wist Piastri niet in te halen, en koos na negentien ronden eieren voor zijn geld met een pitstop. De andere vier coureurs van de topteams bleven lang buiten, waarbij niet Verstappen, maar Norris de snelste tijden neerzette. Dat Verstappen het niet makkelijk had, werd ook duidelijk toen hij het paaltje in de langzame chicane raakte. Dit paaltje eindigde via de RB20 op het circuit, waardoor Verstappen een korte Virtual Safety Car veroorzaakte. Daar konden de topcoureurs niet van profiteren, maar na de VSC-periode zocht Verstappen alsnog de pitstraat op voor een bandenwissel.

Verstappen viel hierbij terug tot de vierde plek, achter Piastri, Sainz, en Norris. Vooral Norris maakte veel indruk in zijn verbeterde McLaren. De 24-jarige Brit reed snelste ronde na snelste ronde, en dichtte vrij snel een gat van vijf seconden naar Sainz. Piastri en Sainz stopten na 27 ronden in dezelfde ronde, waardoor Verstappen doorschoof naar de tweede plek, achter leider Norris, die op oude banden sneller was dan Verstappen op nieuwe banden. Verstappen klaagde dan ook over een gebrek aan grip.

Safety Car komt Norris uitstekend uit

Niet veel later werd de race op zijn kop gezet. Logan Sargeant stuurde in de eerste sector in, terwijl Magnussen naast hem zat. Het leverde een harde klapper voor de thuisrijder op, en dus een Safety Car. Hoewel het vooral de fout van Sargeant leek te zijn, kreeg Magnussen toch de tiensecondenstraf.

De Safety Car speelde Norris enorm in de kaart. De McLaren-coureur kreeg een goedkope pitstop en behield met speels gemak de leiding. Verstappen sloot op P2 aan, terwijl Leclerc voor Piastri terechtkwam. Sainz en Pérez reden op plekken vijf en zes, terwijl Yuki Tsunoda ook profiteerde van de Safety Car op de zevende plek, voor Lewis Hamilton, George Russell, en Esteban Ocon.

Bij de herstart werd wederom duidelijk dat Verstappen niet de snelste man was. Binnen een ronde zat hij op anderhalve seconde achter Norris, terwijl Leclerc wel DRS kreeg achter de Nederlander. Verstappen wist de Ferrari-coureur uiteindelijk af te schudden, maar kon het tempo van Norris niet matchen. In gevecht voor P4 zette Sainz Piastri steeds meer onder druk. Dat leidde uiteindelijk tot een agressieve inhaalactie van de Spanjaard, waarbij Piastri zijn voorvleugel beschadigde. De Australiër moest deze in de pitstraat laten vervangen en viel terug tot de laatste plek.

In de slotfase van de race kwamen er geen positiewisselingen bij de topposities meer, waardoor Norris zijn eerste overwinning pakte met zeven seconden voorsprong op Verstappen. Leclerc en Sainz eindigden als derde en vierde, terwijl Pérez Hamilton achter zich hield voor de vijfde plek. Sainz moet zich wel nog melden bij de wedstrijdleiding voor het incident met Piastri, en kan daardoor nog terugvallen. Tsunoda eindigde knap als zevende, voor Russell, Fernando Alonso, en Esteban Ocon, die het eerste punt voor Alpine pakte.

Uitslag GP Miami 2024

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws