Mercedes acht drie klantenteams voor motoren niet rendabel meer

| door Christian Moerman

Toto Wolff heeft aangegeven dat Mercedes het niet ziet zitten om in de nabije toekomst motoren te leveren aan drie klantenteams. De Duitse leverancier draait overuren om alle bolides van materiaal te voorzien, en strijkt daar weinig meer mee op. Zodoende valt het niet uit te sluiten dat een van haar klantenteams binnen een afzienbare periode op zoek moet naar een nieuwe leverancier.

'Helaas is het leasen van motoren niet aantrekkelijk meer', geeft de Mercedes-teambaas aan bij Financial Times. 'De FIA heeft namelijk een bepaalde financieel limiet gesteld aan wat je door kan rekenen aan je klantenteams. Zo willen ze de kleinere teams beschermen', zo verklaart Wolff waarom de deals met haar klantenteams Mercedes geen geld meer opleveren.

Momenteel levert Mercedes aan McLaren, Aston Martin en Williams. Al deze bolides moeten dus van motoren voorzien worden, terwijl ze ook nog reservemotoren nodig hebben. Dat is wat teveel van het goede en in Brackley worden er overuren gemaakt om aan de Formule 1-teams te leveren. Mercedes dringt dit aantal dus het liefst terug. 'Idealiter werken we met twee klantenteams', aldus de Oostenrijker.

Waarom Mercedes klantenteams wil houden

Als je er financieel niets mee opschiet, waarom zou je dan überhaupt blijven leveren, kan je je afvragen. Er zit echter wel degelijk een voordeel aan voor Mercedes zelf wanneer andere teams met Mercedes-motoren blijven rijden. De data vanaf het circuit kan de Duitse renstal namelijk gebruiken om het motorblok af te stellen en een optimaliseringsslag te slaan.

Wordt een van de huidige klanten werkelijk gedwongen om een nieuwe leverancier te zoeken dan zijn er voldoende alternatieven. Zo wordt al een tijdje gespeculeerd dat Renault graag een klantenteam wil, juist om meer data te verkrijgen. Ook zou Red Bull Powertrains voor de juiste kandidaat een optie zijn. Ferrari levert al aan twee teams en zit daarmee vermoedelijk ook aan haar limiet, zoals Mercedes met twee partners eigenlijk ook al zat.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen