Mercedes: 'Bij Verstappen en de McLarens zag je de rondetijden snel wegzakken'

| door Christian Moerman

Lewis Hamilton kwam tijdens de Grand Prix van Italië binnen in de pitstop-fase van de andere coureurs, ondanks dat hij op een hardere band gestart was. De zevenvoudig wereldkampioen werd naar binnen geroepen vanwege de mogelijkheid die zich voordeed door de trage pitstop van Max Verstappen, maar in de recente race debrief van Mercedes geeft James Vowles aan dat Hamilton de snelheid niet had om op strategisch gebied de wedstrijd in zijn voordeel te beslissen.

'De mediumband sleet snel. Bij Verstappen en allebei de McLarens zag je de rondetijden snel wegzakken. Hamiltons harde banden boden hem iets meer weerstand tegen die degradatie, maar hij had wel al twintig ronden flink zitten pushen op die banden. Die waren dus niet nieuw meer', zo opent Vowles wanneer hem door een kijker gevraagd wordt waarom ook Hamilton de pitstraat indook. Het logische antwoord is omdat Mercedes Red Bull Racing wilde verschalken, maar er zit meer achter.

Vowles: 'Auto's rondom Hamilton maakten hun pitstops. Daniel Ricciardo deed dit om de overwinning te verdedigen, Verstappen reed naar binnen en Hamilton haalde in die ronde Lando Norris in, die problemen had met de mediumband.' Het was duidelijk dat de mediumband haar beste tijd wel gekend had, terwijl van de harde band nog weinig duidelijk was. 'We hadden tot aan dat moment nog geen enkele ronde van Hamilton in schone lucht gezien', geeft de hoofdstrateeg toe.

'Daarom lieten we hem buiten voor die ene ronde. In die ronde, toen Verstappen en Ricciardo dus stopten, werd duidelijk dat zij bijzonder snel waren en dat de degradatie op de harde band te heftig was om de andere coureurs uit ons pitstop-window te rijden', vervolgt de Brit. Met andere woorden: al was de stop van Verstappen niet traag geweest dan had Mercedes alsnog gekozen voor een pitstop op dat moment. De snelheid van Hamilton lag simpelweg niet hoog genoeg.

Also read

Mercedes wil profiteren van trage pitstop Verstappen

De keuze werd Mercedes makkelijk gemaakt door het feit dat Red Bull Verstappen maar liefst elf seconden in de pitstraat hield. Zodoende kwam hij terug op het circuit achter Norris, maar ook Lance Stroll. 'Die nog moest pitten', wist Vowles. 'Onze voorspelling zei dat we vlak voor ze het circuit weer op zouden komen. De mogelijkheid die Verstappens trage pitstop ons bood, konden we vervolgens dus helaas niet benutten.'

'In plaats van Norris én Verstappen te passeren, kwamen we op gelijke hoogte terecht. We wisten dat vanaf die pitstop de mediumband het redde naar het einde van de race en we hadden een mogelijkheid om vóór de coureur terecht te komen met wie Hamilton in een kampioenschapsstrijd verwikkeld is geraakt', concludeert Vowles, die daarmee definitief rechtvaardigt dat ze Hamilton toch relatief vroeg naar binnen haalden ondanks dat ze op een raceband harder startten.

Also read

Shovlin en Vowles over GP Italië

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen