Motor en porpoising niet de enige problemen voor Mercedes: in Melbourne komen er upgrades

| door Mike van Weert

Mercedes is op dit moment ver verwijderd van Red Bull Racing en Ferrari. De Duitse renstal werd ervan beschuldigd dat ze verstoppertje zouden hebben gespeeld tijdens de testdagen in Bahrein, maar dat bleek dus niet zo te zijn. De bolides hebben nog steeds veel last van porpoising, maar zelfs als dat opgelost is, moet het team nog veel tijd zien te vinden. Formule 1-journalist Michael Schmidt geeft aan dat Mercedes hoopt enkele problemen op te lossen voor de race in Australië.

'Het gaat op het moment eerder achteruit dan vooruit bij Mercedes', zegt de Duitser bij Auto, Motor und Sport. Mercedes hoopte in Jeddah hun belangrijkste probleem te hebben getackeld. 'Ze dachten dat het porpoising weg zou zijn door een andere afstelling en het relatief vlakke circuit in Jeddah, maar niets was minder waar. Het hele probleem begon weer van voren af aan.'

Mercedes zat tijdens het weekend met de handen in de haren. Het werd al gauw duidelijk dat het team opnieuw tijd moest inleveren op het stuiteren tegen te gaan. 'Het enige wat ze konden doen was de rijhoogte van de auto verhogen, maar daardoor verloren ze nog meer snelheid. Zelfs als ze het stuiteren weten op te lossen, zullen ze nog drie of vier tienden moeten vinden.'

Upgrade in Melbourne voor Mercedes

Er werd gespeculeerd dat vooral de krachtbron de zwakke plek was, aangezien ook de klantenteams van Mercedes het moeilijk hebben. 'Het ligt zeker niet alleen aan de krachtbron. Ze verliezen zoveel tijd in de bochten. De motor zorgt maar voor twee of drie tienden van die tijd.' De problemen bij Mercedes zijn vergelijkbaar met die van Red Bull. 'De auto is gewoon één van de zwaarste van het veld, net als de bolide van Red Bull. Bovendien hebben ze veel problemen met luchtweerstand. Mercedes gaat een nieuwe achtervleugel introduceren in Melbourne.'

Schmidt: 'Hamilton heeft het moeilijker'

Tijdens de kwalificatie in Saoedi-Arabië wist Lewis Hamilton niet uit Q1 te komen. Schmidt denkt de zevenvoudig wereldkampioen het moeilijker heeft in de W13 dan teamgenoot George Russell. 'De auto van Mercedes heeft maar een heel klein venster waarin hij goed werkt. Het duurt bij Hamilton gewoon wat langer voordat hij doorheeft wat goed werkt. Daarom wilde hij vanuit de pits starten, want hij wilde de hele afstelling van de auto veranderen. Zijn ingenieur heeft hem weten te overtuigen om dat niet te doen.'

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen