Negatieve consequentie door regelaanpassing: 'Iedereen heeft meer last van de wind'

| door Mike van Weert

Kevin Magnussen en Esteban Ocon hebben gemerkt dat de Formule 1-bolides door de regelwijziging gevoeliger zijn voor de wind. De vloerranden van de auto's moesten met vijftien millimeter omhoog om zo het stuiteren te minimaliseren, maar dat heeft dus ook een neveneffect gekregen. Toch is het verlies aan downforce niet zo groot als beide rijders hadden verwacht. De coureurs denken zelfs dat de teams nog meer downforce zullen vinden gedurende het seizoen.

Porpoising was gedurende het 2022-seizoen een groot probleem dat opgelost moest worden. Daar heeft de FIA wat op gevonden, maar nu het stuiteren grotendeels is opgelost, steekt een ander probleem de kop op. 'Er is minder porpoising, maar de negatieve consequentie daarvan is dat iedereen meer last heeft van de wind', wordt Magnussen geciteerd door Motorsport.com. 'En dat is hier zeker van invloed. Het zorgt ervoor dat de auto’s iets minder consistent zijn, maar dat is iets waar iedereen mee te maken krijgt.'

Ocon had tijdens de testdagen zelf ook veel last van de wind. De coureur van Alpine denkt echter dat de problemen uitvergroot werden door de locatie van de testdagen en dat de problemen op andere plekken niet zo groot zullen zijn. 'Dit is zo’n vreemde plek, je hebt overal problemen met de wind. Zaterdagmorgen was het even minder, maar dat veranderde snel. In de middag waaide het harder, hier is de wind altijd een thema. Maar misschien klopt het.'

Ocon: 'We zouden juist downforce verloren moeten hebben'

Door de regelwijziging hebben de teams wel wat aan downforce moeten inleveren. 'Ik weet precies hoeveel, maar daar kan ik niet over praten', zegt Magnussen. De Haas-coureur ziet echter wel dat alle teams al stappen maken om de verloren downforce terug te winnen. 'De reglementswijzigingen hebben op iedereen invloed, maar iedereen vindt meer downforce. Sommige mensen hebben meer downforce, veel meer dan wat ze vorig jaar hadden. Vorig jaar waren de regels gunstiger, maar ik denk dat iedereen een goede stap maakt.

Ocon sluit zich aan bij de woorden van zijn collega. 'Op basis van het reglement zouden we downforce verloren moeten hebben, maar dat is volgens mij niet het geval en dat is goed.' Bovendien is de Fransman zeer te spreken over de reglementswijziging en de nieuwe ontwikkelingen bij de bolides. 'Als je om mijn mening vraagt voel ik toch wel verschillen bij het besturen van de auto van vorig jaar en die van dit jaar. De stabiliteit is een stuk beter', besluit Ocon.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen