Red Bull vraagt onderzoek naar ophanging van Mercedes, FIA ontdekt niks vreemds

| door Rick Pasker

Christian Horner heeft opnieuw gevraagd om een onderzoek naar Mercedes, ditmaal over de achterwielophanging. Eerder diende Red Bull Racing al een verzoek in om het koelsysteem van hun concurrent te laten onderzoeken, maar toen liet de FIA weten dit niet te doen. Tijdens het weekend van de Grand Prix van de Verenigde Staten gaat de internationale autosportfederatie wel in op het verzoek van de Oostenrijkers.

'Horner is afgestapt van de superieure Mercedes-motor en heeft zijn zinnen gezet op de achteras van de Mercedes', meldt Michael Schmidt namens Auto, Motor und Sport. Volgens het Duitse medium drong Red Bull er bij de FIA op aan om een onderzoek in te stellen naar de achterwielophanging. 'Je zult wel gemerkt hebben dat de achterkant van de auto op de rechte stukken massaal zakt, wat leidt tot verlaging van de luchtweerstand en als gevolg daarvan tot hogere topsnelheden.'

'Zoals verwacht was het onderzoek niet doorslaggevend'

Maar dat verzoek van Red Bull levert niks op. 'Zoals verwacht was het onderzoek niet doorslaggevend. Afhankelijk van het type circuit verlaagt Mercedes specifiek zijn achterkant wanneer de downforce toeneemt door het chassis aan te passen. Zeven andere teams in het veld doen hetzelfde. Sommige blijkbaar nog radicaler dan Mercedes. Bij Ferrari is het al jaren een volstrekt normale setup tool.'

'Ook bij Mercedes is dit systeem al jaren aan boord', zo schrijft Schmidt. 'En de achteras van de auto is sinds het begin van het seizoen 2020 niet meer veranderd.' Een ingenieur van de Duitse renstal laat aan Schmidt weten: 'Het was een van de gehomologeerde onderdelen voor ons. We konden het helemaal niet veranderen. Dus de effecten zijn altijd hetzelfde gebleven.'

Also read

Al het laatste F1-nieuws binnenkrijgen op Instagram? Volg F1Maximaal.nl voor je dagelijkse updates!

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen