Shovlin ontevreden: 'Geen van de coureurs heeft een goede ronde gereden in Q3'

| door Shanna Lutgert

Andrew Shovlin, hoofdingenieur van Mercedes, is niet helemaal te spreken over de kwalificatie van de Grand Prix van Brazilië. De Mercedes-coureurs waren niet tevreden met de auto, wat resulteerde in dat geen van de coureurs een goede ronde neer kon zetten, al helemaal niet in Q3. De kwalificatie kende voor de Duitse renstal behoorlijk wat ups en downs, en de weersomstandigheden werkten niet bepaald mee.

Mercedes-rijders Lewis Hamilton en George Russell vonden hier en daar wat paarse sectoren tijdens de kwalificatiesessies op Interlagos, maar zoals het weer veranderde, veranderden hun prestaties ook. De laatste sessie was al helemaal rommelig, wat mede kwam door de rode vlag die Russell veroorzaakte. Hij reed over een gladde witte lijn en verloor de controle. De W13 kwam in het grind terecht en daar kon de jonge Brit uit zijn bolide stappen. 'De kwalificatie was zeer tricky', vertelt Shovlin aan de internationale media.

'Elke sessie had eigenlijk wel een uitdaging. Het was niet makkelijk om een goede ronde te rijden, vooral niet op het moment dat je meer rondes achterelkaar moet rijden. We kregen dat nog wel voor elkaar in de eerste twee sessies, maar niet zo ontspannen als we graag wilden', legt de ingenieur uit. Volgens de Brit ging de laatste sessie vooral om hun posities op de baan, maar de omstandigheden werden slechter, en dan wil je vooraan staan. De timing van Mercedes was niet optimaal, hierdoor hadden de coureurs niet veel kansen meer.

'Geen van de coureurs heeft een goede ronde gereden in Q3', stelt Shovlin. 'George was meer tevreden met zijn auto dan Lewis, die had voornamelijk gebrek aan grip in zijn laatste ronde.' Mercedes had in het droge weer ook al last van de banden, vooral de achterbanden vormden een probleem. Deze waren tijdens de eerste vrije training aan het oververhitten, hierdoor had de zevenvoudig wereldkampioen geen grip. De auto begon toen makkelijk te slippen. Tijdens de kwalificatie was het asfalt vanwege de regen kouder, en ook toen had Hamilton dus geen grip.

Shovlin: 'Genoeg racerondes om te herstellen'

Hoe dan ook heeft Shovlin de moed nog niet verloren. 'Er zij genoeg racerondes om te herstellen', stelt de Brit. De sprintrace kent immers 24 rondes en de hoofdrace 71. 'Op zijn minst staat Hamilton voor één Ferrari en voor één Red Bull op de grid. George staat boven beide Ferrari's en de Red Bull.' Shovlin bekijkt het dus van een positieve kant. 'Het wisselvallige weer lijkt zich voort te zetten, dat geeft dan meer ruimte voor bepaalde beslissingen tijdens de sprintrace, dus dat brengt ook weer meer mogelijkheden met zich mee', aldus de Brit.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen