Windsor ziet dubbel nadeel voor Mercedes: 'Minder tijd in windtunnel dan Red Bull'

| door Mitchel Zandee

Peter Windsor is van mening dat Mercedes door het alleen winnen van de constructeurstitel een dubbel nadeel heeft. Door de eerste plaats krijgt het team minder tijd in de windtunnel en dat is met de nieuwe reglementen een aderlating voor het team van Lewis Hamilton. Verder gaat hij ook in op de effecten die de reglementen zullen hebben op de innovatie en creativiteit van de sport.

Mercedes heeft een dubbel nadeel gehad door wel constructeurskampioenschap te worden, maar niet de rijderstitel binnen te slepen, zo stelt Windsor in een video op zijn eigen YouTube-kanaal. 'Doordat Mercedes kampioen is geworden bij de constructeurs krijgen zij minder tijd in de windtunnel. Ze moeten dus het nieuw seizoen in, met een zo goed als nieuwe auto, met minder tijd om te testen dan Red Bull.'

'De regel dat hoe hoger je eindigt, hoe minder tijd in de windtunnel je krijgt is bedacht om de gaten tussen de teams te verkleinen, maar is een enorm nadeel voor Mercedes met de nieuwe reglementen die eraan komen', zo refereert hij naar het systeem waarbij de nummer één maar zeventig procent van de afgesproken 400 uur mag gebruiken. Dit loopt procentueel op met vijf procent, wat betekent dat de nummer tien 115 procent tijd krijgt.

Creativiteit en innovatie moet blijven

De suggestie dat de Formule 1 de NASCAR en IndyCar achterna gaat met auto's die gelijk zijn aan elkaar kan de Brit zich nog niet in vinden. 'De nieuwste regels zijn meer beperkend dan we ooit hebben gezien binnen de Formule 1. Het is echter zo dat er nog altijd ruimte is voor bijvoorbeeld Adrian Newey om iets te doen met de aerodynamica wat men bij Ferrari of Mercedes niet doet. In dat opzicht is de Formule 1 nog altijd uniek op het gebied van technologie.'

'We gaan echter wel die kant op, waarbij de auto's door de regelingen minder mogelijkheden bieden tot creativiteit. Dit is simpelweg de uitkomst van enquêtes onder de fans. Ik ben een purist, dus ik wil dat een Red Bull een Red Bull is en een Ferrari een Ferrari. Ik wil ook dat er wat creativiteit is en dat er innovatie is. De vraag is in hoeverre dat nog mogelijk is met de nieuwe reglementen', zo uit hij toch nog enigszins zijn zorgen over de richting die de Formule 1 op gaat.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen