Doornbos legt uit waarom Verstappen altijd goed presteert in Oostenrijk

| door Christian Moerman

Robert Doornbos heeft toegelicht waarom Red Bull Racing in Oostenrijk altijd goed presteert. Het team uit Milton Keynes heeft het volgens hem de afgelopen jaren zo goed voor elkaar tijdens de thuisrace omdat ze een auto hebben ontwikkeld die het goed doet op circuits die weinig downforce vergen. Volgens de Ziggo Sport-analist is de Red Bull Ring zo'n circuit.

Doornbos wordt bij QMusic gevraagd hoe het kan dat Red Bull in Spielberg eigenlijk altijd goed presteert. Hij licht het toe: 'Ze hebben jaren gehad waarin ze met pijn toe moesten kijken naar Mercedes, hoe zij elk weekend de één-tweetjes en overwinningen binnenhaalden. In de periode met Verstappen is het zo ontstaan dat hij uit kansloze posities won. Hij lag een keer achtste na de start en toen won hij de race.'

Vanaf het moment dat de Nederlander in actie kwam voor de renstal verbeterde de vorm van Red Bull in Oostenrijk, en dat heeft geleid tot meerdere zeges in de afgelopen edities. 'De afgelopen races hebben ze het gewoon heel goed voor elkaar', vervolgt Doornbos, die daarmee toelicht dat het dus ook deels de renstal te danken is.

'De Red Bull is een auto die goed werkt op low downforcecircuits. Dit is een type low downforcecircuit. Je wil weinig luchtweerstand hebben op de rechte stukken. McLaren kan hier daardoor ook ineens goed uit de hoek komen', noemt hij verder als voorbeeld. Red Bull zou op die lange rechte stukken dit weekend veel tijd kunnen winnen, terwijl Ferrari en Mercedes juist in de bochten het voordeel lijken te hebben dit jaar.

Also read

Verstappen goed in sprintraces

Aankomend weekend is tevens het tweede weekend waarin er een sprintrace verreden wordt dit jaar. Doornbos: 'Die sprintraces kunnen wel voor opschudding zorgen. Het is niet dat Verstappen daar specifiek heel goed in is. Alle coureurs vinden het leuk om eens niet met strategie bezig te zijn, op verse banden te rijden en met weinig brandstof.'

'Anders is het toch een beetje strategie en management', vindt Doornbos, die begrijpt dat dat voor de coureurs niet het leukste aspect is van de sport. 'We weten dat Ferrari hier heel blij mee is, want nu hoeven ze al helemaal geen strategie meer te bedenken. Dat gaat daar de laatste tijd niet zo goed', grapt hij.

'Het is spectaculair, zeker voor de fans en de toeschouwers aanwezig. Het is een evenement van drie dagen, nu', concludeert hij. Op vrijdag vindt de kwalificatie plaats, op zaterdag de sprintrace en op zondag de hoofdrace. Er is elke dag van het weekend dus wat om voor te vechten voor de teams, in tegenstelling tot traditionele weekenden, waarin er op de vrijdag enkel getraind wordt.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen