Analyse | Gasly, Stroll en Verstappen in 2021 kwalificatietoppers, maar schijn bedriegt

| door Christian Moerman

Prestaties zijn in de Formule 1-wereld altijd relatief. De heren op het circuit kennen over een heel jaar eigenlijk maar één tegenstander tegen wie hun ware klasse kan worden gemeten, en dat zijn de teamgenoten. Met name gedurende de kwalificatie, waarin bepaald wordt hoe snel een coureur is over één ronde, zegt het verschil tussen twee coureurs vaak veel. Maar bij welke rijdersparen zijn de verschillen het grootst in deze vroege beginfase van het seizoen? Aan de hand van de data afkomstig van de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein en Emilia Romagna zocht F1Maximaal het uit.

De Formule 1-grid heeft twee Grand Prix-weekenden gekend met twee totaal verschillende circuits. Waar het Bahrain International Circuit bestaat uit intensieve rechte stukken, gevolgd door trage, scherpe bochten met zware rempunten, is Imola een circuit dat juist veel vloeiender is. Met de vele hoge snelheidsbochten kan de coureur wiens voorkeur hier naar uitgaat dus rechtzetten wat er in Sakhir niet uitkwam gedurende de kwalificatie. Sommige coureurs is dit gelukt, terwijl enkele koppels ook op het technischere circuit ver van elkaar zaten.

Er waren rijders die tijdens het Italiaanse raceweekend de verschillen met de teamgenoten recht wisten te trekken. Denk hierbij maar eens aan Sergio Perez, die nipt van Max Verstappen wist te winnen gedurende de kwalificatie, terwijl hij tijdens de kwalificatie in Bahrein naast Q3 greep door een ongelukkige gok op de mediumband. Zo zijn er uit de data wel meer verhaallijnen op te maken, met als kers op de taart de voorsprong van Pierre Gasly op Yuki Tsunoda en het toch best onverwachte verschil tussen Lance Stroll en viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel, die in eerste instantie niet goed uit de voeten lijkt te kunnen met de AMR21.

Gasly, Stroll en Verstappen maken op het eerste oog gehakt van teamgenoot

Gemiddelde verschil over twee kwalificaties
Pierre Gasly +1,394s Yuki Tsunoda
Lance Stroll +0,856s Sebastian Vettel
Max Verstappen +0,805s Sergio Perez
Mick Schumacher +0,671s Nikita Mazepin
Charles Leclerc +0,498s Carlos Sainz
George Russell +0,476s Nicholas Latifi
Fernando Alonso +0,378s Esteban Ocon
Lewis Hamilton +0,344s Valtteri Bottas
Kimi Raikkonen -0,191s Antonio Giovinazzi
Lando Norris -0,048s Daniel Ricciardo

Het gemiddelde kwalificatieverschil tussen de coureurskoppels. De tijdsaanduiding wordt gemeten vanaf de coureur op links. Nicholas Latifi klokt dus gemiddeld een tijd van 0,476s langzamer dan George Russell.

Aan de bovenkant van de tabel vinden we de AlphaTauri-heren. Het gat lijkt in eerste instantie waanzinnig groot, maar als we wat dieper in de details duiken op zoek naar een verklaring dan wordt al snel duidelijk waar dit aan ligt. Het gat tussen de twee heren is enkel gemeten vanuit de prestaties in Bahrein omdat Tsunoda gedurende de kwalificatie in Imola geen tijd gezet heeft. Doorgaans bieden meerdere datapunten een accurater beeld van hoe twee coureurs het relatief aan elkaar doen, maar hier is de bijna 1,4 seconden die de Japanner achterliep in Sakhir dus de verklaring voor waarom het gemiddelde gat gedurende de kwalificatie tussen de twee AlphaTauri-mannen zo groot is. Vanaf Portimão zal dit gat hoogstwaarschijnlijk aardig krimpen.

Op plek twee vinden we Stroll tegen Vettel, maar ook dit gevecht moet in de juiste context geplaatst worden. Tijdens de eerste kwalificatiesessie in Bahrein was het gat namelijk enorm - bijna anderhalve seconde. Dit kwam omdat Nikita Mazepin en Carlos Sainz twee gele vlaggen veroorzaakten tijdens de laatste getimede ronde van Vettel in Q1. Hij haalde derhalve Q2 niet en bleef op een flinke afstand van Stroll haken. In Imola was het gat twee tienden, tevens in het voordeel van Stroll, dus het gemiddelde verschil zal gedurende de komende races vermoedelijk wat kleiner worden, hoewel Stroll tot op heden de bovenliggende hand lijkt te hebben.

Dan gaan we door naar de volgende rijder die totaal lijken te domineren. Het op twee na grootste verschil ligt bij Red Bull Racing, maar ook hier moet het resultaat met een korreltje zou genomen worden. Omdat Perez in Bahrein Q3 miste, lag het verschil daar op meer dan anderhalve seconde. Perez wist de daaropvolgende wedstrijd, in Imola, meteen toe te slaan en bleek in de sessie voorafgaand aan de race zelfs iets sneller dan zijn Limburgse tegenpool. Ook dit gat zal vermoedelijk dus krimpen gedurende de aankomende paar kwalificaties.

Sergio Perez verschalkte, enigszins tegen verwachting in, Max Verstappen tijdens de kwalificatie in Imola. Dit was de eerste keer sinds 2018 dat de Nederlander het op zaterdag af moest leggen tegen zijn teamgenoot. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

De klasse van Schumacher, Leclerc en Russell

Dan komen we bij de heren bij wie de kwalificatieronden minder last hebben gehad van ongelukkige factoren. Om te beginnen kijken we naar Mick Schumacher, die simpelweg de Haas beter onder controle lijkt te hebben. In Bahrein was het gat naar zijn Russische teamgenoot meer dan acht tienden. In Imola kwam Mazepin iets terug, maar stond hij nog steeds op een volle halve seconde achterstand. Gezien het feit dat allebei de heren nieuw zijn in de F1 en moeten wennen aan het Formule 1-materiaal, valt hieruit enkel op te maken dat Schumacher klasse heeft, Mazepin nog niet helemaal geknipt is voor de sport, of een combinatie van die twee punten.

Charles Leclerc, een beetje gematst door het feit dat zijn teamgenoot nieuw is, trekt over het algemeen aan het langste eind bij Ferrari. In Bahrein was het verschil iets meer dan een halve seconde, in Italië zat Carlos Sainz echter iets onder een halve seconde van Leclerc af. Al lijkt het marginaal, de Spanjaard leek op Imola iets beter met de SF21 om te kunnen gaan dan in Bahrein - iets wat in zijn verdienstelijke P5-eindklassering terug te zien is. Als Sainz nog iets meer vertrouwen in die auto ziet te krijgen dan zal naarmate het seizoen vordert dit duo vaker bij elkaar in de buurt te vinden zijn.

Ook George Russell laat dit jaar weer zien dat hij op zaterdag ijzersterk is. In Bahrein was het verschil meer dan een halve seconde, in Imola zat teamgenoot Nicholas Latifi echter goed in zijn vel. Het gat kromp daar naar drie tienden, wat eerder als een prima prestatie van de Canadees kan worden gezien dan als een teleurstellende vertoning van de Brit. Russell wist zich namelijk als twaalfde te kwalificeren, terwijl Latifi als veertiende van start mocht gaan afgelopen weekend. Voor Williams mooi dat ze eindelijk weer eens twee bolides in Q2 hebben weten te krijgen.

George Russell, bekend om zijn sterke kwalificatiesessies, is ook in 2021 nog niet verslagen door zijn teamgenoot op de zaterdag. (Foto: Williams F1 Media)

Alpine en Mercedes binnen de marge, Ricciardo en Giovinazzi imponeren

Bij Alpine en bij Mercedes zijn de coureurs vrij aardig aan elkaar gewaagd. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas liggen gemiddeld drie tienden van elkaar vandaan in 2021, in het voordeel van de Brit. Bij Alpine is het nieuwkomer Fernando Alonso die met een voorsprong van 1,4s in Bahrein deze statistiek naar zich toetrok, maar Esteban Ocon sloeg in Imola sterk terug. Hij dook daar circa zeven tienden onder de tijd van zijn Spaanse collega, wat het gat weer significant verkleind heeft. Bij deze teams zitten de coureurs rondom een marge die te verwachten valt over een heel seizoen.

Twee andere heren die opvallen in de dataset zijn Daniel Ricciardo en Antonio Giovinazzi. Allereerst kijken we naar de kersverse McLaren-coureur, die tweemaal zijn teamgenoot, Lando Norris, wist te verschalken in de kwalificatie. Met de racepace van de jonge Brit zit het dan weer beter, gezien hij derde staat in het kampioenschap en op Imola zelfs een podiumplaats wist te pakken, maar over één ronde oogt de Australiër bijzonder sterk voor een coureur die afgelopen winter van team gewisseld is. Sterker nog, van de heren die van team gewisseld zijn, is het de voormalig Red Bull-rijder die gemiddeld in de kwalificatie als enige wint van zijn nieuwe teamgenoot.

Tenslotte valt Giovinazzi positief op. De afgelopen jaren heeft hij geen denderende indruk achtergelaten in het gevecht met ervaren teamgenoot en enkelvoudig wereldkampioen Kimi Raikkonen. Desalniettemin is het de Italiaan die over twee kwalificatiesessies, al is het marginaal, beter presteert. In Bahrein was hij maar liefst een halve seconde sneller dan zijn geroutineerde medecoureur. Tijdens zijn thuisrace in Emilia Romagna leverde hij op die voorsprong wat in, gezien hij iets meer dan een tiende liet liggen over één ronde. Toch is het onder de streep de man met de Ferrari-connectie die opvallend genoeg binnen de Zwitserse renstal als betere kwalificeerder gezien kan worden.

Heb jij de nieuwe F1 Maximaal-app al gedownload? (ANDROID-IOS)

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen