De Formule 1 fans hoeven niet lang te wachten op het volgende hoofdstuk in het 2020-seizoen, 22 maart wordt de Grand prix van Bahrein verreden. Door de toevoeging van GP’s zijn er zeven zogeheten ‘Back-to-back’ races. De combinatie van Australië en Bahrein is de eerste in de talrijke serie.
De Grand Prix wordt geracet op het Bahrein International Circuit en is met de opening in 2004, de eerste Formule 1-race in het Midden-Oosten. De drijvende kracht achter de initiëring van de bouw van het circuit is de kroonprins Shaikh Salman bin hamad Al Khalifa, tevens voorzitter van de Bahrain Motor Federation. Een nationaal doel van Bahrein wordt om de Formule 1 naar het land in het Midden-Oosten te krijgen; het initiatief geniet steun en de constructie wordt in 2002 gestart. De vervaardiging en afwerking van de baan gaat echter gepaard met horten en stoten en de deadline van 2004 blijkt uiteindelijk onrealistisch. Hoewel de debuutrace kan doorgaan, is de algehele constructie pas in 2007 volledig klaar. Dan is het wel het eerste circuit dat door de FIA de status ‘Excellent’ heeft gekregen, door de uitstekende veiligheid en aanwezigheid van faciliteiten.
De ontwerper van het parcours midden in de woestijn is de woestijn, is de Formule 1 -veteraan Hermann Tilke, onder meer verantwoordelijk voor het design van Sepang, Marina Bay en CoTA. De baan is 5412 meter lang en telt 23 bochten. Er zijn twee DRS zones aanwezig, de eerste gelegen aan start/finish, waardoor bocht 1 voor coureurs de uitgelezen plek is om de wagen naast de opponent te plaatsen. De baan kent een aantal lange rechte stukken, welke worden uitgebalanceerd door een combinatie van snelle en langzame bochten.