Boordradio's GP Mexico | Alonso gefrustreerd: 'Ongelooflijk man, wat een seizoen...'

| door Mitchel Zandee

Ogenschijnlijk onbedreigd reed Max Verstappen naar de overwinning in Mexico. De Nederlander zelf vond het tijdens de race allemaal niet zo makkelijk en had genoeg om aan te merken. Hij was niet de enige, want bij Mercedes waren beide coureurs het niet eens met de bandenkeuze. Zo werd er weer voldoende gezegd over de boordradio's en heeft F1Maximaal de leukste voor je op een rijtje gezet.

De openingsfase van de race was nog zo sterk van Lance Stroll, maar niet veel later klonk de Canadees behoorlijk gefrustreerd over de radio. 'Ik ben overal heen aan het glijden, ik heb geen f*** grip', zo klonk het enkele ronden nadat hij vijf plaatsen wist te winnen bij de start. Toen hij in gevecht met Pierre Gasly buiten de baan gedrukt werd, was het daarna wel gedaan met de race van Stroll. 'Hij forceerde me naar buiten', was het laatste moment van de Aston Martin-coureur dat hij echt in beeld was.

Verstappen klaagt erop los

Max Verstappen was weer ouderwets duidelijk over de boordradio. Het eerste bericht, 'Probeer de tow te breken, je doet goed werk Max', was een positieve en kwam van zijn engineer Giampiero Lambiase, maar de positiviteit was andersom ver te zoeken. Het begon nog mild. 'De banden beginnen moeite te krijgen in de langzame bochten', aldus Verstappen, die een ronde later nog maar eens duidelijk maakte dat een pitstop echt nodig was.

'Linksvoor wil niet insturen', klonk het eerst, gevolgd door: 'Mijn linkervoorband is dood gasten.' De pitstop kwam er uiteindelijk dan ook, maar tevreden was de tweevoudig wereldkampioen nog altijd niet. De Red Bull-coureur had namelijk moeite met schakelen, iets wat eerder dit seizoen ook al eens een punt van aandacht was. 'Het schakelen is opnieuw ***!', zo maakte hij in niet mis te verstane woorden duidelijk.

Bandenproblemen voor Mercedes

'Mijn banden zijn oké maat.' Dit waren de eerste woorden van Hamilton over de boordradio tijdens zijn eerste stint. Ook teamgenoot George Russell begon aanvankelijk nog positief. 'De banden voelen goed, laten we verlengen', aldus de Brit, die zo lang wilde verlengen dat hij zelfs naar de softs kon switchen. 'Laten we de zachte band eronder zetten aan het einde', zo klonk het.

Toen kwamen de pitstops, waarbij zowel Hamilton als Russell overstapte op de harde band. Dat is waar de problemen begonnen. 'Deze band is niet zo goed als de medium', concludeerde de zevenvoudig wereldkampioen, die ook al snel doorhad dat ze de verkeerde strategie hadden gekozen. Ik denk dat we op de verkeerde band zitten', maar zijn engineer Bono liet hem weten dat alles goed was zo. 'Nee we denken op de goede band te zitten, het komt naar ons toe op het eind, geen stress.'

Nou, daar zat de engineer toch even mis. De mediums bij Verstappen en Pérez gingen als de brandweer en konden makkelijk het tempo van de Brit volgen, of zelfs verbeteren. Dat was ook Hamilton opgevallen: 'Die mediums zien er snel uit man, ze gaan door tot het einde.' Ondertussen had ook Russell het niet naar zijn zin op de witte band. 'Ik ben niet blij met deze band', zei hij meermaals tegen zijn engineer. Aan het einde van de race vroeg hij nog een keer om de rode band, en na enige discussie mocht hij toch nog op het rode rubber naar buiten en kon hij de snelste ronde noteren.

Race van uitersten voor Alonso

Het zag er allemaal zo goed uit voor Fernando Alonso halverwege de race. De Spanjaard had plaatsen goedgemaakt en leek onbedreigd de zevende plaats in te kunnen nemen. Toen hij geïnformeerd werd over het tempo op de verschillende banden was hij dan ook super enthousiast. 'Ja we zijn goed op elke band, de auto voelt goed vandaag, let's go!', klonk het optimistisch over de radio. Richting het eind van de race zou dat plaatsmaken voor frustratie, want met opnieuw een motorprobleem viel hij uit. 'Ongelooflijk man, wat een seizoen.'

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen