Fernando Alonso

Fernando Alonso is één van de meest succesvolle coureurs in de Formule 1 deze eeuw. De Spanjaard maakte in 2001 zijn debuut bij achterhoede team Minardi, maar maakte daar dusdanig veel indruk dat hij naar Renault, toen een subtopper, vertrok. Vanaf toen rees de ster van Alonso.

Renault

Renault twijfelde geen seconde om Alonso, die als negentienjarige zijn debuut in de Formule 1 maakte, aan te trekken. In 2002 was hij nog testcoureur bij de Franse renstal, maar voor 2003 kreeg hij een vast stoeltje aangewezen. Dat vertrouwen betaalde goed uit, want Alonso won de Grand Prix van Hongarije van 2003. Een ster leek geboren.

Na een zegeloos 2004 zette Alonso in 2005 een sterke reeks neer door bij de eerste vijf wedstrijden telkens op het podium te eindigen. Hij was titelkandidaat nummer één, met Kimi Räikkonen van McLaren als grootste uitdager. Het was stuivertje wisselen tussen de twee, maar de betrouwbaarheid van Alonso's Renault gaf de doorslag: in 2005 werd hij wereldkampioen.

Het jaar daarop gold de toenmalig jongste wereldkampioen als de titelfavoriet van 2006. En ook die status maakte hij waar, want hij kroonde zich jaar andermaal tot wereldkampioen. Dit keer was de Ferrari van Michael Schumacher zijn grootste concurrent. De Duitser reed enorm sterk, maar zag door pech zijn kansen op een achtste wereldtitel verdwijnen als mist. 

De tussenjaren

Alonso tekende voor het seizoen 2007 en kreeg daar te maken met een rookie als teamgenoot: Lewis Hamilton. De Brit was sterker dan iedereen verwachtte en legde Alonso dan ook het vuur aan de schenen.  De twee kregen het geregeld met elkaar aan de stok op het circuit en daar profiteerde Ferrari-coureur Kimi Räikkonen van. Hij werd wereldkampioen en niet Alonso of Hamilton. De Spanjaard had geen zin meer in de concurrentiestrijd bij McLaren en keerde terug bij Renault, dat inmiddels een subtopper was geworden. Vanuit die underdogpositie won Alonso alsnog twee GP's in 2008.

Ferrari

In 2009 tekende Alonso bij Ferrari, om daar vanaf 2010 voor uit te komen. In zijn eerste jaar streed hij al om de wereldtitel en hij had ook de beste papieren om tijdens de laatste Grand Prix in Abu Dhabi de beker mee naar huis te nemen. Door een strategische misser kwam hij echter achter Renault-coureur Vitaly Petrov vast te zitten. Hij kon hem niet inhalen en zodoende ging Sebastian Vettel er met de titel vandoor.

De jaren daarop bouwde Ferrari structureel een auto die net niet snel genoeg was. Desondanks haalde Alonso vaak het maximale uit de bolide, wat hem nog een aantal mooie zeges opleverde. In 2012 streed hij zelfs nog mee om het kampioenschap, maar in de laatste race ging wederom Vettel er mee aan de haal.

Terug bij McLaren

In 2015 keerde Alonso terug bij McLaren, dat een samenwerking aanging met Honda. Die combinatie was eind jaren tachtig onverslaanbaar en trok Alonso terug naar de renstal die hij na een matig 2007 achter zich liet. De combinatie McLaren-Honda bleek echter een dramatische. De auto was niet snel genoeg en de motor was onbetrouwbaar. Alonso moest strijden om punten, daar waar hij gewend was te vechten om podia, en veel vaker uit dan dat hij finishte. Na een aantal jaar van minimale progressie van de Spanjaard het mooi geweest: 2018 was zijn laatste jaar in de Formule 1.

Overzicht Formule 1-carrière Alonso

JAAR TEAM(S) OVERWINNINGEN PUNTEN EINDSTAND WK
2001 Minardi 0 0 23
2003 Renault 1 55 6
2004 Renault 0 59 4
2005 Renault 7 133 1
2006 Renault 7 134 1
2007 McLaren 4 109 3
2008 Renault 2 61 5
2009 Renault 0 26 9
2010 Ferrari 5 252 2
2011 Ferrari 1 257 4
2012 Ferrari 3 278 2
2013 Ferrari 1 242 2
2014 Ferrari 0 161 6
2015 Mclaren 0 11 17
2016 McLaren 0 54 10
2017 McLaren 0 17 15
2018 McLaren 0 50 11

 

Meer nieuws