Dit zijn de meest radicale wijzigingen aan de kleurstellingen van teams in 2021

| door Terrence Riepma

Ieder jaar trappen de Formule 1-teams hun seizoen af door de nieuwe auto te presenteren vooraf aan de wintertests in het begin van het jaar. Waar veel teams dezelfde koers blijven varen, besluiten hun collega's om toch voor iets compleet anders te gaan en veranderen hun kleurstelling drastisch vergeleken met het jaar daarvoor. Dit jaar is dat niet anders en zijn er weer genoeg teams die grote wijzigingen hebben doorgevoerd. Wie die teams zijn en wat zij hebben veranderd aan hun kleurstellingen heeft F1Maximaal op een rijtje gezet.

Williams

We beginnen bij Williams, dat de grootste wijziging heeft doorgevoerd. Het team zal in 2021 voor het eerst een heel seizoen actief zijn onder nieuw eigenaar- en leiderschap nu de gelijknamige familie het team heeft verlaten. Hoogstwaarschijnlijk was dat ook één van de redenen voor de ontwerpers van het team uit Grove om de kleurstelling van de auto volledig op de schop te nemen. Wat volgde is wellicht de grootste wijziging van alle teams.

De veranderingen die het team heeft gemaakt aan de kleurstelling zijn haast revolutionair te noemen. Terwijl het team in het verleden vaker voor elegante kleurstelling heeft gekozen, is dat dit jaar anders. Veel strepen en verschillende kleuren vormen nu de kleurstelling van de FW43B. Vorig jaar was de auto vooral wit met wat zwarte en blauwe details, maar dit jaar zijn het blauw en wit qua dominantie op de auto omgedraaid en is het blauw weer de belangrijkste kleur. Op de sidepods en engine cover lijkt er met de lichtblauwe strepen inspiratie opgedaan te zijn van de Saubers van eind jaren '90. Ook keert het goud terug, wat een hint moet zijn naar de rijke historie van het team.

De ontwerpers van Williams zijn voor een radicale wijziging gegaan. Weg is het overgrote deel wit, blauw is weer de dominante kleur. (Foto: Williams F1 Media)

Aston Martin

We gaan verder met Aston Martin en het is uiteraard eentje die voor de hand ligt. Zo is niet alleen de kleurstelling flink veranderd, maar is ook de naam van het team gewijzigd. Zo heette het Britse team vorig jaar nog Racing Point. Eigenaar Lawrence Stroll besloot Aston Martin over te nemen en gezien Racing Point zijn Formule 1-team was, koos de miljardair ervoor om het WEC-programma van het automerk stop te zetten en in plaats daarvan zijn Formule 1-team om te dopen tot Aston Martin.

En bij een nieuwe naam hoort een nieuwe kleurstelling. Zo is het roze van voormalig hoofsponsor BWT, wat vorig jaar nog de belangrijkste kleur was, enkel nog een accent aan het British Racing Green van het Britse automerk. De AMR21, zoals de nieuwe auto heet, is te zien in glanzend groen. Het roze is dus nog steeds aanwezig, maar wordt alleen gebruikt voor een paar lijnen langs de zijkanten van de auto.

De Aston Martin AMR21 is de eerste Formule 1-auto van het merk in eenenzestig jaar tijd. Het is tevens de eerste volledig groene auto sinds 2014, toen Caterham nog meedeed in de Formule 1. (Foto: Aston Martin F1)

Alpine

Nog een team dat een nieuwe naam en leiderschap heeft, is Alpine. Het voormalige Renault is dit jaar voor een compleet nieuwe richting gegaan in vrijwel alles wat je kan opnoemen. Zo moest teambaas Cyril Abiteboul vertrekken en is daarvoor Davide Brivio in de plaats gekomen als racing director naast Marcin Budkowski, die uitvoerend directeur zal zijn met ingang van dit jaar. Nog iets wat moest vertrekken, is het traditionele geel van Renault.

In plaats daarvan is de A521, zoals de auto van Esteban Ocon en de terugkerende Fernando Alonso heet, uitgedost in de nationale kleuren van Frankrijk, waar het merk en team vandaan komen. Daardoor is de auto nu overwegend blauw en is er ook aardig wat rood te zien. Uiteraard kon het wit ook niet ontbreken en om voor wat afwisseling in de kleuren is het zwart waarmee Renault vorig jaar ook al aantrad gebleven, maar wel in mindere hoeveelheid vergeleken met de jaren hiervoor.

De Alpine A521 is één van de zoveel blauw-gekleurde auto's op de grid dit jaar. (Foto: Alpine Racing)

Haas

Een team dat zeker een radicale wijziging heeft doorgevoerd, is het Amerikaanse Haas. En dat 'Amerikaanse' is hier wel een dingetje, want hoewel je op de auto dezelfde kleuren kan zien van de Amerikaanse vlag, lijkt er eerder een soort eerbetoon gedaan te worden aan een ander land met dezelfde kleuren in haar vlag.

Het eerbetoon is namelijk bedoeld voor de 'aartsrivalen' van de Verenigde Staten, Rusland. Niet heel gek trouwens, want Haas heeft in Uralkali een nieuwe hoofdsponsor en dat is een Russisch kunstmestbedrijf. Daarnaast is het bedrijf eigendom van Dmitry Mazepin, de vader van één van Haas' nieuwe coureurs, Nikita Mazepin. Oftewel, de traditionele kleuren van Haas, wit, zwart en rood, hebben plaats moeten maken voor de Russische kleuren. Je zou bijna vergeten dat ze met Mick Schumacher ook nog een Duitser achter het stuur hebben.

Verbazing op het feit dat een Amerikaans team in een Russische kleurstelling zal rijden, kan je bijna alleen maar terecht noemen. (Foto: Haas F1 Media)

AlphaTauri

We gaan door in dit overzicht met AlphaTauri, dat dit jaar aantreedt met vooral subtiele wijzigingen in de kleurstelling van de auto. De ontwerpers van het team, dat vernoemd is naar het modemerk van Red Bull, hebben de auto er iets strakker uit laten zien door nog meer blauw op de auto te doen en daarvoor moest het wit op veel gebieden wijken.

Waar de verdeling tussen het wit en blauw vorig jaar nog iets meer gelijk was, is de auto nu duidelijk overwegend blauw. Zo krulde het blauw vorig jaar nog omhoog op de sidepods naar de engine cover, maar nu loopt de kleur aan één stuk door over de hele auto. Het wit is nu enkel nog onderaan de auto te zien en in het logo van AlphaTauri. Waar wel meer wit is, zijn de velgen. Deze zijn helemaal in het wit gekleurd.

AlphaTauri zal dit jaar weer in het wit en blauw te zien zijn, maar wel een beetje verschillend ten opzichte van vorig jaar. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Alfa Romeo

Als volgende team hebben we Alfa Romeo Racing, dat niet al teveel heeft veranderd aan de kleurstelling van de C41. Zo zijn de kleuren op de auto gewoon hetzelfde gebleven als de jaren hiervoor en lijkt de verdeling ervan ook wel hetzelfde, maar het is de indeling van het rood en wit van het Italiaanse automerk waar de veranderingen in hebben plaatsgevonden.

Zo hebben het rood en wit van plaats gewisseld op de sidepods en engine cover van de auto. De afgelopen jaren was dat andersom en vonden er vooral kleine wijzigingen plaats rondom het rood. Dit jaar heeft Alfa Romeo vrij letterlijk de boel omgegooid en zo ziet de auto van Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi er uiteindelijk iets anders uit dan haar voorgangers.

Vergeleken met de eerder benoemde teams heeft Alfa Romeo niet veel gewijzigd, maar zijn de verandering wel duidelijk te zien. (Foto: Alfa Romeo Racing)

Ferrari

Verder met Ferrari dan, dat niet veel heeft veranderd aan de kleurstelling, maar des te meer aan de techniek van de auto. Hoe dan ook, het gaat nu over de kleurstelling van de bolide waarmee Charles Leclerc en Carlos Sainz Ferrari omhoog kunnen helpen na een desastreus 2020-seizoen. Er zijn dus een paar kleine, maar duidelijke veranderingen te zien.

Zo is het goed te zien dat Ferrari gekozen heeft voor twee soorten rood voor de auto. Het lichtere rood, waarin de auto vorig jaar ook te zien was, en aan de achterkant juist bordeauxrood. Diezelfde kleur was vorig jaar tijdens de Grand Prix van de Toscane op Mugello te zien als eerbetoon aan de duizendste race van het team. Daarnaast keert het logo van hoofdsponsor Mission Winnow weer terug, maar is nu in het groen in plaats van het zwart of wit van de afgelopen drie jaar.

De nieuwe Ferrari heeft een mix van lichter en donkerrood en het Mission Winnow-logo is nu te zien in het groen. (Foto: Ferrari F1 Media)

McLaren

We gaan door naar de McLaren MCL35M en wat deze auto gemeen heeft met de Ferrari is niet alleen de kleine wijziging in de kleurstelling, maar vooral dat er onder de huid veel is veranderd. Zo keert het Britse team terug naar Mercedes-motoren na een driejarige periode Renault-motoren te hebben gebruikt. Laat dat nou meteen ook de grootste wijziging zijn aan de auto.

De kleurstelling is namelijk grotendeels hetzelfde gebleven. De verdeling van de kleuren is namelijk niet veranderd, maar de indeling ervan is weel een klein beetje aangepast. Zo loopt het blauw op de sidepods nu verder door naar achteren en loopt het net iets anders over in de regenboogkleuren doordat de zwarte lijnen nu diagonaal zijn in plaats van horizontaal.

McLaren heeft gekozen voor een subtiele wijziging ten opzichte van de 2020-kleurstelling voor de MCL35M. (Foto: McLaren F1 Media)

Mercedes

Verder met het team van Mercedes dan, want ook zij hebben niet al teveel veranderd aan hun kleurstelling voor 2021. Ook hier zijn er enkel wat kleine wijzigingen gedaan ten opzichte van de kleurstelling van de W11 vorig jaar. Die kleine wijzigingen vallen in ieder geval wel op, dus laten we snel door deze aanpassingen heen gaan.

Zo is de auto nog steeds in het zwart te zien. Dat was de W11 vorig jaar ook als een soort statement tegen racisme en discriminatie. Wel is er weer wat meer zilver rondom de engine cover en loopt er boven de lichtblauwe Petronas-lijn ook een zilveren lijn. De grootste verandering zit hem waarschijnlijk in het feit dat er heel veel AMG-stickers zijn op de engine cover. Dit is zo gedaan, omdat Mercedes en AMG hun band hebben versterkt.

Ook Mercedes heeft niet veel veranderd, maar heeft de kleurstelling eerder een update gegeven. Vooral de vele AMG-logo's op de engine cover vallen op. (Foto: Mercedes AMG F1)

Red Bull

We sluiten ons overzicht af met Red Bull Racing, wat niet verrassend is als je kijkt naar de afgelopen paar jaar. Al sinds 2016 vormt het matte-donkerblauw de belangrijkste kleur van de Red Bulls van Adrian Newey met het logo van de energie drankenfabrikant gehuld in het rood en geel. Ook dit jaar is dat het geval, maar zijn er wel enkele kleine wijzigingen gemaakt ten opzichte van de 2020-kleurstelling.

Zo verdwijnen dit jaar de Aston Martin-logo's van de RB16B. Het Britse automerk heeft immers haar eigen team nu en daarom hebben ze zich teruggetrokken als hoofdsponsor van het team. Om de gaten op te vullen waar vorig jaar de Aston Martin-stickers zaten, heeft Red Bull ervoor gekozen om dat te doen door op de achtervleugel het Honda-logo te plakken. Verder zijn er in de vorm van Telcel en Claro twee nieuwe en zichtbare sponsoren bijgekomen op de auto.

Toen de nieuwe RB16B werd onthuld, was het geen verrassing dat de auto wederom in het matte-donkerblauw te zien zou zijn. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Dit vinden de lezers van F1Maximaal

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen