Haas

Het Formule 1-team Haas is opgericht door Gene Haas in 2014 en doet sinds 2016 mee aan de Formule 1. Gene Haas is ook de CEO van het team, dat wordt geleid door de Japanner Ayao Komatsu, die in januari 2024 Günther Steiner verving. De twee coureurs bij het team zijn Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen. Haas heeft het al jarenlang zwaar, en eindigde de laatste vijf jaar niet meer hoger dan de achtste plek bij de constructeur. In 2023 was Haas de hekkensluiter met twaalf punten.

Deze pagina gaat verder onder het nieuws.

Sterk begin voor het team

Niet ieder nieuw team is gelijk competitief in de Formule 1, maar Haas stond er in 2016 wel goed voor. Sterker nog: Romain Grosjean finishte in zijn eerste race voor de renstal gelijk als zesde. In de jaren daarna was Haas steeds een belangrijke gegadigde voor puntenfinishes. Het seizoen 2019 was daar een negatieve uitzondering op. De auto was niet snel genoeg en was vaak in de achterhoede te vinden.

In 2020 was het daarna voor Haas vooral de taak om te overleven. Omdat het een privéteam is werd het zwaar getroffen door de coronapandemie. Daarnaast kan het team niet rekenen op een grote zak geld. Het zou ertoe leiden dat de ontwikkeling van Haas al vroeg gestaakt werd. In totaal wist Haas in 2020 drie punten te pakken en werd het negende in het constructeurskampioenschap. Dat het team niet laatste werd, komt doordat Williams helemaal geen punten wist te scoren in het seizoen.

Ongelooflijk slecht 2021

Voor het 2021-seizoen had Haas twee rookies aangesteld. Het team had besloten Romain Grosjean en Kevin Magnussen niet meer terug te laten keren op de grid en gaat verder met de zoon van Michael Schumacher, Mick Schumacher, en Nikita Mazepin. Schumacher won de Formule 2-titel in 2020 en heeft zijn plek in de Formule 1 verdiend. Mazepin zal daarentegen vooral bij het team gaan rijden omdat zijn vader, Dmitry Mazpin, veel geld in Haas zal stoppen. De focus van Haas was volledig gericht op de regelementswijzigingen die plaats zouden vinden in 2022. De auto werd in 2021 niet meer ontwikkeld en dat was terug te zien in de resultaten. De Haas-bolide scoorde gedurende het seizoen geen enkel punt.

Weinig lichtpunten in 2022 en 2023

De terugkeer van Kevin Magnussen zorgde in 2022 voor een sterke start, met een vijfde plek en een negende plek in de eerste twee weekenden. Gedurende het seizoen zakte Haas weer verder weg, maar toch waren de 37 punten ditmaal voldoende voor een achtste plek bij de constructeurs. Een absoluut minpunt waren de vele crashes van Mick Schumacher, die in 2023 dan ook niet meer terugkeerde en vervangen werd door routinier Nico Hülkenberg.

In 2023 zakte Haas echter verder weg. Hoewel Hülkenberg in de kwalificaties vaak positief opviel, kon de Duitser slechts negen punten pakken. Magnussen bleef op drie keer een tiende plaats steken, en dus was het puntentotaal van twaalf punten erg mager. Een late opmars van AlphaTauri zorgde er dan ook voor dat Haas laatste eindigde bij de constructeurs, waarna teambaas Steiner vervangen werd door Komatsu.

Overzicht prestaties Haas in de Formule 1 sinds 2016

Jaar WK-positie Punten Overwinningen
2016 8e 29 0
2017 8e 47 0
2018 5e 93 0
2019 9e 28 0
2020 9e 3 0
2021 10e 0 0
2022 8e 37 0
2023 10e 12 0

Haas Nieuws