Het Formule 1-team Haas is opgericht door Gene Haas in 2014 en doet sinds 2016 mee aan de Formule 1. Gene Haas is ook de CEO van het team, dat wordt geleidt door de Italiaan Guenther Steiner. De twee coureurs bij het team zijn Mick Schumacher en Kevin Magnussen. De zoon van de zevenvoudig wereldkampioen werd in 2020 kampioen in de Formule 2, terwijl Magnussen zijn comeback maakt nadat hij tussen 2017 en 2020 ook al voor het Amerikaanse team reed. Haas al tijden met Ferrari-motoren.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Voor het 2021-seizoen had Haas twee rookies aangesteld. Het team had besloten Romain Grosjean en Kevin Magnussen niet meer terug te laten keren op de grid en gaat verder met de zoon van Michael Schumacher, Mick Schumacher, en Nikita Mazepin. Schumacher won de Formule 2-titel in 2020 en heeft zijn plek in de Formule 1 verdiend. Mazepin zal daarentegen vooral bij het team gaan rijden omdat zijn vader, Dmitry Mazpin, veel geld in Haas zal stoppen.
De focus van Haas was volledig gericht op de regelementswijzigingen die plaats zouden vinden in 2022. De auto werd in 2021 niet meer ontwikkeld en dat was terug te zien in de resultaten. De Haas-bolide kwam zeg twee keer in Q2 terecht en scoorde gedurende het seizoen geen enkel punt.
Niet ieder nieuw team is gelijk competitief in de Formule 1, maar Haas stond er in 2016 wel goed voor. Sterker nog: Romain Grosjean finishte in zijn eerste race voor de renstal gelijk als zesde. In de jaren daarna was Haas steeds een belangrijke gegadigde voor puntenfinishes. Het seizoen 2019 was daar een negatieve uitzondering op. De auto was niet snel genoeg en was vaak in de achterhoede te vinden.
In 2020 was het daarna voor Haas vooral de taak om te overleven. Omdat het een privéteam is werd het zwaar getroffen door de coronapandemie. Daarnaast kan het team niet rekenen op een grote zak geld, daarnaast was de krachtbron van Ferrari ook niet competitief. Het zou ertoe leiden dat de ontwikkeling van Haas al vroeg gestaakt werd. In totaal wist Haas in 2020 drie punten te pakken en werd het negende in het constructeurskampioenschap. Dat het team niet laatste werd, komt doordat Williams helemaal geen punten wist te scoren in het seizoen.
Jaar | WK-positie | Punten | Overwinningen |
2016 | 8e | 29 | 0 |
2017 | 8e | 47 | 0 |
2018 | 5e | 93 | 0 |
2019 | 9e | 28 | 0 |
2020 | 9e | 3 | 0 |
2021 | 10e | 0 | 0 |
2022 | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. |