'Honda tot Frankrijk met minder elektrisch vermogen én kracht uit de verbrandingsmotor'

| door Christian Moerman

Bij Autosprint weten ze waarom de Honda-motor zoveel beter lijkt te werken dan aan het begin van het jaar. Red Bull Racing en AlphaTauri kenden problemen bij de seizoenstart, evenals de daaropvolgende eerste races. Hierdoor heeft Honda in moeten houden, maar na de betrouwbaarheidsverbeteringen die in Frankrijk doorgevoerd zijn, hoeft dit niet meer. In combinatie met de ijle lucht in Spielberg leverde dit een oppermachtig motorblok op van de Japanners.

De krachtbron van Red Bull lijkt sinds de Grand Prix van Frankrijk ineens een aanzienlijk voordeel op te leveren op het lange rechte stuk. Hoe kan dit? Bij het Italiaanse medium wordt gemeld dat Honda in de eerste wedstrijden van 2021 niet optimaal presteerde: 'Om problemen aan het begin van het jaar te voorkomen heeft Honda met een teruggeschroefde krachtbron gereden, op elektrisch gebied én in de verbrandingskamer.'

'Het in Frankrijk geïntroduceerde model van Honda is duidelijk door ontwikkeld, met een nadruk op de betrouwbaarheidsproblemen die Red Bull en AlphaTauri ervoeren aan het begin van het seizoen', wordt vervolgd. De Red Bull-motor levert dus inderdaad meer vermogen sinds Frankrijk, maar niet vanwege een vermogenstoename in de ontwikkeling. Er kan simpelweg meer van het motorblok gevraagd worden.

Also read

Honda-kracht in Oostenrijk

Dat de Honda-motor dus beter is dan voorheen, is verklaard. Maar in Oostenrijk was er nog een variabel die bijdroeg aan de dominante overwinning van Max Verstappen. Omdat de Red Bull Ring ver boven zeeniveau ligt, is de lucht er ijler dan op andere circuits. 'Het maximale vermogen van de verbrandingsmotor (ICE, red.) ligt lager door de ijlere lucht. Het elektrische vermogen wordt daardoor belangrijker, met name tijdens het accelereren.'

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen