Porpoisingmaatregel nog altijd onduidelijk, Mercedes wil medewerking van Ferrari en Red Bull

| door Mike van Weert

De Formule 1-teams hopen dat de FIA snel duidelijkheid verschaft over de porpoisingmaatregel. De renstallen weten nog niet wat de wijzigingen van het bestuursorgaan precies zullen inhouden, waardoor ze zich nog niet kunnen richten op de vloeren van 2023. Enkele teams zijn tegen de maatregel van de FIA, en verzetten zich hevig tegenover een mogelijke reglementswijziging. Bij Mercedes zijn ze niet blij met de tegenstribbelende teams.

Momenteel zijn de FIA en de teams nog in gesprek met elkaar. 'We moeten nog zien wat de veranderingen zijn', vertelt James Key, ingenieur van het team van McLaren, in de persconferentie waarbij F1Maximaal aanwezig was. 'We hebben al gesproken over porpoising en dat ging vooral over de veiligheid van de coureurs. Dat was een belangrijke beslissing, en daar moeten we niet vanaf stappen. Ondanks dat wij er geen last van hebben, zijn we het eens met de wijzigingen.'

Key denkt dat de geplande veranderingen ook niet voor veel extra werk zullen zorgen. 'Er zullen wel wat wijzigingen zijn, maar het is geen radicale verandering. Het zal eenzelfde soort leercurve zijn als dit jaar. Het zal dus geen onbekend terrein zijn voor ons.' Andrew Shovlin sluit zich aan bij de woorden van zijn collega. 'De uitdaging zal hetzelfde zijn voor alle teams. Ik weet zeker dat we het als team makkelijk kunnen aanpakken.'

F1-teams willen snel duidelijkheid

Het is echter nog onduidelijk wanneer de reglementen voor het 2023-seizoen officieel vast staan. Enkele teams stribbelen momenteel tegen, waardoor de beslissing van de FIA wat vertraging oploopt. De teams hebben dan ook geen idee wanneer er duidelijkheid wordt verschaft. 'Ik heb geen kristallenbol. Het maakt me niet uit wanneer de beslissing genomen wordt. Als die eenmaal genomen is, dan zullen we eraan werken. Toch hoop ik dat de veranderingen snel duidelijk worden', aldus Jan Monchaux, ingenieur van Alfa Romeo.

Key geeft aan dat dergelijke wijzigingen eigenlijk veel eerder bekendgemaakt moeten worden, om zo de overgang te versoepelen. 'Hoe sneller we het weten, hoe beter. Eigenlijk wil je het al in april weten, maar dat was blijkbaar nog te vroeg. Toen begrepen we nog niet hoe ernstig porpoising was bij sommige auto's.' Jost Capito, teambaas van Williams, maant de FIA vooral om de reglementen niet nog ingewikkelder te maken. 'We willen nu vooral duidelijkere regels.'

Shovlin: 'Er moet iets veranderen

Onder andere Ferrari en Red Bull Racing stribbelen momenteel tegen. Shovlin hoopt echter dat er snel actie ondernomen zal worden. 'Sommige teams willen wel verandering, en andere willen geen verandering. We moeten een compromis zien te vinden. Als Formule 1-teams kunnen we makkelijk onze auto aanpassen, maar teams willen gewoon zo laag mogelijk rijden. We hebben echter al heel veel incidenten gezien, dus het is duidelijk dat er iets moet veranderen.'

De twee topteams stellen dat Mercedes aan het lobbyen is bij de FIA om zo hun problemen op te kunnen lossen. Shovlin stelt echter dat de problemen niet zomaar opgelost worden door een reglementswijziging. 'We proberen zelf onze problemen op te lossen. We weten als Mercedes ook niet of een reglementswijziging ons gaat helpen. In 2021 wisten we ook niet dat de verandering onze auto pijn zou doen. Daar waren Red Bull en Ferrari niet tegen, en wij ook niet, ondanks dat het ons heeft geschaad', aldus de Mercedes-ingenieur.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen