Schumacher: 'Q2 halen moet dit seizoen absoluut mogelijk zijn'

| door Tibbe Dolman

Mick Schumacher denkt dat het halen van Q2 ergens dit seizoen mogelijk is. De Haas VF21 waarmee hij rijdt, lijkt niet snel genoeg te zijn daarvoor, maar volgens de Duitser is alleen een circuit nodig dat in het voordeel is van zijn auto. De kwalificatie in Barcelona ziet de jonge coureur als bewijs dat er meer mogelijk is dan het behalen van de onderste plekken in Q1.

Schumacher mag voor Williams-coureur Nicholas Latifi op de achttiende plaats starten tijdens de Grand Prix van Spanje en dat tekent zijn vooruitgang. Vorige Grand Prix bewees de Haas-coureur ook al sneller te zijn dan zijn Canadese collega en er zou nog meer mogelijk moeten zijn volgens Schumacher. 'Het halen van Q2 is absoluut een realistisch doel', bevestigt hij volgens motorsport.com. 'Ik zou ongelukkig zijn als het me niet lukt dit jaar.'

Het scheelde slechts twee tienden van een seconde, of Schumacher was ook sneller geweest dan Kimi Räikkönen. 'Als je bedenkt dat dit circuit niet één van onze sterkste is, is deze prestatie best goed. Ik denk dat het met een perfecte ronde mogelijk was om Kimi te verslaan. We zijn op de goede weg en we kunnen blij zijn met dit resultaat. Hopelijk halen we Q2 in minstens één van de komende achttien races.'

Andere voorkeuren dan Mazepin

Waar Schumacher al zijn weg lijkt te vinden bij Haas, is het omgekeerde het geval voor Nikita Mazepin. De Rus lijkt nog steeds meer moeite te hebben met zijn auto. Dat zou te maken kunnen hebben met het karakter van de Haas-bolide. 'Iedereen heeft een andere rijstijl', legt Schumacher uit. 'Ik hou van een losse achterkant en een sterke voorkant. Misschien is dit bij Nikita niet het geval. We gaan niet in tegenovergestelde richtingen, maar onze voorkeuren zijn anders.'

Mazepin heeft het niet alleen moeilijk met zijn auto, maar ook met de ongeschreven regels in de Formule 1. Tijdens de kwalificatie in Spanje haalde hij twee auto's in die aan het wachten waren om hun snelle ronde te starten. Daardoor kwam hij op het pad van Lando Norris terecht, die erdoor gehinderd werd. Het resulteerde in een gridstraf van drie plaatsen. Mazepin zei na afloop van de kwalificatie dat hij geen andere keuze had.

'Ik heb me er aan proberen te houden, maar het is erg moeilijk als twee auto's je inhalen als je de laatste bocht ingaat', legt hij uit in gesprek met Autosport. 'Je kan in dat krappe stuk geen derde auto neerzetten, zeker niet als er een vierde op volle snelheid aan komt rijden. Dat was voor mij dus geen optie. Ik moest wel gaan en helaas kwam het allemaal net verkeerd samen. Ik kon niet veel doen behalve verdwijnen, maar daartoe ben ik helaas nog niet in staat.'

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen