Zeven strafpunten voor Verstappen in 2021: hoeveel kreeg de coureur in het verleden?

| door Mike van Weert

Max Verstappen heeft het afgelopen seizoen zeven strafpunten weten te pakken en die staan op dit moment op zijn superlicentie. In 2021 stond de coureur van Red Bull Racing nog een tijd lang op nul strafpunten, maar daar kwam na de Grand Prix van Italië verandering in. Als Verstappen voor 12 augustus nog vijf strafpunten pakt, dan zal hij één Grand Prix vanaf de zijlijn moeten toekijken. Kwam de Nederlander ooit dichtbij een schorsing?

Bij het begaan van een bepaalde overtreding kan een rijder bestraft worden met een tijdstraf en daarop kunnen ook strafpunten volgen. Afhangend van het vergrijp kunnen de coureurs bijvoorbeeld één, twee of drie strafpunten krijgen van de stewards van een specifieke Grand Prix. De strafpunten komen dan spreekwoordelijk op de superlicentie te staan. Als een coureur in de Formule 1 twaalf strafpunten heeft gekregen, dan zal hij voor de aankomende Grand Prix geschorst worden.

Deze strafpunten vervallen na precies één jaar. Voor Verstappen betekent dat dus dat op 12 augustus, precies een jaar na de Grand Prix van Italië, twee strafpunten vervallen. Verstappen kreeg deze straf vanwege de crash in de eerste chicane met titelconcurrent Lewis Hamilton. Uiteindelijk volgde er nog eens vijf strafpunten voor de Nederlander. In Qatar verminderde de Red Bull-rijder niet voldoende vaart tijdens een gele vlag-situatie tijdens de kwalificatie. Dit resulteerde in een gridstraf van vijf plaatsen en twee strafpunten. In Saoedi-Arabië ging het helemaal mis voor Verstappen. De coureur kreeg in totaal drie strafpunten: één voor het van de baan duwen van Hamilton en twee voor het beruchte brake check-incident met de Mercedes-rijder.

Verstappen probleemkind in 2015, maar verbetert zich in 2016

Verstappen staat bekend om zijn agressieve rijstijl en dat hanteerde hij al in 2015 toen hij nog bij Toro Rosso (nu AlphaTauri, red.) reed. Het heeft de coureur meermaals in de problemen gebracht. In 2015 werd hij vaak op het matje geroepen door de stewards en dat leverde hem uiteindelijk een totaal van acht strafpunten op dat seizoen. De eerste strafpunten voor Verstappen kwamen in Monaco. De coureur had een aardig weekend achter de rug, maar het ging mis in bocht 1. De coureur zat op de staart van de Lotus van Romain Grosjean, maar de Toro Rosso-rijder miste zijn rempunt. Uiteindelijk klapte de Limburger vol op het achterwiel van Grosjean, waardoor hij rechtdoor de muur in schoot. Bovendien leverde het incident hem twee strafpunten op.

Dat jaar kreeg Verstappen nog zes strafpunten op zijn superlicentie. Ditmaal maakte de coureur vooral domme fouten die zeker voorkomen hadden kunnen worden. Tijdens de Grand Prix van Hongarije reed Verstappen te snel achter de safety car. Dit leverde hem niet alleen een drive through penalty op, maar ook drie strafpunten. Uiteindelijk maakte het niet veel uit voor Verstappen, aangezien hij knap als vierde wist te eindigen. In Abu Dhabi wist de Toro Rosso-coureur opnieuw drie strafpunten te krijgen, ditmaal voor twee aparte incidenten. Eerst passeerde hij Jenson Button buiten de baan, waardoor hij een groot voordeel creëerde ten opzichte van de Brit. Een aantal ronden later ging de coureur niet snel genoeg aan de kant voor Hamilton toen er met blauwe vlaggen werden gewapperd.

Met acht punten op zak was er dus een reële kans dat hij een race vanaf de zijlijn moest toekijken. Verstappen had echter de mazzel dat twee van zijn strafpunten relatief snel van zijn superlicentie zouden verdwijnen. Bovendien werd de coureur in 2016 slechts een enkele keer op het matje geroepen. Tijdens de Grand Prix van Mexico probeerde Sebastian Vettel de Nederlander in te halen. Verstappen remde zo laat mogelijk, maar daardoor schoten zijn banden op slot. De Red Bull-rijder moest rechtdoor over het gras, waardoor hij in essentie de bocht afsneed. Zo beoordeelden de stewards dat ook en dat leverde Verstappen naast een tijdstraf van vijf seconden ook één strafpunt op.

Also read

Verstappen weer betrokken bij meerdere incidenten

Met slechts één strafpunt op zijn naam kon Verstappen met een gerust hart beginnen aan het nieuwe seizoen. In 2017 bleef de coureur ook vaak uit de problemen, maar wist hij toch meer strafpunten te vergaren dan in 2016. In Hongarije incasseerde Verstappen twee strafpunten na een botsing met teamgenoot Daniel Ricciardo. De boordradio van de Australiër sprak boekdelen. ‘Was dat wie ik denk dat het was? *** slechte verliezer’, zei een boze Ricciardo. In 2017 kwam er nog één strafpunt bij voor de Red Bull-rijder. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten vond Verstappen een creatieve manier om Kimi Räikkönen in te halen. Het team van Red Bull juichte, aangezien dit een podiumplaats betekende voor hun coureur, maar de stewards namen die podiumplek zo weg en riepen Verstappen op het matje.

In 2018 kwam Verstappen weer wat vaker in de problemen. Aan het einde van het seizoen stond de rijder uiteindelijk op zeven strafpunten. De eerste twee strafpunten kreeg de huidig wereldkampioen na een botsing met toenmalig Ferrari-coureur Vettel. Tijdens de Grand Prix van China probeerde Verstappen aan de Duitser voorbij te gaan, maar hij zette zijn actie te laat in. Hierdoor spinde beide coureurs, maar Verstappen werd als schuldige aangewezen. De volgende twee strafpunten kwamen na een incident met Valtteri Bottas tijdens de Grand Prix van Italië. De tienvoudig racewinnaar wilde Verstappen inhalen in de eerste chicane, maar de Red Bull-rijder gooide de deur wel erg nadrukkelijk dicht. Bottas nam de vluchtroute en Verstappen zag na een tijdstraf van vijf seconden opnieuw een podium wegglippen.

Ook maakte de Red Bull-coureur zich meermaals schuldig aan enkele te voorkomen fouten. Twee Grands Prix op rij was Verstappen te vinden in het kantoor van de stewards. Eerst op het Sochi Autodrom, nadat hij achter de safety car te snel was gegaan. Voor de race kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden en na afloop werden er twee strafpunten toegevoegd aan zijn superlicentie. Een race later ging het mis op Suzuka. Aan het einde van de eerste ronde kwamen de coureurs aan bij de laatste chicane. Verstappen lag op de derde plek, maar verremde zich waardoor hij rechtdoor schoot. Verstappen kwam direct de baan weer op, maar reed daarmee bijna Räikkönen van de baan af. De stewards beschouwden het incident als onveilig, gaven de coureur vervolgens opnieuw een tijdstraf van vijf seconden en uiteindelijk ook één strafpunt.

Verstappen één van de liefste jongens van de F1-grid

In 2020 kwam er een primeur voor Verstappen. De Nederlander vergaarde gedurende het gehele seizoen geen enkel strafpunt en begon zo met een schone lei aan het afgelopen seizoen. Bovendien pakte Verstappen in de gehele eerste seizoenshelft van 2021 ook geen strafpunten. In 2019 kreeg de coureur er nog wel vier te verwerken. Ten eerste kreeg de Red Bull-rijder twee strafpunten nadat hij op een onveilige manier werd losgelaten in de pitstraat. Tijdens een vrije training of kwalificatie kreeg het team nog een boete, maar in de race werd de coureur gestraft. De andere twee strafpunten kreeg Verstappen tijdens de kwalificatie van het Grand Prix-weekend in Mexico. Bottas was gecrasht in de laatste bocht, maar dat weerhield Verstappen er niet van om zijn snelste tijd te verbeteren. Dit leverde de coureur niet alleen strafpunten op, maar Verstappen mocht hierdoor ook niet op poleposition starten.

In totaal heeft Verstappen in zijn Formule 1-carrière precies dertig strafpunten gekregen. Als deze punten niet na één jaar zouden verlopen dan had Verstappen al twee Grands Prix gemist. Echter is de coureur nooit echt dichtbij een schorsing geweest. In zijn eerste jaar pakte hij nog acht strafpunten, maar een jaar later voegde hij daar slechts één aan toe. Bovendien waren de meeste strafpunten toen al verlopen. Als de coureur in 2022 net als toen uit de problemen blijft, dan hoeft hij niet bang te zijn dat hij zal worden geschorst voor een race. De vraag zal natuurlijk zijn hoe chaotisch en intens het aankomende seizoen zal zijn met de nieuwe bolides.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen