Sebastian Vettel

Mocht je in het afgelopen decennium Formule 1 gekeken hebben dan zal dit één van de bekendste namen zijn: Sebastian Vettel. De Duitser wist maar liefst viermaal wereldkampioen te worden op rij met Red Bull Racing en Sebastian Vettel mag dan ook gezien worden als een van de beste coureurs van de huidige grid. Met 52 overwinningen en maar liefst 111 behaalde podia, kan niemand om zijn klasse heen. 


Vettel werd geboren op 3 juli 1987, te Heppenheim. Als kind werd hij gedreven door 'de drie Michaels': Michael Schumacher, Michael Jordan en Michael Jackson. Vettel wilde van jongs af aan zanger worden, net zoals Michael Jackson maar realiseerde zich dat hij daar de stem niet voor had. Seb begon al met karten toen hij drie en een half jaar oud was en deed mee aan kampioenschappen vanaf zijn achtste. Op elfjarige leeftijd werd hij opgepikt door de Red Bull-scouts en belandde in het Red Bull Junior Team.

Vettel blijft verbazen 

In 2001 won hij de Junior Monaco Kart Cup, om in 2003 te promoveren naar de open-wheel cars. Een jaar later wist hij de Duitse Formula BMW op zijn naam te schrijven, met liefst achttien overwinningen in twintig races. In 2007 ging Vettel aan de leiding in de Formula Renault 3.5 Series, toen hij door BMW Sauber werd gevraagd om Robert Kubica te vervangen. In de Grand Prix van de Verenigde Staten werd hij achtste. Daarmee werd hij de jongste coureur ooit die punten wist te scoren in de Formule 1 (19 jaar en 349 dagen). Inmiddels staat dit record op naam van Max Verstappen

Op de laatste juli-dag van 2007 kreeg de Duitser te horen dat hij in 2008 verzekerd zou zijn van een stoeltje bij Toro Rosso. In dat jaar werd hij de jongste coureur ooit die een overwinning wist te behalen: de Grand Prix van Italië. Daarbij verbrak hij het record van Fernando Alonso. Vanuit Toro Rosso stroomde Vettel door naar Red Bull, waarbij hij in 2009 David Coulthard verving. Die overstap bleek later zéér succesvol te zijn. 

Vier wereldtitels in vier jaar

Na een redelijk debuutjaar werd Vettel in 2010 de jongste wereldkampioen ooit in de Formule 1. Met teamgenoot Mark Webber werd bovendien het constructeurskampioenschap veiliggesteld. Met de Renault-motor bleek Red Bull Racing onverslaanbaar, want ook in de drie daaropvolgende jaren werd de wereldtitel behaald. De Red Bull bleek in 2014 echter niet meer competitief en dat bleek ook direct het einde voor de samenwerking tussen Red Bull en de Duitse coureur. 

Twijfels bij Ferrari

Vanaf 2015 staat Vettel onder contract bij Ferrari. Absolute successen kende hij daar nog niet, alhoewel hij in vier jaar dertien Grands Prix wist te winnen. Ter vergelijking: in zijn laatste succesvolle Red Bull-seizoen pakte hij ook dertien overwinningen. In 2015 werd hij derde in het WK, om een jaar later zelfs vierde te worden. De afgelopen twee jaar werd Vettel tweede. In 2018 werd bekend dat teamgenoot Kimi Raikkonen Ferrari zou verlaten en dat Vettel vanaf 2019 naast Charles Leclerc mag rijden. 

Team

Sebastian Vettel heeft tussen 2009 en 2014 gereden voor Red Bull. In 2010 weet hij het kampioenschap te winnen en wordt Sebastian Vettel de jongste wereldkampioen ooit. In 2014 worden de V6 motoren geïntroduceerd als standaard en wordt duidelijk dat het Oostenrijkse team de ontwikkelingen niet kan bijbenen. Red Bull wordt weliswaar tweede in de eindstand, maar heeft dan een achterstand van bijna driehonderd punten op de nieuwe ster, Mercedes. Dit betekent het vertrek Van Sebastian Vettel. In 2015 vervangt hij Fernando Alonso bij Ferrari en wordt dan teamgenoot van Kimi Raikkonen. Ferrari maakt echter geen schijn van kans tegen de Duitse equipe: ook het Italiaanse team heeft een achterstand van bijna driehonderd punten op de nummer één. Vettel sluit het seizoen af met een derde plaats in de eindstand. Het volgende jaar, 2016, eindigt Ferrari zelfs als vierde. De seizoenen 2017 en 2018 zijn een stuk spannender voor de fans. Beide jaren is er een strijd tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Uiteindelijk gaat Hamilton er in de twee seizoenen met de winst vandoor. 2019 blijkt een dieptepunt in de carrière van Sebastian Vettel bij Ferrari. Met vier races te gaan staat de Duitser vijfde in het klassement. Het doel van de 32-jarige Vettel is om wereldkampioen te worden met het Italiaanse team. De auto is in de tweede helft van 2019 in topvorm. Het is alleen nog niet duidelijk of dit in 2020 ook zo zal zijn. Sebastian Vettel heeft een contract tot en met 2020, met waarschijnlijk een optie om te vertrekken als hij in 2019 niet in de top drie eindigt. Sebastian Vettel zegt zelf dat hij nog een hele carrière voor zich heeft. Misschien dat hij een terugkeer maakt naar Red Bull; het team dat hem zijn faam heeft gebracht. 

Auto

In 2019 neemt Sebastian Vettel plaats in de SF90, de nieuwste generatie in de Ferrari lijn. Na al elf jaar geen constructeurskampioenschap te hebben gewonnen en tien jaar geen rijderskampioenschap, doet Ferrari er alles aan om vanaf het begin van het seizoen goed voor de dag te komen. De wagen krijgt zelfs een matte verflaag, omdat het volgens teambaas Mattia Binotto een paar honderd gram scheelt. Door nieuwe reglementen moeten de ontwerpen voor  de voorvleugel drastisch veranderd worden om aan de voorwaarden te voldoen. In tegenstelling tot de andere teams kiest Ferrari voor een radicale aanpak. De voorvleugel zit zo in elkaar dat het weinig, maar wel een constante hoeveelheid downforce genereert. Een nadeel is dat het doorontwikkelen lastiger wordt en het risico bestaat dat Ferrari gedurende het seizoen achter de feiten aan loopt. De veranderingen blijken tijdens de wintertests in Barcelona aan te slaan: Sebastian Vettel rijdt de snelste tijd, met teamgenoot Charles Leclerc slechts een honderdste achter zich. Het vertrouwen in Ferrari was afgelopen jaren geschaad doordat ze steeds het onderspit moesten delven. Toch krijgen velen door de positieve resultaten, de hoop dat 2019 eindelijk het jaar van Ferrari wordt. De fans worden vroeg in het seizoen uit de droom geholpen: in de eerste race, in Australië, heeft Mercedes duidelijk de overhand en worden de Ferrari's vierde en vijfde, met meer dan dertig seconden achterstand op Verstappen. Ondanks de inspanningen weten de Italianen de verwachtingen in de eerste helft van het seizoen niet waar te maken. Het team zit niet bij de pakken neer en gaat door met ontwikkelen, wat resulteert in een goede tweede seizoenshelft. Direct in het eerste weekend na de zomerstop, in België, pakt Charles Leclerc de pole positie en maakt het af door zijn eerste race te winnen. De volgende vier weekenden vangt Ferrari de races met tenminste een auto vanaf de eerste startrij aan en wint er drie. Het is duidelijk dat Ferrari ruimschoots de krachtigste motor heeft en dat de aerodynamica zich op hetzelfde niveau bevindt. Ondanks dat het kampioenschap is gewonnen door Mercedes, zijn de ontwikkelingen bij Ferrari niet voor niets geweest. Het team heeft zo een goede basis om er in 2020 vanaf het begin af aan bovenop te zitten. 

Nieuws 

In 2019 komt Sebastian Vettel doorgaans niet positief in het nieuws. De Duitser presteert in 2019 ondermaats en staat met vier races te gaan, op de vijfde plek in het kampioenschap. Aan Sebastian’s resultaten sinds zijn overstap van Red Bull naar Ferrari, valt op te maken dat hij niet helemaal op zijn plek zit bij de Italiaanse renstal. Daarom wordt er hard gespeculeerd over een vroegtijdige beëindiging van Vettel's contract, wat de baan vrij maakt voor de overstap naar een ander team. Zelf spreekt Sebastian Vettel deze geruchten tegen. 

Persoonlijk

Over het privéleven van het Duitse icoon komt doorgaans weinig informatie naar buiten. Het is wel bekend dat hij sinds 2019 is getrouwd met zijn vrouw Hanna Prater. De ceremonie hielden de twee uiterst geheim; het werd met de wereld bekend doordat Sebastian werd gespot met een trouwring. De twee kennen elkaar van school en leven vanaf 2010 onder een dak. Samen hebben ze twee dochters, Emilie en Mathilde, en er is een derde kind onderweg. 

 

Meer nieuws