Horner: 'Ferrari was het meest bereid om motoren aan Red Bull te leveren'

| door Tibbe Dolman

Van alle motorleveranciers was Red Bull Racing het dichtst bij een deal met Ferrari toen Honda besloot uit de Formule 1 te stappen. Dat onthult Christian Horner in de Beyond The Grid-podcast. Renault en Mercedes waren geen optie, maar tot een partnerschap met Ferrari kwam het uiteindelijk ook niet. Red Bull wilde de vrijheid hebben die het zich als zelfstandig motorfabrikant kon garanderen.

Op het moment dat Honda besloot om uit de F1 te vertrekken stond Red Bull voor een lastige keuze, maar volgens Horner was de 'meest natuurlijke optie' het openen van gesprekken met de bestaande motorfabrikanten. 'Met Mercedes hadden we een heel kort gesprek. Toto (Wolff, red.) was er niet zo enthousiast over. De ambities van Renault omvatten andere dingen dan het leveren van motoren aan Red Bull.'

Dus kwam het team uit bij Ferrari. 'Zij waren waarschijnlijk het meest bereid om hun motoren aan ons te leveren. We hadden wat verkennende gesprekken, maar het zijn van een klant was een enorme pil om te slikken. Je moet dan de volledige integratie accepteren. Dus toen begonnen we andere mogelijkheden te onderzoeken: oké, hoe gaan we deze uitdaging op een Red Bull-manier aanpakken en kunnen we binnen afzienbare tijd een deal sluiten met Honda?'

Red Bull staat open voor klantenteams

Het antwoord daarop was het opzetten van een eigen krachtbronfaciliteit. Het plan van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz kon daarbij rekenen op grote steun vanuit het team. 'Ik denk dat hij zelf tot die conclusie kwam', vertelt Horner. 'We hadden ook eigenlijk geen keuze. Helmut (Marko, red.) was duidelijk zeer ondersteunend en hij drong er echt op aan. Het was absoluut de juiste beslissing en de enige die ons competitief zou maken.'

De teambaas sluit niet uit dat Red Bull Powertrains in de toekomst verder uitgebreid zal worden. Zo staat het bijvoorbeeld open voor de toevoeging van klantenteams. 'Ik zie niet in waarom we alleen motoren aan AlphaTauri en onszelf zouden leveren. Red Bull zal de enige echt onafhankelijke motorfabrikant in de Formule 1 zijn. Wij worden niet gedirigeerd door een OEM of een straatautofabrikant. We doen het puur vanuit een Formule 1-standpunt, dus er is niemand die ons vertelt: zo moet de motor eruit zijn. Dat klonk voor Stefano Domenicali en Ross Brawn als muziek in de oren.'

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen