Marko pleit voor gridstraf voor Leclerc na weegbrugincident in Monaco

| door Christian Moerman

Helmut Marko vindt een gridstraf op zijn plaats voor Charles Leclerc in Monaco. De Ferrari-coureur miste tijdens de kwalificatie de weegbrug van de FIA, en doorgaans staat daar een gridstraf op. Door tijdig ingrijpen van de Italiaanse renstal lijken ze die te ontlopen, maar die tijdige ingreep ziet Marko niet als een reden om het incident door de vingers te zien.

'Als je de gebruikelijke straf toepast, resulteert dit in een start vanuit de pitstraat of een laatste startplek. Zo gaat het in de juniorenklassen al', laat de Oostenrijker optekenen bij de Duitse versie van Sky Sports. 'Leclerc reed gewoon langs de weegschaal', constateert de Red Bull-adviseur. De straffen voor een dergelijke overtreding zijn doorgaans dus vrij zwaar.

Also read

Ferrari grijpt in bij Leclerc

Toch lijkt Leclerc ermee weg te komen in het weekend waarin hij zijn thuisrace verrijdt. De beargumentering is simpel: ja, Leclerc miste de weegschaal, maar werd door zijn team ogenblikkelijk gevraagd om te stoppen, en door zijn monteurs alsnog richting de weegschaal geduwd. Het team heeft dus geen aanpassingen kunnen maken aan de auto in de tussentijd en het gewicht van zijn F1-75 is hetzelfde gebleven.

Daarnaast nam Ferrari nadat Leclerc de weegschaal had gemist contact op met de FIA. De FIA instrueerde het team uit Maranello vervolgens om de bolide terug te duwen naar de weegschaal, en heeft daarmee min of meer aangegeven dat deze gang van zaken geen verder gevolg dient te krijgen op reglementair gebied. Dat maakt het punt van Marko iets lastiger.

Ook de man uit Graz weet dit echter, en hij houdt voet bij stuk: 'Terugduwen helpt niet echt meer. Ik wens hem die gridstraf niet toe, maar als je je niet aan de regels houdt, moet daar een boete voor komen', concludeert Marko. Of Red Bull de zaak aan gaat vechten, is nog onduidelijk. Voorlopig lijkt het er in ieder geval niet op.

Also read

Mekies weerlegt aantijgingen Red Bull

Laurent Mekies, de racing director van Ferrari, legt de aantijgingen van Red Bull naast zich neer. 'Hij was er slechts vijftien meter langs. We hebben vervolgens contact opgenomen met de FIA. Zij hebben benadrukt dat we de auto gewoon terug moeten duwen, dus dit zou geen probleem moeten zijn', aldus de kalme verklaring van de Fransman bij Auto, Motor und Sport.

Zes keer je inzet bij zege van Verstappen in Monaco

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen