Sainz heeft een oplossing voor Verstappen-Hamilton-incident in bocht 4 van Brazilië

| door Christian Moerman

Carlos Sainz heeft een oplossing om toekomstige incidenten te voorkomen in de vierde bocht van Interlagos. Max Verstappen en Lewis Hamilton kwamen daar beiden na een intens gevecht naast het circuit terecht. Men was bij Mercedes van mening dat de Nederlander de Brit van het circuit dwong. Sainz wil na de betreffende bocht een grindbak om dat soort risicovolle manoeuvres hard af te straffen.

'Ik denk dat aan het einde van bocht 4 een graveltrap had moeten liggen', laat de Ferrari-coureur weten tegenover de Spaanse tak van Motorsport.com. 'Je kon bij die exit zien dat veel rijders de uitloopstrook gebruikten, inclusief wijzelf, de twee Ferrari's.' Veel coureurs maken daar dus gebruik van het feit dat een fout daar niet genadeloos afgestraft wordt. Daar zou volgens de Madrileen verandering in moeten komen.

Het was bovendien niet de eerste keer dat die uitloopstrook nuttig gebruikt werd door de coureurs. Ook tijdens de sprintrace ging het er al fout. Na bocht 4 belandden in de eerste ronde Verstappen en Sainz bijvoorbeeld samen naast het circuit op de groene uitloopstrook. Wanneer deze uitloopstrook een grindbak zou zijn, zou dat de coureurs dwingen om bij het ingaan van die vierde bocht meer rekening te houden met de bocht, en met elkaar.

Hoe MotoGP de Formule 1-circuits beïnvloedt

Een van de redenen dat niet elk Formule 1-circuit gebruik maakt van grindbakken is omdat dit soort hindernissen door de MotoGP-coureurs gezien worden als zeer gevaarlijk. De rijder en zijn motor schuiven namelijk die hele grindbak door als er een val plaatsvindt. Sainz: 'Ik hoop dat we op circuits zoals Interlagos, waar de MotoGP niet rijdt, wél gebruik kunnen maken van grindbakken zodat men in bocht 4 niet zo laat remt.'

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen