Mercedes informeerde bij FIA over pitstop-procedures

| door Marnik Kok

Mercedes heeft de FIA onlangs geïnformeerd over de veiligheidshandelingen tijdens de pitstop-procedures. Het veiligheidsorgaan paste enkele weken na het informeren de reglementen van pitstops aan, waardoor er een mogelijk nadeel ontstaat bij Red Bull Racing. Teambaas Toto Wolff zegt niet te weten of de twee zaken iets met elkaar te maken hebben.

Voorafgaand aan de Grand Prix van Stiermarken introduceerde de FIA nieuwe reglementen bij de pitstops in de Formule 1, waardoor deze stops vertraagd worden. Vooral Red Bull krijgt hierdoor mogelijk een nadeel op de zondagen, gezien zij de snelste pitcrew van de grid hebben. Er werd al gespeculeerd dat Mercedes mogelijk betrokken was bij het aanscherpen van de regels, nu blijkt dat ze vlak voor de wijzigingen in ieder geval het een en ander hebben verteld tegen de FIA.

Wolff legt bij Racefans uit wat de Duitse renstal heeft gecommuniceerd met het veiligheidsorgaan. 'We vroegen de FIA naar een veiligheidsmechanisme welke gerelateerd is aan het systeem wat wij nu gebruiken, en of dat geoptimaliseerd kon worden. Dit gebeurde ongeveer drie of vier weken geleden, het was een technologie-gerelateerde vraag.'

'Of dat iets heeft getriggerd? Misschien'

Opmerkelijk genoeg veranderde het veiligheidsmechanisme dus kort na de vraag van Mercedes. 'Of dat iets anders heeft getriggerd? Misschien, ik weet het niet, maar dit is wat we toen gevraagd hebben', zegt Wolff, die duidelijk in het midden laat of ze medeverantwoordelijk zijn voor de reglementswijzigingen.

Red Bull-adviseur Helmut Marko verklaarde eerder deze week al dat de Oostenrijkse renstal mogelijk drie tot vier tienden van een seconde verliest door de ingreep van de FIA. Teambaas Christian Horner staat ook niet achter de wijziging, en vindt het optreden van het veiligheidsorgaan teleurstellend.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen