FIA vertraagt pitstops na vraagtekens bij snelheid Red Bull Formule 1
Formule 1

FIA vertraagt pitstops na vraagtekens bij snelheid Red Bull

FIA vertraagt pitstops na vraagtekens bij snelheid Red Bull

De FIA komt vanaf de Grand Prix van Hongarije met strengere regels rondom pitstops. Dit heeft vooral te maken met de definities van wanneer een wielmoer echt vast zit aan een band. Hierdoor moeten pitstops veiliger worden. Een ander gevolg is echter dat deze ook trager gaan worden naar alle waarschijnlijkheid.

Dat meldt RaceFans donderdagavond. Volgens dat medium heeft de FIA een technical directive naar de teams gestuurd waarin de strengere regelgeving wordt toegelicht. Nu is het nog zo monteurs middels een knop op de wheelgun zelf aangeven wanneer een wielmoer vast zit. Wordt dit bij alle wielen gedaan, dan registreert een bepaalde software dat alle wielmoeren ook daadwerkelijk vastzitten en springt het licht op groen, waardoor de pitstop erop zit. De definitie van wanneer een wielmoer echt vast zit verschilt echter per team. Dat levert (soms) tijdwinst op, maar speelt ook onveilige situaties in de kaart.

De FIA wil dat er vanaf de Grand Prix van Hongarije andere, strengere definities gelden van wanneer een wielmoer vast zit. Ook dit wordt via een bepaalde software geregistreerd en die is bij alle teams hetzelfde.

Hebben teams geklaagd over Red Bull?

Daarnaast bouwt de software ook vertragingen in die bovenop de nieuwe, strengere definities komen. Zo zit er een ingebouwde vertraging van 0,15 seconden tussen het moment dat een sensor registreert dat een wielmoer vast zit en dat de software daar vervolgens op reageert. Ook komt er een vertraging van 0,2 seconden tussen het moment dat de laatste bandenwisselaar communiceert dat een wielmoer vastzit en het moment dat het licht op groen staat. Dit om er zeker van te zijn dat een band ook echt vast zit aan een auto.

Volgens RaceFans zouden de strengere richtlijnen zijn ontstaan doordat enkele teams hun twijfels hebben geuit over de manier waarop Red Bull Racing haar pitstops doet. Regelmatig klokt het team pitstops van onder de twee seconden. Dat zou vragen hebben opgeroepen bij enkele renstallen. Of Mercedes er één van is, is niet bekend. Helmut Marko suggereerde eerder wel dat de Duitse renstal ook 'reglementair' achter het pitstopmateriaal van Red Bull zit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws