Surer denkt dat F1-reglementen en straf Red Bull-dominantie zullen voorkomen

| door Mike van Weert

Marc Surer verwacht niet dat Red Bull Racing dezelfde dominante jaren zal kennen als tussen 2010 en 2014 met Sebastian Vettel. De voormalig Formule 1-coureur is van mening dat de reglementen ervoor moeten zorgen dat het veld dichter naar elkaar toe zal schuiven in de aankomende jaren. Bovendien verwacht Surer dat de straf die Red Bull heeft gekregen voor het overschrijden van het budgetplafond pijn zal doen. De Zwitser kan zich vinden in de straf die de FIA heeft uitgedeeld.

Max Verstappen heeft afgelopen weekend meerdere records verbroken en pakte eerder in Japan al zijn tweede kampioenschap. Veel mensen voorspellen, nu Red Bull de snelste auto heeft, dat de Oostenrijkse renstal enkele dominante jaren tegemoet gaat. 'Het reglement kan een Red Bull-dominantie voorkomen', vertelt Surer bij Formel1.de. 'Dat komt doordat de windtunneltijd van Red Bull door de reglementen nog maar zeventig procent is en door de straf zelfs nog maar 63 procent. Dat gaat ze echt wel pijn doen.'

De Zwitser ziet dat de belangrijkste middelen in de Formule 1 Red Bull dus voor een deel worden ontnomen. 'De windtunnel is samen met de CFD het meest belangrijke instrument in de Formule 1 om een auto snel te maken. Daar wordt nu in geknipt en dat maakt het speelveld wat eerlijker.' Surer weet dan ook wat in het 2022-seizoen het verschil maakte tussen de Formule 1-teams. 'In het eerste jaar gaat het erom wie het beste concept heeft en dat was Red Bull.'

Surer: 'Ik vind het de juiste straf'

Bovenop de verminderde windtunneltijd door de reglementen heeft Red Bull ook nog eens een straf gekregen voor het overschrijden van het budgetplafond. De meningen over deze straf zijn verdeeld, maar Surer vindt het eerlijk. 'Ik vind het de juiste straf. Deze overtreding verdient een straf en het verdient ook een harde straf. Die heeft de FIA hiermee gegeven. Die zeven miljoen dollar is meer voor de bühne, maar die vermindering van windtunneltijd gaat het team wel pijn doen', aldus de voormalig coureur.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen