Dit vinden de teams na GP Frankrijk: 'Dit was de beste race tot nu toe'

| door David Ruiter

In 'Dit vinden de teams...' richt F1 Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.

Alpine F1 Team

Het Franse team verlaat haar thuisrace met een achtste en een veertiende plek. Fernando Alonso wist nog punten te pakken, nadat hij al vroeg problemen kreeg met zijn banden. 'We hadden niet verwacht dat de banden zo snel zouden slijten. Ik was een beetje bang dat het een slechte middag zou worden, maar op de harde band gingen we heel goed', aldus de Spanjaard tegenover F1TV. Tegen het eind van de race leek er misschien nog meer in te zitten voor Alonso, maar voor hem kwam de finishvlag een paar ronden te vroeg. Desondanks geen slecht resultaat voor het Franse team. 'Ik ben blij dat we nu al een paar races presteren. Dit lijkt meer onze positie te zijn, gelukkig was Monaco niet heel representatief voor onze echte snelheid.'

Zijn teamgenoot Ocon wist geen punten te pakken in zijn thuisrace. 'Het was niet de race waarop we hadden gehoopt vandaag. Een teleurstellend weekend voor mij.' Waar dit aan lag weet de Fransman zelf ook niet. 'We misten iets, maar we moeten analyseren waar het probleem zit. De banden sleten enorm snel, waardoor we niet meer naar voren konden pushen. Gelukkig is de volgende race al snel, dus dan hopen we sterker terug te komen', aldus een teleurgestelde Ocon.

Aston Martin

Vanaf de twaalfde en negentiende positie moesten de coureurs van Aston Martin op weg naar de punten. Uiteindelijk lukte het voor beiden, waardoor het team tevreden terugkijkt op het raceweekend. 'We moesten wat anders doen qua strategie vandaag. We reden lang door en dit pakte goed uit', aldus een tevreden Sebastian Vettel. 'Helaas verloor ik wat tijd in de eerste stint na een fout, anders hadden we misschien nog hoger kunnen eindigen. Het was een lastige race door de wind, maar we waren heel competitief.'

Ook zijn teamgenoot Lance Stroll kwam sterk terug en is tevreden. 'Ik voelde me goed in de auto en we wisten een goede snelheid te halen. Op dit circuit is het normaalgesproken lastig om in te halen, maar het lukte eigenlijk best goed. De bandendegradatie en wind maakten het lastig, maar aan het einde wisten we gebruik te maken van de degradatie bij de anderen en pakten we de tiende plek.' Na een teleurstellende kwalificatie op zaterdag is twee auto's in de punten krijgen een goed resultaat. 'We hebben stappen gemaakt in onze racesnelheid, nu moeten we nog verbeteren op zaterdag.'

Also read

Alfa Romeo

De coureurs van Alfa Romeo gingen voor een lange stint op de harde band, maar hadden niet bepaald de snelheid om richting de punten te rijden, zo ziet ook Kimi Raikkonen, die op de zeventiende plek eindigde. 'We moeten uitzoeken waarom we onze stijgende lijn niet konden doorzetten hier. Ik had een goede start, maar het was lastig om de banden in leven te houden.' De afgelopen races kon het team nog aanhaken in het middenveld tijdens de race, maar daar was dit weekend geen sprake van. 'Op de mediumbanden was de pace al beter, maar we moeten voor Oostenrijk analyseren hoe we ons kunnen verbeteren.'

Antonio Giovinazzi eindigde op de vijftiende plek. Niet het gehoopte resultaat voor Alfa Romeo dus. 'We hadden gewoon de snelheid niet vandaag. Ik zie ernaar uit om weer in Oostenrijk te racen. Nieuwe baan, andere omstandigheden en hopelijk een beter resultaat.' Teambaas Frederic Vasseur had op een beter resultaat gehoopt na de goede kwalificatie. 'We wisten nog wat te winnen bij de start, maar onze omgekeerde strategie werkte helaas niet zo goed. We zullen hiervan leren en sterker terugkomen in Oostenrijk.'

Also read

Williams 

George Russel kende een slechte start, waarbij hij vier plekken verloor, maar kwam sterk terug en kwam als twaalfde over de streep. 'Het was een hele goede middag. We hadden een paar mooie inhaalacties en wisten voor Ocon en de Alfa's te blijven', aldus een tevreden Russel. 'De omstandigheden waren lastig, maar de auto voelde goed aan en de strategie werkte goed.' Uiteindelijk wist de Brit zijn beste resultaat van het seizoen binnen te slepen. 'Als twaalfde eindigen is een mooie prestatie. Ik denk dat dit de beste race tot nu toe was voor mij bij Williams.'

Zijn teamgenoot Nicholas Latifi kwam er minder goed vanaf zondag met een achttiende plaats. 'Ik had een goede start, maar na de eerste ronde had ik echt te weinig grip en gleed ik over het circuit.' Tegen het einde van de race leek de Williams meer grip te krijgen. 'Met nog twaalf ronden te gaan ging het ineens een stuk beter en konden we nog wat snelheid vinden. Helaas was het te laat om nog echt een verschil te maken.' Een weekend om te vergeten dus, maar Oostenrijk staat alweer voor de deur. 'Er zijn nog wat vraagtekens, maar we zullen ervoor zorgen dat we deze oplossen voor komende race.'

Haas F1 team

Haas wist met twee auto's de finish te halen, maar veel meer was het niet. De coureurs vochten onderling wat duels uit en Mick Schumacher trok hierbij aan het langste eind. 'Ik denk dat we een best goed weekend hebben gehad. We stonden voor het eerst in Q2 dit seizoen, maar wisten dat de race lastig zou worden.' De negentiende plek was niet het gehoopte resultaat. 'We moeten optimistisch blijven, dat is belangrijk. We hadden helaas de pace niet om met andere teams te vechten, maar dit betekent dat we nog harder moeten werken. Ik zal er alles aan doen en hopelijk zitten we er dan binnenkort dichter bij.'

Ook Nikita Mazepin wist de finish te halen, maar wel als laatste. 'Er was gewoon niet genoeg snelheid en grip. Ik denk dat veel teams vandaag moeite hadden met de bandendegradatie. Onze strategie werkte ook niet zoals gehoopt', aldus een teleurgestelde Mazepin. Teambaas Guenther Steiner ziet vooral ook vooruitgang. 'Ik denk dat we progressie boeken. Onze rijders worden steeds beter. Helaas is onze auto gewoon niet goed genoeg. Iedereen kwam heelhuids over de finish, wat betekent dat wij gewoon P19 en P20 pakken.'

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen