Boordradio's VT2 | Verstappen wil niet reageren: 'Dat ga ik niet f*cking zeggen!'

| door Terrence Riepma

Max Verstappen wilde tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk niet delen wat er gebeurde toen hij in verkeer kwam met ingenieur Gianpiero Lambiase. Toen de Red Bull Racing-coureur zijn ronde moest afhaken door een voorligger, deed hij zijn beklag. Hoe alles écht verliep, wilde de 23-jarige vervolgens niet delen, maar zijn frustratie was duidelijk overgekomen.

Carlos Sainz maakte zich tijdens het begin van de tweede vrije training een beetje zorgen over regenval. Zo liet de Spanjaard tegen zijn ingenieur weten dat hij al wat druppeltjes zag vallen: ‘Wat zijn de voorspellingen? Ik zie een paar druppels vallen.’ Geen zorgen, aldus ingenieur Riccardo Adami: ‘Er worden wel wat druppels verwacht, maar blijf maar gewoon buiten.’

Een paar minuten later en Lewis Hamilton creëerde uitkomend van bocht 9 een flink treintje aan Formule 1-auto's. Terwijl hij voorop reed en zichzelf wat ruimte wilde geven, kwam Fernando Alonso op hoge snelheid aanstormen in zijn Alpine. Charles Leclerc was niet te spreken over deze actie van de zevenvoudig wereldkampioen en uitte zijn ongenoegen: ‘Dat is gevaarlijk!’, aldus een duidelijke Ferrari-coureur.

Gebrek aan communicatie bij Stroll en Verstappen

De communicatie tussen Lance Stroll en zijn ingenieur ging ook niet helemaal volgens plan tijdens de middagsessie. Zo werd de Canadees op de hoogte gesteld dat hij temperatuur in zijn banden moest zien te krijgen en dat Esteban Ocon er aan zat te komen: 'Je bent niet duidelijk, man', vertelt de verwarde Aston Martin-coureur tegen zijn ingenieur na de blijkbaar niet zo duidelijke boodschap.

Verstappen kwam een paar minuten later tijdens de sessie een McLaren tegen op de baan. Daar was de Nederlander niet zo blij mee en het zorgde zelfs voor de nodige frustratie bij de kampioenschapsleider: 'Ik ga niet eens vertellen wat de f*ck hier gebeurde.' Desondanks was ingenieur Gianpiero Lambiase geïnteresseerd en vroeg wat er gebeurde. Verstappen reageerde: 'Dat ga ik niet f*cking zeggen, mensen zijn blind!'

Frustratie neemt toe bij Alonso en Pérez

Alonso kwam daarna zelf nogmaals in verkeer te zitten. Ditmaal was Kimi Räikkönen de boosdoener die de Alpine-coureur in de weg zat in de laatste bocht van de Red Bull Ring: 'Ik kan het niet geloven. Ik kan het f*cking niet geloven', zegt het een woedende Alonso tegen zijn ingenieur. 'Hebben deze gasten wel spiegels?', voegt de tweevoudig wereldkampioen toe aan zijn uithaal.

Sergio Pérez leek zich tijdens de middagsessie ook niet helemaal op zijn gemak te voelen. De Mexicaan gaf dan ook de zevende bocht van de Red Bull Ring aan als pijnpunt, met name tijdens het omhoog schakelen in versnellingen: 'Het omhoog schakelen in bocht 7 is heel frustrerend', stelt de 31-jarige coureur tegen zijn Red Bull-ingenieur die niet helemaal comfortabel was.

Also read

Verstappen ziet regen aankomen

De regen nam ondertussen toe en Verstappen merkte dat ook: ‘Oké, het regent als een gek nu, ik weet niet hoeveel langer ik dit kan volhouden.’ Lambiase probeerde hem gerust te stellen: ‘Mijn advies zou zijn om zo lang mogelijk binnen de witte lijnen te blijven zoals jij denkt dat je kan. Zondag hebben we mogelijk te maken met dezelfde omstandigheden, dus je zou ook nu kunnen leren hiervan.’

Yuki Tsunoda kwam aan het einde van de sessie ook nog iemand tegen op de baan, al is het niet bekend over wie de Japanner het had. De jongeling liet wel zijn ongenoegen blijken, gezien de voorligger van de AlphaTauri-coureur blijkbaar de hele ronde zijn DRS had geactiveerd: 'Die idioot hier voor mij gebruikt de hele ronde zijn DRS, het is onmogelijk om hem in te halen.'

Lando Norris kende ook nog een spin aan het einde van de tweede vrije training uitkomend van bocht 1. De McLaren-coureur kreeg de vraag van zijn ingenieur of hij misschien schade had opgelopen door het kleine incident. De Engelsman reageerde op geheel eigen wijze: 'Talent', grapt de tweevoudig podiumpakker van het 2021-seizoen na zijn spin op de Red Bull Ring.

Also read

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen