Boordradio's VT1 | Verstappen tevreden met RB16B: 'De balans voelt best oké' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 | Verstappen tevreden met RB16B: 'De balans voelt best oké'

Boordradio's VT1 | Verstappen tevreden met RB16B: 'De balans voelt best oké'

De eerste vrije training stond in het teken van een sterke Max Verstappen en een enigszins tegenvallend Mercedes. De Nederlander wist netjes eerste te worden, terwijl titelconcurrent Lewis Hamilton totaal zijn sessie niet had. De zachtere bandensets, in combinatie met de koelere temperaturen in Stiermarken, zorgen voor problemen bij de Duitsers. Er waren echter wel meer coureurs die problemen hadden met de banden, terwijl verkeer tevens een rol speelde in VT1.

Charles Leclerc was de eerste van de sessie die merkte dat de zachtere Pirelli-compounds een uitdaging gaat vormen. Hij manoeuvreerde zijn Ferrari in de openingsfase over het circuit maar liep al snel tegen de lamp. 'Ik heb een flat spot', meldde de Monegask aan zijn team. Het foutje kostte hem een bandenset, maar gezien divers concurrenten ook de bolides niet op de baan wisten te houden, is de schade relatief beperkt.

Verstappen comfortabel

Over naar Verstappen. De Limburger blonk uit in de ochtendsessie, zoals hij eigenlijk heel het vorige weekend in Spielberg ook al deed. De RB16B lijkt het ook op de zachtere bandensets prima te doen en zodoende dook de veertienvoudig Grand Prix-winnaar onder zijn Q1-tijd van een week geleden. 'Hoe was de balans in die eerste ronde?', vroeg ingenieur Gianpiero Lambiase hem.

'Niet slecht, het voelt best oké', reageerde een kalme Verstappen. Ook gedurende het begin van het tweede weekend in Spielberg lijkt er spreekwoordelijk geen vuiltje aan de lucht voor het team uit Milton Keynes. Sergio Perez eindigde wel achter de twee Mercedes-heren. De Mexicaan kwam als achtste over de meet en miste bijna zes tienden ten opzichte van zijn teamgenoot.

Mazepin rijdt Raikkonen en Hamilton in de weg

Voor Nikita Mazepin was het een sessie om snel te vergeten. De Rus eindigde als laatste en moest daarmee ook reservecoureurs Roy Nissany (P18 voor Williams, red.) en Guanyu Zhou (P14 voor Alpine, red.) voor zich dulden. Naast het feit dat hij in de Haas totaal niet lekker uit de verf kwam gedurende het tweede weekend in Oostenrijk, reed hij ook twee ervaren medecoureurs in de weg.

Eerst was het Kimi Raikkonen die de rookie tegenkwam. Bij het naderen van de pitstraat dook de Haas naar binnen, wat Raikkonen niet verwacht had. Hij zat dicht op zijn voorganger en moest derhalve in bocht 9 uitwijken. 'Deze f*cking idioot..', vloekte hij toen hij naast het circuit belandde wel kon de Alfa Romeo-routinier zijn weg vervolgen na het incident.

Ook zevenvoudig wereldkampioen Hamilton kwam de Haas tegen, maar ditmaal in bocht 3. 'Verdomme, ik zit weer vast in verkeer', stelde de Brit, die zijn snelle ronde af moest breken. Mazepin ging wel aan de kant maar het mocht niet baten. Ook de boosdoener zelf was vervolgens via de boordradio te horen: 'Ah f*ck, dat scheelde niets.' Het kwam bijna tot een touché maar ook Hamilton kon zijn weg zonder problemen vervolgen.

Bij sommigen was het verkeer op het circuit zo'n ergernis dat het tot ernstige irritatie leidde. Pierre Gasly, die de sessie uiteindelijk afsloot op de negende plek, sprak zijn AlphaTauri-ingenieur ontevreden toe: 'Elke keer zit ik vast in het verkeer en het boeit niemand wat dus ****.' Wat er precies op de sterretjes hoort, blijft de Fransman ons schuldig.

Lastig weekend voor Mercedes

Voor Mercedes lijkt het een zwaarder weekend te worden dan verwacht. Het is alom bekend dat het team uit Brackley meer moeite heeft met het op temperatuur krijgen van het rubber dan tegenpool Red Bull. Ook in de vrije training werd dit duidelijk. De temperatuur rondom het circuit ligt lager en Pirelli heeft naar het tweede weekend in de Oostenrijkse bergen zachtere banden meegenomen.

Het opwarmen van deze setjes gaat dus lastiger, terwijl de lagere buitentemperatuur sowieso al voor koudere banden zorgt. Hamilton liet in de slotfase van de training doorschemeren dat Mercedes er moeite mee heeft: 'Deze banden zijn niet eens bijna op temperatuur.' Ingenieur Peter Bonnington bleef hem een antwoord schuldig. Het is een probleem dat Mercedes aan moet zien te pakken voordat ze zaterdagmiddag de kwalificatie in gaan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws