F1 in het kort | Circuit de Catalunya begint werkzaamheden aan het circuit

| door Christian Moerman

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Circuit de Catalunya begint werkzaamheden aan het circuit

Het Circuit de Catalunya is begonnen met het aanpassen van bocht 10. Er komt een nieuwe uitloopstrook in het verlengde van de haarspeldbocht in aanloop naar de laatste sector van het circuit. De nieuwe uitloopstrook moet ervoor zorgen dat het veiliger wordt voor de coureurs om daar een gedurfde inhaalactie te plaatsen.

Promotor GP Australië: 'Willen terugkomen als seizoensopener in 2022'

De promotor van de Grand Prix van Australië wil dat de race in 2022 terug zal keren op de kalender als seizoensopener. De Grand Prix is dit jaar verplaatst naar 21 november, nadat hij in 2020 helemaal niet doorging. 'Het is niet voor altijd', citeert RaceFans de minister van Sport en Toerisme in de Victoriaanse regering Martin Pakula. 'We zullen heel graag terugkeren naar onze traditionele seizoensopening in 2022.'

Red Bull neemt Honda-belofte op in juniorenteam

Naast Yuki Tsunoda heeft Red Bull Racing nog een Japanse, door Honda ondersteunde jonge coureur in haar juniorenteam opgenomen. Volgens Formula Scout zal Ayumu Iwasa, de 19-jarige Franse Formule 4-kampioen, vanaf 2021 uitkomen onder de Oostenrijkers. Daarnaast wordt verwacht dat hij, net zoals diverse andere Red Bull-junioren zoals Jak Crawford, Jonny Edgar, Igor Fraga en Dennis Hauger, volgend jaar uit zal komen in de Formule 3.

Imola: 'We hopen het circuit te kunnen openen voor publiek'

Als het aan Stefano Bonaccini, de president van Emilia Romagna, ligt, zal de Grand Prix op Imola aankomend jaar met publiek verreden worden. Volgens Motorsport Week zei de Italiaan het volgende na de aankondiging van het evenement in 2021: 'We hopen het circuit te kunnen openen voor publiek, hoewel dat altijd afhankelijk zal zijn van de capaciteit en de limieten waarop dit veilig kan gebeuren.'

'Wij zijn hier niet van plan om te stoppen met het strijden tegen het virus. Met de lancering van vaccinatiecampagne (in de regio, red.) hebben wij er goede moed in dat het er hier de komende maanden beter uit gaat zien. Wij zijn klaar om te heropbouwen', voegde hij daaraan toe.

McLaren presenteert naam F1-auto 2021: Norris en Ricciardo op de grid in MCL35M

McLaren heeft de naam bekendgemaakt van de Formule 1-auto waarmee het team in 2021 op de grid zal verschijnen. Daniel Ricciardo en Lando Norris zullen dit jaar in de MCL35M rijden, dat weet de Italiaanse tak van Motorsport.com te melden. De nieuwe auto is een soort B-versie op de huidige MCL35 en daarom is er simpelweg een 'M' aan toegevoegd. Wanneer de auto gepresenteerd wordt, is nog niet bekend.

Plooij: 'Verhaal gaat dat Ecclestone ook betrokken is bij Rich Energy-comeback'

Op maandag werd bekend dat Rich Energy een comeback gaat maken in de Formule 1. William Storey plaatste een video op Twitter waarin hij zegt dat het energiedrankjesbedrijf opnieuw als sponsor in de koningsklasse zal verschijnen, maar bij welk team dat precies is, is nog niet bekend. 'Het is een zondeling en een rare man', vertelt Plooij over Storey in de F1 aan Tafel-podcast. 'Maar hij heeft veel centjes. Het verhaal gaat dat Bernie Ecclestone ook bij de deal betrokken is, met veel geld. Als dat je relatie is, dan staan alle deuren open in de Formule 1.'

F2-kalender past data aan naar wijzigingen bij F1

Ook bij de Formule 2-kalender van 2021 is er het een en ander veranderd. Het tijdschema van de subklasse van de Formule 1 loopt parallel aan die van het hoofdevenement, waardoor de Formule 2-races in Jeddah (Saoedi-Arabië, red.) en Yas Marina (Abu Dhabi, red.) op een andere datum plaats zullen vinden dan oorspronkelijk gepland.

McLaren overweegt deel te nemen aan Formule E in 2022

McLaren maakt bekend dat het een optie heeft getekend om in 2022 deel te gaan nemen aan de Formule E. Het team uit Woking zal dan instappen tijdens het negende seizoen van de elektronische raceklasse. 'We hebben de Formule E al enige tijd nauwlettend gevolgd', aldus CEO Zak Brown. 'De optie om deel te nemen geeft ons de nodige tijd om te beslissen of de Formule E geschikt is voor McLaren als toekomstig wedstrijdplatform.'

Magnussen dacht wereldkampioen te kunnen worden: 'Had behoorlijk hoge verwachtingen'

Kevin Magnussen dacht in zijn eerste jaar in de Formule 1 direct wereldkampioen te kunnen worden. 'Toen mijn carrière begon in Melbourne 2014 had ik behoorlijk hoge verwachtingen', vertelt hij bij Motorsport.com. 'Ik dacht dat ik in mijn eerste jaar voor het kampioenschap zou vechten.' De Deen eindigde echter als elfde in zijn rookiejaar. 'Maar ik kan niet klagen', gaat hij verder. 'Ik ben dankbaar voor de kans die McLaren mij als rookie heeft gegeven.'

Magnussen reed in Abu Dhabi zijn laatste race voor Haas en wellciht dat het ook zijn laatste race in de Formule 1 was. 'Het is moeilijk om te weten hoe het zal gaan', vertelt hij. 'Je kunt nooit voorspellen hoe het zal gaan in de Formule 1, dus je moet gewoon je best doen en ervan genieten zolang het duurt.' Magnussen rijdt in 2021 in het IMSA SportsCar Championship.

Rich Energy kondigt terugkeer aan naar F1, nog onduidelijk welk team

William Storey, CEO van Rich Energy, heeft de terugkeer van zijn merk naar de Formule 1 aangekondigd via Twitter. In 2019 werd het bedrijf van het energiedrankje hoofdsponsor van Haas, maar het Amerikaanse team werd opgelicht en uiteindelijk gingen ze uit elkaar. Nu lijkt er een terugkeer aanstaande van het omstreden Rich Energy, maar bij welk team dat is, is nog niet bekend.

Ocon over 2020-seizoen: 'Abiteboul was altijd een grote steun'

Esteban Ocon zegt dat hij nooit onder druk heeft gestaan bij Renault in 2020. De Franse coureur had veel pech en wist al snel dat zijn nieuwe teamgenoot in 2021 Fernando Alonso zou worden. 'Ik voelde niet de druk om een resultaat te moeten behalen of een ongelooflijke race te moeten rijden', vertelt hij bij Autosport. 'Ik sprak vlak voor de race vaak met Cyril (Abitebould, red.) en hij was altijd een grote steun en erg positief. Hij gaf me altijd goed advies en dat is fijn als het van de baas komt. Het betekent dat je ontspannen en zelfverzekerd bent.'

Latifi dacht dat hij COVID-19 had in Barcelona: 'Voelde me vreselijk'

Nicholas Latifi dacht dat hij tijdens het Grand Prix-weekend van Spanje besmet was geraakt met het coronavirus. 'Maar na vele negatieve tests werd dat uitgesloten', schrijft hij op eigen site. 'Ik voelde me het hele weekend vreselijk. Mijn lichaam deed pijn en ik besloot bijna om niet te racen. Maar ik was vastbesloten om te starten, dus we spraken af dat ik zou racen.'

'Gelukkig voelde ik me naarmate de race vorderde een beetje beter', gaat de Williams-coureur verder. 'Hoewel mijn keel pijn deed elke keer dat ik moest slikken. Maar ik was blij dat ik nog steeds in de auto stapte en het weekend afsloot.' Latifi finishte de race in Barcelona als achttiende. De Canadees bleek dus geen corona te hebben, maar leed wel aan tonsillitis.

Russell stelt doelen: 'Willen voorbij Haas en Alfa Romeo'

George Russell is optimistisch over de kansen voor Williams in 2021. De Brit wil in ieder geval voor twee teams blijven. 'Met de nieuwe eigenaren hebben we meer perspectief', aldus de coureur in gesprek met Motorsport-Total. 'We kunnen nu echt wat bewerkstelligen met een groter budget en een beter team. Ik wil graag voor Haas en Alfa Romeo eindigen komend jaar en aansluiten bij het middenveld.'

Tost: 'Ondanks overwinning Vettel was het niet zo goed als 2020'

Franz Tost is van mening dat het afgelopen seizoen van AlphaTauri de prestaties met Sebastian Vettel in 2008 heeft overtroffen. 'In 2008 hadden we een fantastische overwinning met Sebastian in Monza, maar we hadden niet zoveel goede finishes als in 2020', aldus Tost tegenover Autosport. 'We reden niet één spannende race. We hadden veel meer goede raceresultaten, waardoor we 2008 ruimschoots voor waren', sluit Tost af.

Villeneuve hard richting Ferrari: 'Zonder hen was het ze ook gelukt'

Jacques Villeneuve haalt hard uit naar de veelgeprezen Ferrari Driver Academy. 'Iedereen bracht geld mee toen ze bij de academie kwamen, op Charles Leclerc na', vertelt Villeneuve tegenover Sky Sports Italia. 'Hij was de enige die het financieel niet voor elkaar had. De anderen hadden dat wel, en dat helpt flink voor de academie. Je moet het dan nog steeds laten zien, maar zonder Ferrari was het ze ook gelukt', besluit Villeneuve.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen