Verstappen zet driekwart van zijn polepositions om in een zege en laat daarmee F1-legendes achter zich

| door Mike van Weert

De coureurs in de Formule 1 vieren sommige polepositions alsof het overwinningen zijn. Op sommige circuits is het haast onmogelijk om een start vanaf de eerste startplek niet om te zetten in een zege, maar er kunnen op de zondag nog altijd verschillende dingen fout gaan. De meeste coureurs weten dan ook niet honderd procent van hun polepositions om te zetten in een overwinning. Max Verstappen staat echter wel heel erg hoog op de lijst.

Verstappen is in zijn Formule 1-carrière twintig keer vanaf poleposition gestart. Het duurde echter wel een tijdje voordat de coureur van Red Bull Racing voor het eerst op zaterdag de snelste was. Tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2019 was Verstappen de snelste tijdens de kwalificatie, wat betekent dat het ruim 4,5 seizoen heeft geduurd voordat hij op poleposition stond. De overwinningen die Verstappen voor die specifieke race op de Hungaroring wist te boeken, kwamen dus allemaal vanaf een lagere startpositie.

Verstappen aanvoerder van prestigieuze statistiek

Verstappen heeft procentueel gezien de meeste polepositions om weten te zetten in overwinningen. Bij zijn eerste poleposition ging het echter nog wel mis voor de Nederlander. Achter de Red Bull-coureur begon Lewis Hamilton, die destijds natuurlijk een pijlsnelle Mercedes-bolide in handen had. De Duitse renstal besloot de zevenvoudig wereldkampioen op een andere strategie te zetten en Red Bull reageerde niet op de omzetting bij Mercedes. In de eindfase van de race bleek Hamilton sneller te zijn op zijn verse banden en wist hij zo Verstappen te verschalken.

Het duurde ook even voordat Verstappen op een wat consistentere manier polepositions wist te pakken. In 2019 stond de Red Bull-coureur nog op de eerste startplek voor de Grand Prix van Brazilië, een race die hij uiteindelijk ook wist te winnen. Daarna duurde het weer een jaar voordat Verstappen de snelste was op de zaterdag. In Abu Dhabi startte hij vanaf P1 voor de laatste race van het jaar. Ook hier ging Verstappen er met de overwinning vandoor. Pas in 2021, toen Red Bull eindelijk een auto had die kon strijden voor zeges, begon de Limburger vaker vanaf de eerste plek.

In de afgelopen twee seizoenen pakte Verstappen dus zeventien polepositions, waarvan hij er dertien wist om te zetten in een zege. Alleen in Bahrein, Groot-Brittannië en Italië in 2021 en Oostenrijk in 2022 wist Verstappen niet vanaf poleposition te winnen. Dat betekent dat hij 75 procent van al zijn polepositions wist om te zetten naar een overwinning. Hiermee is hij de aanvoerder van de lijst en laat hij enkele meervoudig wereldkampioenen achter zich. De meesten van deze coureurs hebben dan ook meer starts van P1 op hun naam dan de regerend wereldkampioen van de Formule 1.

Lees ook

F1-legendes hebben het nakijken

De coureur die de meeste polepositions op zijn naam heeft staan, is natuurlijk Hamilton. De rijder van Mercedes mocht al 103 keer vanaf de eerste startplek vertrekken. Hamilton heeft daarbij ook al 103 overwinningen op zijn naam staan, maar deze boekte hij natuurlijk niet allemaal vanaf poleposition. Vergeleken met Verstappen wist Hamilton ‘slechts’ 59,22 procent van de races te winnen waarin hij vanaf de eerste startplek mocht beginnen. Daarmee moet de Brit nog twee andere coureurs voor zich dulden.

Die twee rijders zijn Alberto Ascari en Fernando Alonso. Ascari was natuurlijk één van de eerste wereldkampioenen in de Formule 1, waardoor hij slechts 32 races startte in de vijf jaar die hij actief was in de koningsklasse van de autosport. In de Grands Prix waaraan de Italiaan meedeed, stond hij maar liefst veertien keer op poleposition. Van die veertien races wist hij er negen te winnen, waardoor hij 64,29 procent van de Grands Prix die hij vanaf P1 begon ook wist om te zetten tot de maximale score. Uiteindelijk hielpen deze statistieken hem om tweemaal wereldkampioen te worden.

Alonso heeft ook twee wereldtitels op zijn naam staan en kan ook een prima percentage overleggen, namelijk 63,64 procent. De Spanjaard was vooral in zijn tijd bij Renault ongenaakbaar, toen hij het op moest nemen tegen Michael Schumacher. Alonso scoorde in totaal uiteindelijk 22 polepositions, wat betekent dat hij veertien van de 22 polepositions ook wist om te toveren tot een overwinning. Daarnaast wist de man uit Oviedo nog achttien races te winnen, waarvan de laatste tijdens de Grand Prix van Spanje in 2013 was.

Schumacher maakt de top-vijf compleet. De andere zevenvoudig wereldkampioen kan namelijk een percentage van 58,82 procent overleggen. Met 68 starts vanaf P1 is hij de coureur die, nog steeds met een straatlengte achterstand op Hamilton, op de tweede plek staat met de meeste polepositions aller tijden. Qua overwinningen is het gat naar Hamilton een stuk kleiner, want Schumacher heeft 91 zeges weten te boeken in de Formule 1. Veertig van die overwinningen behaalde de Duitser vanaf poleposition.

Leclerc juist één van de slechtste coureurs

Charles Leclerc staat er niet goed op in deze statistiek. De coureur van Ferrari pakte dit seizoen de meeste polepositions, namelijk negen. Toch wist de Monegask maar drie races te winnen in het 2022-seizoen. Hierdoor staat Leclerc nog maar op vijf overwinningen, ondanks dat Ferrari vorig jaar een prima auto had, waar zijn poleposition-aantal al op achttien staat. Slechts vier van die polepositions leverden uiteindelijk een overwinning op, waardoor hij op een percentage van 22,22 procent staat.

Hiermee is de meervoudig racewinnaar echter niet de coureur met de slechtste statistieken. Dat is namelijk René Arnoux, die slechts 11,11 procent van zijn polepositions wist om te zetten in een overwinning. De Fransman reed zelf ook een aantal seizoenen voor de Italiaanse renstal, maar hij kende zijn meest succesvolle kwalificaties in zijn tijd bij Renault. Ook David Coulthard, Nelson Piquet en Ronnie Peterson deden het slechter dan de vice-wereldkampioen van 2022.

De generatiegenoten staan dus allebei aan de compleet andere kant van het spectrum. Verstappen weet driekwart van zijn polepositions om te zetten in een overwinning, terwijl Leclerc juist moeite heeft om zondag te kapitaliseren op zijn goede ronde van de zaterdag. Het is de vraag hoe de statistieken er volgend jaar uitzien, want Verstappen bleek in 2022 namelijk te beschikken over een uitstekende raceauto. Leclerc had juist een goede bolide voor over één ronde. Als dat zo blijft, zal Verstappen mogelijk zijn percentage verbeteren, terwijl Leclerc richting Arnoux kruipt.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen