Winters Weekoverzicht | Gemeente Zandvoort op ramkoers met organisatie Dutch GP, Kox vertrekt bij Viaplay

| door Stephan Koolschijn

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien keer je wel iets minder vaak terug naar je favoriete Formule 1-website. Maar niet getreurd: in dit weekoverzicht houden we je elke zondag bij over al het nieuws dat de afgelopen week de revue gepasseerd is, om je met een verfrist geheugen een nieuwe winterweek in te laten gaan. Wat gebeurde er deze week allemaal in de F1-wereld? Check het hier in het winters weekoverzicht van F1Maximaal!

26 december: Symonds kritisch op regelverandering rondom porpoising, Horner noemt Imola kantelpunt in titelstrijd

Volgens Pat Symonds, directeur van de Formule 1, reageerde de FIA overdreven op het porpoising-probleem. Meerdere teams, waaronder Mercedes gaven aan veel hinder te ondervinden van het gestuiter. De FIA besloot na de Grand Prix van Azerbeidzjan in te grijpen, nadat enkele coureurs lichamelijke klachten kregen door porpoising en scherpte de regels rondom de flexibele vloeren aan. Dit was volgens Symonds wat overdreven. ‘Daar zagen we de ergste impact omdat een team iets probeerde dat uiteindelijk niet werkte, en dat toen best wel hard publiekelijk maakte', begint de Brit tegen Auto, Motor und Sport. ‘Als er niet ingegrepen werd, dan had het probleem zich ook opgelost.’

Max Verstappen en Red Bull Racing regen de successen in 2022 aaneen. Met vijftien zeges verbrak Verstappen het record van meeste overwinningen in een seizoen. Toch verliep de start van het seizoen op zijn zachtst gezegd nogal stroef. Volgens Christian Horner was het weekend in Imola dan ook van cruciaal belang in de strijd om de wereldtitel. ‘Die dubbele zege in Imola was heel belangrijk. Natuurlijk voor onszelf na de tegenslagen aan het begin van het seizoen, maar het was volgens mij ook een mentale tik voor Ferrari in hun thuisrace’, aldus Horner tegenover Motorsport.com.

Lees ook
Lees ook

27 december: 'Ferrari lost betrouwbaarheidsprobleem op, Verstappen haalt meer voldoening uit constructeurstitel

Ferrari heeft de afgelopen tijd hard gewerkt om de betrouwbaarheidsproblemen, die het team in 2022 achtervolgde, op te lossen en dit is de Italiaanse renstal ook gelukt. Eerder lieten verschillende media weten dat het team maar liefst dertig pk heeft weten te winnen door de verbeterde betrouwbaarheid, maar volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com klopt deze informatie niet. Het zou ‘slechts’ om vijftien pk winst gaan.

Verstappen kijkt met een goed gevoel terug op het afgelopen seizoen. De Red Bull Racing-coureur mocht in Japan zijn tweede wereldtitel vieren en een race later in de Verenigde Staten pakte Red Bull de titel bij de constructeurs. Hoewel Verstappen erg blij is met zijn tweede wereldtitel, weet hij ook hoe belangrijk de constructeurstitel is voor het team. Stiekem vindt hij deze dan ook wel mooier dan zijn eigen titel. ‘Het geeft heel erg veel voldoening aan iedereen in de fabriek. Zij werken keihard om dat te bereiken. Om de coureurstitel te winnen is geweldig, maar het geeft je meer voldoening om als team te winnen’, aldus Verstappen in The New York Times.

Lees ook

28 december: 'Coronaversoepelingen China brengen GP niet terug, Portimão mogelijk vervanger'

China heeft de coronamaatregelen versoepeld. De nieuwe regels gaan op 8 januari in. Het betekent volgens De Telegraaf echter niet dat Grand Prix van China, nadat deze begin december definitief van de kalender werd gehaald, alsnog door kan gaan. De Formule zou nog wel op zoek zijn naar een vervanger. Portimão lijkt vooralsnog de belangrijkste gegadigde om het gat dat China laat, op te vullen. De race in Portugal zou dan in april moeten plaatsvinden.

Lees ook

29 december: Gemeente Zandvoort woest over uitspraken Lammers

De gemeente Zandvoort is op zijn zachtst gezegd niet te spreken over de manier waarop Jan Lammers zich heeft uitgelaten over de plannen van de vermakelijkheidsbelasting. De kaartjes voor de Grand Prix van Nederland zouden dan een paar euro duurder worden om de kosten van de gemeente te compenseren. Lammers liet zich daar negatief over uit en dit is in het verkeerde keelgat geschoten bij Jerry Kramer, fractievoorzitter van Jong Zandvoort. Volgens de politicus staat de toekomst van de Grand Prix op het spel.

Tegenover De Telegraaf uit Kramer zijn ongenoegen over de reactie van de organisatie van de Dutch GP. 'De leiding van de Dutch Grand Prix moet beseffen dat ze ons keihard nodig hebben. Op deze manier wordt het een lastig verhaal. Als gemeente maken we elk jaar kosten voor de Formule 1, zo’n zes ton. Op deze manier sta ik er niet achter om dat bedrag weer te investeren. De Dutch Grand Prix kan er niet zomaar van uitgaan dat wij ze sponsoren. De vermakelijkheidsbelasting wordt nu weggezet als een ’funtaks’, alsof wij er een slaatje uit zouden willen slaan. Maar de Formule 1 heeft de gemeente al miljoenen gekost. Het is nu tijd dat dit netjes wordt terugbetaald.'

Lammers heeft de woorden van Kramer tot zich genomen en kwam vervolgens met een reactie. ‘Reageren op emoties heeft geen zin. Als je dan woorden uit als ’het wordt nu tijd dat er terugbetaald gaat worden’ en ’dat ze overwegen om te stoppen met de Grand Prix’, dan horen we wel tijdens het bestuurlijk overleg van half januari of dat het officiële standpunt van dit college is. Ik neem aan dat de inwoners en ondernemers van Zandvoort hier ook wel wat van zullen vinden. Wij zijn ons alweer op allerlei manieren aan het voorbereiden om ook van de derde editie een legendarisch evenement te maken’, sluit Lammers af.

Lees ook

30 december: Van Kalmthout vindt Andretti toegevoegde waarde voor de F1 

Rinus van Kalmthout ziet in Andretti zeker een goede toevoeging voor de Formule 1. De Amerikaanse renstal probeert al enige tijd de stap te maken, maar tot op heden is dit nog niet gelukt. Het team zou geen meerwaarde zijn, maar VeeKay ziet dat anders. ‘Andretti is een echt Amerikaans team en de naam wordt vaak in één adem genoemd met autosport', begint Van Kalmthout bij Motorsport.com. 'Naar mijn idee kan Andretti zeker wel meerwaarde hebben voor de F1.’ Ook over het superlicentiesysteem is de IndyCar-coureur niet al te positief. ‘De IndyCar wel een aparte organisatie. Dan kan je het wel zien aankomen dat de FIA zijn eigen organisaties en kampioenschappen in bescherming wil nemen. Maar dat is wel zonde.’

Lees ook

31 december: 'Porpoising-probleem Mercedes verleden tijd', Newey vreesde dat nieuwe auto's er hetzelfde uit zouden zien

Porpoising zorgde het voorbije seizoen geregeld voor kopzorgen bij het team van Mercedes, maar de Duitse renstal heeft het stuiterprobleem inmiddels opgelost. 'Het aerodynamische stuiteren is opgelost, aangezien het team het steeds meer is gaan begrijpen', zo schrijft Formu1a.uno. Volgens het medium blijft Mercedes verder gewoon vasthouden aan het sidepodloze concept. 'De W14 zal niet afwijken van het aerodynamische concept van de vorige auto, ondanks dat er significante veranderingen zijn aan bijvoorbeeld de ophanging.’

Pat Symonds, Chief Technical Officer van de FIA, is blij dat de huidige auto’s qua concept erg van elkaar afwijken. Toen de reglementswijziging werd aangekondigd uitten meerdere prominente figuren in de sport hierover hun twijfel. Adrian Newey was één van hen volgens Symonds. 'Mensen waren zeker sceptisch', zegt de Brit bij Auto, Motor und Sport. 'Newey vreesde in eerste instantie dat alle auto's er hetzelfde zouden uitzien omdat de regels zo beperkend zijn. We zijn blij dat we gelijk hadden.'

Lees ook

1 januari: Kox vertrekt als pitreporter bij Viaplay, Verstappen mag zich in illuster rijtje scharen

Stéphane Kox zal in 2023 niet langer werkzaam zijn als pitreporter bij Viaplay. De dochter van autocoureur Peter Kox heeft deze beslissing zelf genomen, ondanks dat Viaplay met haar verder wilde gaan. ‘Ik heb het met veel plezier gedaan, met een superleuke groep mensen en ik heb ook heel veel geleerd’, begint ze tegenover De Telegraaf. ‘Toen ik ruim een jaar geleden werd benaderd door Viaplay kwam het echt als een verrassing. Ik was toen net met mijn master in rechten begonnen en racete zelf nog. Hoe leuk het afgelopen jaar ook was, heb ik gemerkt dat mijn ambitie toch ligt bij die rechtenstudie en het racen. Daar wil ik me weer op gaan focussen.’

Voormalig wereldkampioen Nico Rosberg heeft lovende woorden over voor Verstappen. De Duitser heeft enorm van 2022 genoten en hij rekent de Nederlander tot de beste coureurs aller tijden. 'Dit Formule 1 seizoen (van 2022, red.) was geweldig. Ondanks dat er een dominante factor was, is het niet saai geweest. Ik denk dat de veranderingen in de regels werkten', vertelt de wereldkampioen van 2016 in een video op zijn YouTube-kanaal. 'Verstappen hoort thuis in het rijtje van Ayrton Senna, Lewis Hamilton, Michael Schumacher en Juan Manuel Fangio. Hij heeft nu nog maar twee titels, maar ik denk dat er nog wel veel meer aankomen, vooral als we bedenken dat hij nog maar 25 jaar oud is.'

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen