Adrian Newey

Adrian Newey is de hoofdontwerper bij Red Bull Racing. Zijn designs hebben de Oostenrijkers tussen 2010 en 2013 de winst van het kampioenschap bezorgd. Niet alleen bij Red Bull, maar ook bij andere teams heeft Newey verdiensten gehad. Met drie verschillende teams heeft Newey in totaal tien constructeurstitels gewonnen; meer dan welke ontwerper dan ook. 

In 1984, op 25 jarige leeftijd, begint Newey zijn carrière als ontwerper van raceauto's. Hij ontwikkelt het design van de Indycar March 85c; deze auto wint het CART kampioenschap en de Indy 500. Vanaf dan is de naam Newey gevestigd. Het eerste ontwerp van Adrian voor een Formule 1 wagen, volgt in 1988. Voor de Formule 1 tak van March ontwerpt Newey het chassis van de auto. Waar March voorheen nog geen deuk in een pakje boter kan slaan, verovert het team in '88 de zesde plaats in de constructeursstand. 

In 1991 maakt Adrian Newey de overstap naar Williams; één van de topteams. De wagen blijkt in de verloop van het seizoen net zo competitief te zijn als de kampioen van het vorige jaar, McLaren. Door betrouwbaarheidsproblemen aan het begin van het seizoen heeft uiteindelijk McLaren de bovenhand. Het volgende seizoen staat Williams en Newey niets in de weg om de titel binnen te slepen. Ook in In '93,' 94, '96 én '97 lukt dit hem met Williams. Na zijn laatste titel bij Williams stapt Adrian over naar zijn vroegere rivaal McLaren. In 1998 wint hij met deze Britse renstal de constructeurstitels. Na deze overwinning, zit Adrian in '99 en '00 dicht bij de winst, maar verliest beide kampioenschappen op minder dan tien punten. De successen blijven in de jaren die volgen uit, waardoor in Adrian in 2006 de overstap maakt naar het groentje op de grid, Red Bull Racing. 

Newey bij Red Bull Racing

Sinds 2005 doet het het team van de energiedrankjes fabrikant mee in de koningsklasse. Red Bull belandt in de F1 door de overname van Jaguar Grand Prix, het team waar Newey zich in 2001 bijna bij aansluit. Adrian Newey kent een stroef begin bij Red Bull: in 2006 heeft Adrian weinig inspraak in het ontwerp van de wagen. Dat jaar eindigt Red Bull als zevende. De jaren die komen wordt de wagen van het Oostenrijkse team almaar competitiever. In 2009 kan het zich zelfs meten met de top, en wordt het tweede in constructeursstand. Het opvolgende seizoen, in 2010, wint Newey zijn eerste kampioenschap met Red Bull, wanneer Sebastian Vettel de titel binnen sleept. De drie jaren die volgen zal dat ook lukken. Sinds de wisseling van V8 naar V6 motoren in 2014, krijgt Red Bull een achterstand op de competitie, en wint het geen kampioenschappen meer. De aerodynamica behoort overigens wel elk jaar tot de besten op de grid. 

De laatste tijd is de zestigjarige Adrian Newey voornamelijk in het nieuws door zijn betrokkenheid bij nevenprojecten. De Brit werkt zoal samen met Aston Martin voor het ontwerp van hun hyperauto, de Valkyrie. Sinds 2019 is Newey ook designer voor Veloce. Het Formule E team doet in 2020 mee aan de nieuwe off-road klasse, Extreme E. Veel mensen maken zich zorgen of Newey zich wel genoeg focust op zijn werk bij Red Bull. Door een conservatief ontwerp van de RB15 kan de aerodynamica zich in 2019 namelijk niet meer zo goed meten met de competitie als in voorgaande jaren. Max Verstappen is het hier niet mee eens en zegt dat Newey in 2019 zelfs meer betrokken is bij het ontwerpen van de auto, dan toen hij net werd aangesteld bij Red Bull.

Meer nieuws