AMuS: 'Pérez kon de hoop op een derde overwinning halverwege de race begraven'

| door Shanna Lutgert

De Grand Prix van Brazilië zorgde naast spanning en spektakel ook voor veel gepraat na de race. De wedstrijd liet knappe inhaalraces zien van Max Verstappen en Charles Leclerc. De Nederlander werd tot een pitstop gedwongen voor een nieuwe voorvleugel vanwege zijn incident met Lewis Hamilton. Hiervoor kreeg de Limburger ook nog eens een tijdstraf van vijf seconden. Mercedes ging er aan kop met de winst vandoor. George Russell won daarbij zijn eerste Formule 1-race in zijn carrière, en zorgde voor de eerste overwinning voor Mercedes in het 2022-seizoen.

'Er is bijna geen ander circuit op de Formule 1-kalender die tegen Interlagos op kan qua spektakel', zo schrijft de analyse van Auto, Motor, und Sport. 'De lay-out vereist compromissen in de afstellingen. Met twee lange rechte stukken en DRS-zones krijg je veel inhaalacties te zien. Interlagos is dus altijd goed voor verrassingen', stelt het Duitse medium. En dat klopte. Het Grand Prix weekend in Interlagos verliep alles behalve hoe menig kijker het had verwacht. Op de vrijdag, bij de kwalificatie van de sprintrace, wist Kevin Magnussen de poleposition te pakken in het midden van de chaos van bandenkeuzes en de weersomstandigheden.

Op de zaterdag kon Mercedes voor het eerst een beetje zegevieren, hun coureur Russell won namelijk de sprintrace en Lewis Hamilton eindigde op P3. Door de gridstraf van Carlos Sainz schoof de Brit door naar P2, dat betekende dus voor het eerst sinds lange tijd weer twee Zilverpijlen op de eerste startrij. 'Op de zondag van de race waren de veranderingen van het weekend gedaan. Zoals de Mercedessen begonnen, waren ze ook geëindigd. Ze leverden een zelfverzekerde prestatie en Russell had een bijna perfect raceweekend met een overwinning als kers op de taart.'

George Russell en Lewis Hamilton lagen vrijwel de gehele GP Brazilië aan kop van het veld.

Hamilton en Verstappen kwamen elkaar tegen

Na de herstart van de eerste safetycar was de Nederlander goed wakker. Hij zette aan om de zevenvoudig wereldkampioen in te halen richting de eerste bocht. Verstappen zat aan de buitenkant en Hamilton gooide de deur dicht. De twee coureurs raakten elkaar uiteindelijk, en daarbij beschadigde Verstappen zijn voorvleugel. Hij moest een pitstop maken voor een nieuwe neus en kreeg ook nog eens een tijdstraf van vijf seconden voor het incident met Hamilton.

'De twee aartsrivalen van het voorgaande seizoen clashten in de Senna-S in de zevende ronde na de herstart. Russell had lang genoeg gewacht om de snelheid weer op te pakken, want het rechte stuk is immers 1,2 kilometer lang, en hij wilde zijn teamgenoot achter hem geen slipstream geven. Hierdoor kwam Hamilton echter in de problemen, die kon amper knipperen voordat Verstappen in zijn spiegels verscheen. Verstappen deed een poging om die tweede plek af te pakken via de buitenkant van de eerste bocht, maar dit was tevergeefs.'

'Pérez kon die hoop op een derde overwinning halverwege de race begraven'

Niet alleen Verstappen en Hamilton kwamen elkaar tegen, ook Lando Norris en Charles Leclerc hadden een moment. Dit gebeurde ook in ronde zeven van de wedstrijd. 'De McLaren duwde de Ferrari in de Tecpro-muur in bocht zes, en daarvoor kreeg Norris een tijdstraf van vijf seconden. Daarmee viel de tweede grote naam naar achteren in het veld. Leclerc en Verstappen moesten samen van ver komen om weer richting die top zes te rijden. Daarin waren ze succesvol.' Verstappen was op den duur na zijn pitstop zelfs zeventiende, maar wist zich uiteindelijk naar de zesde plek te werken.

Sergio Pérez had de pace niet om zijn P3 te behouden.

Leclerc sneed ook door het veld, hij kwam achter zijn teamgenoot Carlos Sainz terecht op de vierde plek. Het liefst wilde hij die podiumplek en die extra punten van zijn teamgenoot hebben, maar Ferrari vond het te riskant om de situatie om te draaien. Russell leek aan kop ongenaakbaar te zijn, al had hij in het begin nog Pérez achter zich aan zitten. 'Russell wist Pérez af te schudden gedurende de race. Mercedes liet opnieuw hun kwaliteiten zien betreffende het managen van de bandenslijtage. Bij Red Bull degradeerden die Pirelli's eerder en veel meer. Daardoor kon Pérez de hoop op een derde overwinning halverwege de race wel begraven'

Verstappen negeert teamorders

Hamilton had zijn voet tot de laatste ronde zeker op het gaspedaal, maar Russell wist hem voor te blijven en behaalde zijn eerste Formule 1-overwinning. 'Met zijn briljante prestatie volbracht Russel zijn taak en sleepte hij zijn eerste zege binnen.' Hoe dan ook was hét gespreksonderwerp na afloop van de race de boordradio van de Nederlander en de betekenis ervan. 'Pérez miste het podium op die medium en kon zich ook niet verdedigen tegenover zijn teamgenoot op de softband. Verstappen haalde Pérez in voor de zesde positie. Dit gaf wat problemen over de boordradio, want Verstappen negeerde de instructie om Pérez voorbij te laten gaan.'

Red Bull wilde dit doen om Pérez te ondersteunen in zijn gevecht met Leclerc voor de tweede plek in het kampioenschap. 'Ferrari was erg blij met een podium. Sainz pakte de laatste podiumplek achter Mercedes en Leclerc beloonde zichzelf met een vierde plek na een formidabele inhaalrace. Leclerc wilde wisselen met Sainz, maar dat vond Ferrari te riskant. Het team wilde de punten voor het constructeurskampioenschap immers niet riskeren, want Mercedes heeft in Brazilië een hele hoop punten verzameld.'

Alonso liet zien uit welk racehout hij is gesneden; resultaat van McLaren brengt teleurstelling

Van de teams in het middenveld reed Fernando Alonso ook een heel sterke race. De coureur startte vrijwel achteraan, op P18, maar wist zichzelf naar de vijfde stek te rijden. 'Alonso had het voordeel van die laatste safetycar. Door een agressieve strategie van drie pitstops wist het team hem naar voren te werken. De matador kon daardoor heel wat coureurs inhalen, waaronder teamgenoot Esteban Ocon.' Het was even spannend of de Alpine-coureurs het weer met elkaar aan de stok kregen zoals ook gebeurde tijdens de Sprint, maar dat gebeurde niet. De rust leek wedergekeerd te zijn bij Alpine.

Ondertussen ging het niet goed met McLaren. De Britse renstal kende helaas twee uitvalbeurten. 'McLaren was bankroet aan het einde van de race. Hun rivalen van Alpine wisten punten te scoren met beide auto's.' Daarmee heeft Alpine hun voorsprong in het constructeurskampioenschap uitgebreid naar 23 punten. Voorafgaand aan Brazilië waren dat er nog vijf. 'Ricciardo lag na een halve ronde al uit de race. Hij raakte Kevin Magnussen en kon de spinnende Haas later niet ontwijken. Norris sleepte zichzelf door het weekend met voedselvergiftiging, maar zijn race eindigde in de 52ste ronde. Hierdoor kwam er een tweede safetycar.'

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen