Verslag VT2 | Verstappen zet de snelste rondetijd neer, maar blinkt vooral uit in racesimulatie

| door Mark Hanselman

Max Verstappen heeft een uitstekende dag achter de rug in Spanje. Nadat hij eerder vandaag de eerste vrije training al veruit als snelste afsloot, was hij ook in de namiddag de snelste man. Het verschil over één ronde bedroeg slechts 0,17 met Fernando Alonso, maar liep op in de racesimulaties. Nico Hülkenberg was de verrassende nummer drie, voor Sergio Pérez, Esteban Ocon, en de beide Ferrari-coureurs. Nyck de Vries sloot de sessie als zestiende af.

Bij de start van de sessie ging thuisheld Fernando Alonso als eerste de pitstraat uit, gevolgd door Nyck de Vries, die de dag positief begon met een vierde tijd in VT1. Binnen drie minuten waren alle coureurs op het circuit terug te vinden, waarbij de meeste coureurs gebruik maakten van hun tweede setje testbanden. Deze banden worden vanaf Silverstone ingezet, en dus is het voor de teams waardevol om nu data te vergaren over de nieuwe Pirelli-banden.

Normaal gesproken is het Max Verstappen die de tijdenlijsten aanvoert in het begin van de sessies, maar dat was nu niet het geval. Reden daarvoor was het verschil in bandenkeuzes: Ferrari koos niet voor de testbanden, maar opende als enige team de sessie op het zachte rubber, wat resulteerde in de twee snelste tijden voor Carlos Sainz en Charles Leclerc. De Monegask moest in eerste instantie nog zo'n zes tienden van een seconde toegeven op Sainz, maar wist dat gat bij poging twee tot ruim twee tienden te dichten. Verstappen sloot op de testband aan op plek drie.

Verstappen is Ferrari te snel af

Na een kort bezoekje aan de pitstraat liet Verstappen zich met 48 minuten te gaan ook zien met de 'normale' mediumband, waarbij hij meteen de orde herstelde. De Nederlander scherpte de snelste tijd van Sainz lichtjes aan, maar wel met een hardere band dan de Spanjaard, terwijl het onderlinge verschil tussen de compounds in Spanje aanzienlijk is. Teamgenoot Sergio Pérez kwam niet verder dan P4, wederom op ruim een halve seconde achterstand van Verstappen, terwijl Aston Martin aansloot op plekken vijf en zes. Bij een tweede poging schoof Alonso op naar de vierde plek, terwijl George Russell de zesde tijd neerzette.

Bij Mercedes viel vooral ook de slechte wegligging op. Zo maakte Lewis Hamilton een moment van overstuur mee in bocht tien, een bocht waar eerder ook Russell al door de grindbak moest rijden nadat hij in de vuile lucht achter Lando Norris reed. Daarnaast hadden de beide Britten zichtbaar moeite met het stuiteren van de auto's in de laatste bocht, en had Russell last van onderstuur.

De goede indruk die AlphaTauri in VT1 gaf, kreeg een vervolg in de tweede trainingssessie. Nyck de Vries was na twintig minuten wederom de snelste van het duo met P6, waarmee hij één plekje hoger stond dan teamgenoot Yuki Tsunoda. Daarmee wist het tweetal zich opnieuw te mengen tussen de subtopteams, al blijft het natuurlijk afwachten hoe het team er op zaterdag en zondag voor staat.

Nieuwe pogingen op zachte banden

Met nog 37 minuten te gaan, begon Ferrari al aan een nieuwe poging tot snelle tijden op een verse set zachte banden. Dat leidde kortstondig tot de Ferrari-coureurs op de bovenste plekken, met allebei een 1:14,2. Niet veel later werden de heren alweer terugverwezen door Verstappen met een 1:13,9, en ook Esteban Ocon was het Ferrari-tweetal nipt te snel af. Het verschil tussen Verstappen en de concurrentie leek echter wel kleiner dan eerder het geval was op de medium-banden.

Een opvallende naam voorin was daarna Nico Hülkenberg met een tweede tijd. Een sterke tijd voor de Duitser, maar het gaf ook wel aan dat iemand als Verstappen vermoedelijk nog wel het een en ander achter de hand hield, gezien het onderlinge verschil van 0,27 seconden. Mercedes viel opnieuw tegen: Hamilton zette in de eerste sector nog een paarse tijd neer, maar viel uiteindelijk terug tot P9, terwijl Russell het met een zesde plek wat beter deed. Op dat moment waren er echter pas dertien coureurs met een tijd die op zachte banden was neergezet.

Alonso liet een tijdje op zich wachten, maar uiteindelijk ging ook de Spanjaard ervoor op de zachte banden. De Spanjaard was de snelste man in de laatste sector, en benaderde Verstappen tot op 0,17 seconden met P2. Ook Pérez zette pas vrij laat een rondetijd op zachte banden neer, maar de Mexicaan maakte met P4 achter Hülkenberg geen goede indruk. Met een achterstand van drie tienden op Verstappen ging het wel beter dan bij eerdere pogingen, al reed Pérez zijn ronde wel later in de sessie.

Verstappen ook de snelste bij de racesimulaties

In de racesimulaties komt de RB19 pas echt tot leven, en dat bleek ook in Spanje weer. In het begin van de stint reden de meeste coureurs een rondetijd laag in de 1:20, maar waar de meeste coureurs hun tijden iets zagen verslechteren, versnelde Verstappen alsmaar verder, naar 1:19,8, daarna een 1:19,7, en vervolgens zelfs tweemaal een 1:19,6. Daarbij moet wel gezegd worden dat hij een van de weinige coureurs was die het eerste deel van zijn racesimulatie op de mediumbanden reed. Later wisselde hij naar de zachte banden en lieg hij een 1:19,1 noteren, terwijl de concurrentie niet of nauwelijks onder de 1:20 wist te komen.

Uiteindelijk bleef de snelste tijd van Verstappen dus staan, voor Alonso, Hülkenberg en Pérez. De top tien werd volgemaakt door Ocon, Leclerc, Sainz, Russell, Bottas en Gasly, met Hamilton op een teleurstellende elfde positie. Nyck de Vries was met P16 de snelste AlphaTauri-coureur, terwijl Lance Stroll met een achttiende tijd voor het derde raceweekend achter elkaar tegen een grote achterstand op teamgenoot Alonso aankijkt.

Verstappen de afgetekende favoriet voor GP Spanje!

Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen