Sergio Pérez

Sinds zijn debuut voor Sauber, in 2011, is Sergio ‘’Checo’’ Pérez een vast gezicht in de Formule 1. Vanaf 2015 rijdt de coureur voor Force India, en hij heeft sindsdien de beste resultaten uit de geschiedenis van het team behaald.


Een geboren racer

Sergio Pérez begint zijn racecarrière, net als vele andere coureurs, op de kartbaan. Tussen 1996 en 2004 doet hij hier mee aan verschillende series. Voordat Pérez uiteindelijk in de Formule 1 terechtkomt, rijdt hij nog in een scala aan kampioenschappen. Met de steun van de zakenman en landgenoot Carlos Slim, komt Sergio in het Skip Barber kampioenschap terecht. Hij wordt in deze Noord-Amerikaanse serie elfde. Hierna waagt Sergio Pérez zijn kans in Europa. Na twee seizoenen te hebben gereden in de Duitse Formule BMW, stapt Checo over naar de landenwedstrijd A1 GP, waar hij uitkomt voor Mexico. In 2007 heeft de dan zeventienjarige coureur inmiddels elf jaar ervaring op het circuit en maakt hij de overstap naar de Britse Formule 3 klasse. Na veertien van de 21 races te hebben gewonnen, eindigt Pérez bovenaan in het klassement. Het volgende jaar strijdt Pérez weer mee voor de titel, maar eindigt deze keer als vierde. Telmex Arden International ziet in Checo een groot talent en besluit hem binnen te halen. Pérez kan nu meedoen in de ‘’kweekpoel’’ van de Formule 1: de GP2 (nu Formule 2).

Debuut in de koningsklasse

In de GP2 rijdt Sergio Pérez twee jaar. Hij eindigt respectievelijk als twaalfde en zevende. In zijn tweede jaar in de GP2 heeft Pérez zich flink verbeterd, en dat gaat niet onopgemerkt. Sauber heeft Sergio Pérez in het vizier en biedt hem in 2010 een contract aan als test- en reservecoureur. Ondertussen doet Pérez nog steeds mee in de GP2, deze keer wordt hij tweede. In 2011 krijgt de Mexicaan weer een stoeltje aangeboden in de Formule 1, nu als fulltime coureur bij Sauber. In zijn eerste jaar in de ‘’koningsklasse’’ eindigt Pérez als zestiende in het klassement. Sauber vindt dat Pérez zich voldoende heeft bewezen en verlengt zijn contract. Dit seizoen weet Pérez indruk te maken door, met drie podiumplaatsen, als tiende in het klassement te eindigen. Na twee jaar lijkt hij toe aan een nieuwe uitdaging, en in 2013 gaat hij voor McLaren rijden. Na als team het afgelopen decennium bij de top van de Formule 1 te hebben gehoord, blijkt het na 2012 een kantelpunt voor McLaren. De bolide kan zich in het seizoen van 2013 niet meer meten aan de top op de grid. Sergio Pérez haalt dit jaar maar een schamele 49 punten binnen, met de vijfde plek als beste finish. Sergio Pérez en McLaren besluiten na dit seizoen hun wegen te scheiden.

Vruchtbare samenwerking

Sergio Pérez tekent voor het seizoen van 2014 een contract met Force India. De Mexicaan heeft bij zijn nieuwe werkgever een goede start; al bij zijn derde race weet Pérez het podium te bereiken. Sinds de oprichting van het team in 2008, is dit pas de tweede keer. Na bijna elke race in de punten te hebben gereden, kan Pérez dit seizoen content afsluiten. Uiteindelijk eindigt hij als tiende in het kampioenschap en wordt zijn contract verlengd. Ook in 2015 gaat het Checo goed af bij zijn nieuwe team. Hij weet vier keer de top vijf binnen te rijden. Hiertoe behoort ook de rit tijdens de Grote Prijs van Rusland. Door zijn uitmuntende manier van het beperken van bandenslijtage, eindigt Pérez deze race als derde op het podium. Sergio sluit dit seizoen af op de negende plaats, boven zijn teamgenoot Nico Hülkenberg. In 2016 krijgt Pérez weer een contract aangeboden en blijkt de wagen van Force India competitiever dan ooit. Checo behaalt dit seizoen in twee gevallen de derde plek en weet in de tweede helft van het seizoen alle keren in de punten te eindigen. Sergio verzekert zich hiermee van de zevende plek in het kampioenschap. Hoewel Pérez het volgende jaar ,in 2017, niet een podiumplek behaalt, zijn de prestaties van de Mexicaan consistenter dan ooit: het hele seizoen rijdt hij maar drie keer niet in de punten. Het volgende jaar beleeft Sergio echter een wisselvallig seizoen. Bijna de helft van de keren lukt het hem niet om in de top tien te rijden. Hij behaalt dit seizoen wel een podiumplek en een top vijf finish. Dit jaar, 2018, eindigt Sergio Pérez als achtste in het klassement. Na de GP van Spa in dit seizoen wordt het team overgenomen door zakenman Lawrence Stroll. Hierna luidt de naam van het team Racing Point Force India. Teamgenoot van Pérez  van de afgelopen twee jaar, Esteban Ocon, wordt in 2019 vervangen door Lance Stroll, de zoon van. Met een behoorlijke stroom geld van de zakenman zou dit in theorie ook betere prestaties moeten beteken. Helaas, niets blijkt minder waar: in tien races kan Sergio Pérez maar drie keer in de punten eindigen. 

Met 29 jaar oud is Sergio Pérez, in 2019, bezig aan zijn achtste seizoen in de Formule 1. Checo lijkt op zijn plek bij Force India, waar hij reeds aan zijn zesde seizoen is begonnen. De Mexicaan presteert nog altijd goed in de koningsklasse, en wellicht dat er in de toekomst zich nog een kans bij een ander team voordoet.

Meer nieuws