'Ferrari wordt het hardst geraakt door verbod op kwalificatiemodus' Formule 1
Formule 1

'Ferrari wordt het hardst geraakt door verbod op kwalificatiemodus'

'Ferrari wordt het hardst geraakt door verbod op kwalificatiemodus'

Ferrari zou wel eens het meest te lijden kunnen hebben onder de nieuwe motorregels in de Formule 1, zo concludeert Auto, Motor und Sport. Sinds de Grand Prix van België mogen teams vanaf de kwalificatie niets meer aanpassen aan de motorstanden en dat lijkt Ferrari hard te raken.

De regel werd op aandringen van enkele constructeurs ingevoerd in de hoop het voorin het veld spannender te maken. Mercedes heeft echter een dusdanig grote voorsprong op haar concurrenten, dat zij niet heel hard geraakt worden. Ferrari, dat al de zwaktste krachtbron heeft, echter wel, daar waar het in een druk middenveld opereert en met onder meer Renault en McLaren veel concurrenten heeft.

Compenseren wordt lastig voor Italiaanse renstal

'Ferrari heeft al zo vaak geklaagd over schade aan de eigen motor en die van haar klantenteams, dat het dus minder speling heeft dan haar concurrenten', analyseert AMuS. Met de oude regelgeving kon het team de motor openschroeven in de kwalificatie en tijdens de race een wat lagere, veiligere motorstand hanteren. Nu in beide sessies met één en dezelfde motorstand gereden moet worden, heeft Ferrari minder speling op dit gebied.

Om de motor te besparen zou het team in de kwalificatie al in een lagere motorstand moeten opereren, maar dat zou het dan ook in de race moeten doen. Aangezien de krachtbron van Ferrari überhaupt al de zwakste van het hele veld is, raakt dit het de constructeur hard. Anderzijds zouden de Italianen in de kwalificatie een hogere motorstand kunnen hanteren, maar die zou dan ook tijdens de race zo hoog moeten blijven. Zodoende kan de krachtbron moeilijker bespaard worden en kan Ferrari, als het pech heeft, sneller tegen betrouwbaarheidsproblemen aanlopen.

Roeien met de riemen

'En wie gaat dan het meest gebukt onder de nieuwe regels? Het team met de zwakste motor, Ferrari dus', vervolgt AMuS. 'Vettel merkte al op dat de hoop op verbetering op motorisch gebied bedrieglijk was en daarmee ontmoedigend. Dat zorgde ervoor dat Ferrari achterin te vinden was in twee van de drie laatste races.'

Veel kan Ferrari ook niet doen dit seizoen. De ontwikkeling van de motoren is in 2020 en 2021 grotendeels bevroren, waardoor er weinig gesleuteld mag worden. Zodoende is het een opgave voor het team om het tij te doen laten keren. (foto: Ferrari F1 Media)

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws